Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Zpravodajci zákon porušili. Ale ne naschvál, stojí v rozsudku

  1:01aktualizováno  1:01
Vojenští zpravodajci, kteří na popud Jany Nagyové sledovali bývalou manželku premiéra Nečase Radku, sice zákon porušili, ale neúmyslně a proto je soud nepotrestal. MF DNES měla možnost prostudovat si závěry soudkyně Heleny Králové, která na sklonku minulého týdne vynesla první trest v jedné z větví kauzy Nagyová.

Bývalí šéfové Vojenského zpravodajství Milan Kovanda (vlevo) a Ondrej Páleník (uprostřed) a důstojník vojenské zpravodajské služby Jan Pohůnek. | foto: koláž iDNES.cz

Někdejší šéfy zpravodajství Ondreje Páleníka a Milana Kovandu soudkyně osvobodila, Nagyovou (nyní Nečasovou) potrestala roční podmínkou (více o verdiktu zde).

V rozsudku Králová napsala, že „k porušení zákona došlo“, protože zpravodajské službě sledování nezadala ani vláda, ani prezident; písemný souhlas nevydal ani ministr obrany.

Ale: „Jednání obviněných nemůže být posuzováno jako přečiny, které jsou obviněným kladeny za vinu, neboť nebylo prokázáno, že by obvinění naplnili skutkové podstaty, a to zejména po stránce subjektivní.“

Náměstek vrchního státního zástupce v Olomouci Pavel Komár její slova nechápe, v kauze se odvolal. „Paní soudkyně nijak neuvedla, jak došla k tomuto – pro nás velmi rozporuplnému závěru. Porušení povinnosti bez naplnění subjektivní stránky dost dobře není možné,“ říká žalobce Komár.

Šlo o nařízení shora, tvrdí Kovanda

Proč jednali zkušení zpravodajci na pokyn šéfky sekretarirátu premiéra? Sám Kovanda to vysvětluje tak, že šlo o „nařízení shora“. Na policii řekl, že byl krátce ve funkci a ještě se dostatečně neseznámil s chodem Vojenského zpravodajství. Nahradil totiž ve funkci Páleníka, s nímž Nagyová sledování domlouvala.

Bývalá šéfka kabinetu premiéra Petra Nečase nechala podle obžaloby sledovat tehdejší manželku předsedy vlády Radku Nečasovou. Nezákonné sledování naplánovala v listopadu 2012. Představitelům Vojenského zpravodajství opatřila fotografii Radky Nečasové i adresu. Na sledování se domluvila právě s Páleníkem, Kovandou a Pohůnkem.

Pohůnek se hájil tím, že to nebylo sledování, ale určitá modifikace obrany proti sledování. Zpravodajci podle něj měli za úkol zjistit, zda Nečasovu tehdejší manželku nesleduje někdo jiný. Pohůnek také opakovaně tvrdil, že s Nagyovou nikdy nekomunikoval a jako voják pouze poslouchal příkazy svých nadřízených.

„Já jsem asi první důstojník tohoto státu, který je stíhán za to, že splnil rozkaz,“ řekl loni v listopadu iDNES.cz Pohůnek (více zde).

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Sídlo agentury CzechTourism.
Policie stíhá dva lidi za nehospodárné útraty v agentuře Czech Tourism

Policie zahájila trestní stíhání dvou lidí v souvislosti s hospodařením státní agentury CzechTourism. Za porušení povinnosti při správě cizího majetku jim...  celý článek

Projekt Rekonstrukce státu tvoří skupina nevládních organizací. Zabývají se...
Už za pár dní hrozí průšvih těm, kdo se vykašlou na zveřejňování smluv

Starostům, jejichž obce a města teď ignorují povinnost zveřejňovat uzavírané smlouvy ve veřejném registru, hrozí už za pár dnů problém. Pokud budou od 1....  celý článek

Šéfka Státního úřadu pro jadernou bezpečnost a zastupitelka Středočeského kraje...
Vysocí státní úředníci by do budoucna mohli zůstat krajskými zastupiteli

Vysocí státní úředníci včetně ministerských náměstků asi budou moci do budoucna zůstat řadovými krajskými zastupiteli. Vláda změnu podpořila v rámci poslanecké...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.