Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Bývalý mluvčí britského premiéra nařídil odposlouchávání, rozhodl soud

  14:06aktualizováno  15:15
Andy Coulson, někdejší mluvčí britského premiéra Davida Camerona, je vinen v kauze nelegálních odposlechů, které si objednávala redakce bulvárního týdeníku News of The World. V době, kdy s nimi novináři pracovali, seděl Coulson v křesle šéfredaktora. Jeho předchůdkyně Rebekah Brooksová je nevinná.

Někdejší mluvčí premiéra Davida Camerona Andy Coulson | foto: AP

Proces s Coulsonem, Brooksovou a dalšími pěti osobami trval téměř osm měsíců a porota pak potřebovala téměř dva týdny, než se shodla na verdiktu ohledně viny či neviny souzených. Obžalováni byli mimo jiné z tajných telefonických odposlechů, uplácení a maření policejního vyšetřování.

Skandál vypukl v roce 2011 a vedl k tomu, že nedělník News of the World po 168 letech existence zanikl. Na počátku aféry bylo zjištění, že novináři z týdeníku odposlouchávali hlasovou schránku unesené a později zavražděné dívky Milly Dowlerové. Brooksová už tehdy nebyla šéfredaktorkou listu, ale povýšila a vedla skupinu News International, sdružující všechny britské tituly mediálního magnáta Ruperta Murdocha.

Coulson v čele redakce vystřídal Brooksovou a vedl vlivný bulvární nedělník v letech 2003 až 2007. Pak nastoupil jako šéf komunikace Konzervativní strany a následně ve stejné funkci přešel po volbách v květnu 2010 za šéfem konzervativců Cameronem do premiérského sídla na Downing Street. Pod sílícím tlakem skandálu kolem odposlechů musel post premiérova mluvčího začátkem roku 2011 opustit.

Britský premiér se omluvil, že Coulsona zaměstnal

Při vyšetřování, které následovalo po odhalení odposlechu hlasové schránky Milly Dowlerové v červenci 2011, se potvrdilo podezření, že tuto praxi nedělník prováděl už delší dobu.

Fotogalerie

Její obětí se stali politici a další celebrity, včetně známých umělců, ale také oběti zločinů.

Porota zprostila Brooksovou obvinění jak z odposlechů, tak z podplácení různých činitelů a z maření vyšetřování.

Další tři obžalovaní - manžel Brooksové, její bývalá sekretářka Cheryl Carterová a šéf bezpečnosti v News International Mark Hanna - byli zbaveni obvinění z „maření výkonu spravedlnosti“. Podle obžaloby ukrývali důkazy.

Podezření z trestného činu nezákonných odposlechů byl zbaven i šestý spoluobžalovaný Stuart Kuttner. Porota musí podle AP ještě rozhodnout o vině či nevině Coulsona a bývalého královského reportéra Clivea Goodmana, pokud jde o uplácení úředníků s cílem získat královské telefonní seznamy.

Premiér Cameron v roce 2011 v parlamentu prohlásil, že se omluví, pokud se ukáže, že mu Coulson lhal a o odposleších věděl. Jeho mluvčí po oznámení dnešního verdiktu poroty uvedl, že slib předsedy vlády platí. „Premiérovo slovo dané parlamentu platí v plném rozsahu,“ řekl.

„Velice se omlouvám, že jsem ho zaměstnal. Bylo to špatné rozhodnutí,“ prohlásil Cameron odpoledne ve vysílání BBC. Před přijetím do premiérových služeb jej Coulson údajně ujistil, že o žádných odposleších nevěděl. „Dal jsem mu druhou šanci, ale byla to chyba,“ nechal se slyšet britský premiér.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.