Modré čáry města uklidí, řešením jsou ale podzemní garáže, říká urbanista - iDNES.cz

Modré čáry města uklidí, řešením jsou ale podzemní garáže, říká urbanista

  0:17
Řada českých měst rozšiřuje zóny placeného parkování, což je podle urbanisty Ivana Kaplana logickou snahou pročistit zahlcený veřejný prostor. „Modré čáry ale nepředstavují navždy jediné řešení,“ říká v rozhovoru pro iDNES.cz. Budoucnost vidí v masové výstavbě podzemních garáží a v důraznější motivaci k využívání městské hromadné dopravy.

(Ilustrační fotografie) | foto: Filip Jaroševský, Metro.cz

Trable řidičů s hledáním parkovacích míst řada měst řeší vytyčováním dalších zón placeného stání zvýhodňujících lidi, kteří v oblasti bydlí. Podle ankety MF DNES jejich rozšiřování plánuje třetina oslovených radnic (více čtěte zde). Představují podle vás modré čáry univerzální řešení problémů s parkováním?
Je to jedno z opatření, která jsou potřeba, aby se problémy přeplněného veřejného prostoru začaly řešit. Stále totiž sledujeme jeho další a další naplňování a nejde jen o auta. Zvyšuje se životní úroveň, obrat zboží, lidé více spotřebovávají, čímž přibývá odpadků. A toto vše se vrší v městském prostoru, který je zahlcený. Je jasné, že se musí postupně začít uklízet.

Zpoplatněné parkování je účinné opatření, které právě vede k postupnému ubývání věcí z veřejného prostoru. Přistoupily k němu některé části Prahy i další města. Hustota obyvatel je vysoká a prostor je omezený. Myslím tedy, že ve velkých městech je placené parkování skutečně dobrý způsob. Ve většině zemí západní Evropy je nějaká forma placeného parkování, takže není třeba vymýšlet nic nového, je to ověřená cesta. Je jen třeba začít ji masivně uplatňovat v České republice.

Ivan Kaplan

Architekt a urbanista Ivan Kaplan

Doc. Ing. arch. Ivan Kaplan působí na Katedře urbanismu a územního plánování Českého vysokého učení technického (ČVUT). Zaměřuje se na urbanismus, interier města a veřejnou infrastrukturu. Zároveň pracuje jako architekt v architektonickém studiu specializujícím se na urbanistické práce.

Ve městech parkuje několik typů řidičů - handicapovaní, ti, kteří tam bydlí, ti, kteří tam podnikají a „cizinci“. Je potřeba postupně je začít „postupně vytěsňovat“. První na řadě jsou právě cizinci, kteří přijíždějí odjinud. Placené parkování není jediné univerzální a spásné opatření. Ovšem jakmile jde o peníze, tak na to všichni slyší. Například na Praze 3, kde bydlím, to už dobře funguje a lidé si to pochvalují. Musí se s ním ale zacházet velmi opatrně, především v určování cen, aby to lidi spíš nenaštvalo.

Na řadě míst jsou ovšem modré zóny během pracovní doby a o víkendech prázdné. Řidiči zvenčí přitom nemají kde zaparkovat.
Ano, ale to se dá řešit. Například na Praze 3 jsou určitá místa, která jsou od 8 do 18 hodin smíšená - může tam stát kdokoli na parkomat a v noci tam stojí rezidenti za základní poplatek pro rezidenty. Myslím, že to je dobrá cesta.

Proč mají mít obyvatelé města privilegovanější postavení, než člověk, který tam přijíždí například za prací?
Protože prostor je zkrátka omezený, počet aut se zvyšuje a je třeba vytvořit nějaký žebříček „důležitosti“. Rezidenti, kteří zde bydlí, jsou zkrátka na prvním místě. „Cizinci“ mohou přijet, ale musí si stoupnout na místo, kde zaplatí komerční poplatek. Když jedu do města do divadla, tak padesát, šedesát korun zaplatím. Ale pokud tam jezdím pracovat, tak už to asi budu platit nerad.

Kde tedy mám zaparkovat?
Na okraji města, na velkých parkovištích umístěných na konci linek metra nebo tramvaje. Potom mohu jet městskou hromadnou dopravou.

Jak k tomu ovšem řidiče motivovat?
Poplatek za parkování by zde měl být výrazně levnější, tato parkoviště by tedy měla být dotovaná. V některých zemích pro takové řidiče dávají jako bonus i lístek na metro zdarma. Parkování tam nestojí 40 korun na hodinu, ale třeba jen patnáct korun na den. Lidem, kteří přijíždí z vesničky za Prahou by se mělo skutečně vyplatit zaparkovat na kraji města a dopravit se na místo tramvají nebo metrem, byť třeba o patnáct minut později. Dokud nebudou řidiči v centru měst platit ranec a na okrajových parkovištích symbolický poplatek, tak svůj čas raději využijí tak, že dojedou autem do centra a budou tam hledat místo na parkování. Princip by tedy měl být jednoduše řečeno takový, že čím blíž jsem centru, tím více platím.

Řekl jste, že placené parkování je jedním z opatření, jak dostat auta pryč z veřejného prostoru. Která jsou ta další?
Kromě propagace zdravého životního stylu, chůze a cyklodopravy, především stavění garáží. Modré čáry jsou dobré, ale nepředstavují jediné řešení navždy. Za dalších pět let, až si lidé nakoupí další a další auta, se budou muset poplatky za parkování opět zvyšovat. Až bude parkování v modré zóně stát několik tisíc za rok, začnou lidé přemýšlet, jestli raději nezačít shánět garáž. Garáže se stavějí už dnes, ale ne dostatečně, naráží na finanční limity, ale i na majetkové a lokační limity, tedy na problém, kde vůbec by měly vzniknout. Teprve až po nich vznikne skutečná poptávka, začnou je investoři stavět ve velkém. A až je budou stavět ve velkém, budou levnější. Všichni je budou chtít a dovedu si představit, že jim na ně radnice začnou přispívat.

Myslíte tím podzemní garáže?
Ano, hlavně ty. Dříve se stavěly pozemní parkovací plochy v ulicích a na krajích parků, tyto limity jsou už dnes ale vyčerpané. Další pozemní garáže ve větších městech by byly už hodně na úkor zeleně. A myslím, že to by nikdo nechtěl.

Je tedy podle vás tato masová výstavba garáží řešením blízké budoucnosti?
V Praze přijde nejdříve, myslím, že je to otázka deseti let. Od parkovacích míst se budou odvíjet i ceny nemovitostí. To, zda budu mít navždy místo pro toho svého „miláčka“ v garáži blízko bytu, bude významná složka ceny nemovitosti nebo pronájmu. Ale je to běh na dlouhou trať. Zatím jsou garáže velmi drahé, parkování tam stojí třeba tři tisíce na měsíc.

Očekáváte, že v budoucnu budou ve městech zpoplatněná veškerá parkovací místa?
Ano, alespoň klíčová místa a centra měst budou v budoucnu komplet zpoplatněná. Nejen parkovací místa, ale zkrátka všechno. Kdykoli někdo zabere část veřejného prostoru, bude za to platit a poplatky se budou zvyšovat.

Na Západě se například platí i za parkovací místa pro zásobovací vozy. Několik obchodů si dohromady platí takové místo. To u nás zatím většinou neexistuje. Zásobovací vozy tady zastavují na chodníku nebo v silnici a nosí zboží dovnitř. Výjimkou jsou například Dejvice, kde už jsou na některých místech vyznačená zásobovací místa. Myslím, že do budoucna se budou dál zavádět a zpoplatní se.

Další věc je, že lidé nemohou zastavit přímo u domu, aby si vyložili nákup. Úplně správné řešení by bylo, kdyby u každého vstupu bylo vynechané jedno parkovací místo určené právě na to. To si ovšem budeme moci dovolit až po nástupu garáží, kdy auta z ulic přeci jen ubudou.

A jak pohlížíte na možnost pronájmu konkrétního parkovacího místa?
To funguje na sídlištích, například na Černé skále v Tróji. Řidič má na svém rezervovaném parkovacím místě výklopnou zábranu. Nedovedu si to ale představit v centru, kde by se všechna parkovací místa „vykoupila“. Tam může být konkrétní rezervace pro handicapovaného, ale jinak ne.

Která česká města podle vás mají dobře fungující systém parkování?
Velmi tvrdě z hlediska parkování postupuje například Mladá Boleslav. S omezením parkování musí běžet dlouhodobá systémová opatření. To znamená, že u nových domů musí mít všechna auta parkovací místa na vlastních pozemcích. A stavební úřady to musí důsledně hlídat. Právě to v Boleslavi už funguje. Při projektování nových domů už se zde počítá s tím, že k jednomu bytu mají na pozemku připadnout nikoli jedno, ale dvě parkovací místa. Takřka každá rodina, která dělá ve škodovce, má totiž dvě auta. Kdyby je všichni „uklidili“ na ulici, tak bude město velmi zahlcené.

Podobně je nastaven nadstandardně v územním plánu Říčan vyšší podíl návštěvnických aut pro veřejný prostor u nové výstavby.

Zmínil jste mimo jiné propagaci cyklodopravy. Jak jsou na tom česká města s infrastrukturou pro cyklisty?
Celkem dobře postupují. Ve městech, která k tomu mají podmínky, například Českých Budějovicích nebo Hradci Králové, to funguje dobře. Lépe než v Praze, která je kopcovitá. Největší perspektivu pro cyklisty v Praze mají rodinné trasy podél řeky. Ale moc nevěřím masivnímu použití kol i za zaměstnáním a vybavením v kopcovitém terénu Prahy.

Rozstřel: Jiří Hynek - Include | (2:37) | video: iDNES.tv

Krejčíře po návratu do ČR hned propustí, míní Hynek

Nejčtenější

Skokem do propasti Macocha ukončila život matka oběti střelby na fakultě

Skokem do Macochy ukončila o víkendu život matka jedné z obětí tragické střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v prosinci 2023. „Lenka Šimůnková, maminka Elišky zastřelené vrahem z...

Něco nehraje. Rusové hledali informace o útoku v Německu předtím, než se stal

Rusové vyhledávali na internetu informace o útoku v německém Mannheimu ještě předtím, než zde islamistický útočník pobodal několik lidí včetně kritika islámu Michaela Stürzenbergera. Tvrdí to německá...

Výbuch v Poličce: ostraha hlásila, že se předtím nad areálem vznášely cizí drony

Exploze v muničním areálu v Poličce, k níž došlo koncem března, stále vyvolává otázky. Ačkoli policie jako nejpravděpodobnější příčinu označila technickou závadu v jedné z výrobních hal, nové...

Bili ho, řezali a natáčeli, jak umírá. Mladíci umučili třináctiletého kluka, pro zábavu

Premium

Mladistvý spolu s kamarádem zabil v Děčíně před třemi lety třináctiletého chlapce. Nebývale brutálně a trýznivě: vraždu si pečlivě naplánovali. Oběť vylákali ven, tam ji zmlátili, řezali nožem,...

Vojenská letuška Lenka podlehla nádoru, lidé jí přispěli miliony na léčbu

Vojenská letuška Lenka Růžková, které do života vstoupila před asi dvěma a půl lety výjimečně agresivní forma rakoviny, své nemoci podlehla. Na její léčbu, která stála miliony korun a nebyla hrazena...

Poslanci se přou o zákon o podpoře bydlení, nepřinese nové byty, říká opozice

Poslanci by měli hlasovat o podobě zákona o podpoře bydlení, který má podle koalice pomoci lidem ohroženým bytovou nouzí. „Nepřináší to ani jeden nový byt,“ kritizuje ho Eva Fialová z opozičního...

16. dubna 2025  5:10

Přelomová dohoda vznikala tři roky. WHO se shodla na společném postupu při pandemii

Členové Světové zdravotnické organizace (WHO) schválili přelomovou dohodu o společném postupu při řešení pandemií. Dohoda, k jejímuž uzavření dala podnět nákaza covidu-19, se rodila se přes tři roky....

16. dubna 2025  3:47

Teror v Oklahomě vyfotil amatér, zdrcená matka jeho snímku nemohla uniknout

Spojené státy si připomínají třicet let od tragédie v Oklahoma City. Symbolem jednoho z nejhorších teroristických útoků v jejich dějinách se stal snímek hasiče, který v náručí nese bezvládné tělo...

16. dubna 2025

Čína nechala Trumpa v celním pokeru vycukat. Má lepší karty, využívá jeho chyby

Premium

Zatímco Donald Trump každý den mění pravidla celního uragánu a celý svět se klepe, s čím přijde zítra, Čína se rozhodla pro konfrontaci. Americká celní výjimka pro smartphony ukázala, že v obchodní...

16. dubna 2025

„Přidat Vám určitě dokážeme…práci…“

{LABEL}

Pokud jste něco podobného slyšeli, zkuste raději mrknout na jobdnes.cz

Promlčeno. Stavebníci nepovolené terasy, kde uhořelo 7 lidí, unikli milionové pokutě

Premium

Ačkoliv předzahrádka restaurace U Kojota v Mostě, kde v lednu po převržení plynového ohřívače uhořelo sedm lidí, byla černou stavbou bez stavebního povolení, za její vybudování nebude nikdo...

16. dubna 2025

Jak celní politika zapomněla na služby. Je to motor americké ekonomiky

Premium

Trumpova administrativa se snaží masivně podpořit vývoz amerického zboží a komodit do celého světa. Ve chvíli, kdy se americký prezident zaměřuje na domácí průmysl, ale zapomíná na možná ještě...

16. dubna 2025

Na rozloučení s Aloisem Švehlíkem promluví Pavla Beretová a zazpívá Igor Orozovič

Rodina, kolegové i veřejnost se ve středu dopoledne rozloučí s Aloisem Švehlíkem. Smuteční obřad hostí historická budova Národního divadla od 11:00. Přímý přenos můžete na iDNES.cz sledovat od 10:30....

16. dubna 2025

Rusové ukázali, jak navigují drony z Moskvy. Legitimní cíl, reagují Ukrajinci

Ruská státní agentura RIA Novosti na svém účtu na sociální síti zveřejnila a později odstranila video, které zobrazovalo, jak drony útočící na cíle na Ukrajině řídí operátoři z mrakodrapů v moskevské...

15. dubna 2025  22:29

Bulovka se musí omluvit miliardáři Sehnalovi za prozrazení zprávy, že předbíhal při očkování

Pražská Fakultní nemocnice Bulovka se musí omluvit podnikateli Pavlu Sehnalovi za to, že mediím sdělila v roce 2021 informaci o jeho přednostním očkování proti koronaviru. Uvedl to v pondělí server...

15. dubna 2025  22:02

Přežil jsem půlrok v první linii, tvrdí ruský DiCaprio. Díky válce jsem zhubl, chválí si

Ruský dvojník hollywoodského herce Leonarda DiCapria Roman Burcev tvrdí, že přežil více než půl roku na frontě. Dvaačtyřicetiletý muž, který se dříve díky své podobnosti s oscarovou hvězdou živil...

15. dubna 2025  22:01

Chystáte výbavičku nebo sháníte hračky? FOR KIDS vám usnadní výběr
Chystáte výbavičku nebo sháníte hračky? FOR KIDS vám usnadní výběr

Letňanský veletrh, zaměřený na budoucí maminky a rodiny s dětmi, přivítá v půlce dubna oblíbené vystavovatele a zároveň představí zcela nové značky...

Poslanci se přou, zda omezí Airbnb. Z Prahy 1 se stal Disneyland, řekl Michálek

Povinnou registraci ubytovacích zařízení včetně soukromých bytů i hostů v připravovaném elektronickém systému eTurista projednávali poslanci. Řešili také, zda budou mít obce možnost regulovat...

15. dubna 2025  6:18,  aktualizováno  21:20

Konfiskovat, vrazi dětí. V Praze demonstrovali proti šíření ruské kultury

Desítky lidí v úterý večer protestovaly proti šíření ruské kultury před Ruským domem v Praze. Vchod do areálu omotali policejní páskou, před budovu také vylili červenou tekutinu symbolizující krev...

15. dubna 2025  21:03