Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nová loga se s úsporami v Českém rozhlasu netlučou, tvrdí ředitel Duhan

  17:06aktualizováno  17:06
Český rozhlas deklaroval, že bude šetřit. Přesto našel miliony na změnu své vizuální tváře a do reklamy v následujících letech investuje více než 160 milionů korun. Ředitel Českého rozhlasu Peter Duhan v rozhovoru pro iDNES.cz řekl, že vynaložení peněz za nová loga bylo nezbytností. Pomohou rozhlasu například v jeho kulturních aktivitách v rámci Evropské vysílací unie. Hovořil také o konci stanice Leonardo a Rádia Česko.

Ředitel Českého rozhlasu Peter Duhan | foto: ČTK

Novou vizuální značku představil Český rozhlas ve středu (více čtěte zde), vyšla jej na 2,2 miliony korun. Její zavádění bude stát dalších pět milionů korun. Mluvčí Českého rozhlasu Jakub Čížek iDNES.cz potvrdil také to, že už v srpnu rozhlas podepsal smlouvu se třemi reklamními agenturami na čtyřleté zajištění komplexních reklamních služeb za 160 milionů korun bez DPH.

Rozhlas mění logo nejen v roce 90. výročí zahájení pravidelného vysílání, ale především těsně předtím, než spustí tři nové stanice: Rádio Plus, které se má zaměřit na mluvené slovo, dětské Rádio Junior a hudební Rádio Jazz. Jenže stanici Plus musí ustoupit Český rozhlas Leonardo, Rádio Česko a ČRo 6 (více o záměru čtěte zde).

Nechci vám kazit slavnostní atmosféru, ale je vhodná doba na změnu vizuální tváře celého Rozhlasu, když by rozhlas měl spíše šetřit?
To je taková Skylla a Charybda (podle řecké mytologie rozhodování mezi dvěma zly). Uvědomujeme si, že musíme udělat změnu vizuálu, rebranding, nazrál na to čas. To, co jsme ve středu představili, není drahý projekt a my jsme v rámci něj minimalizovali veškeré náklady. Celá změna nás přijde zhruba na pět milionů korun. Na druhé straně jsme zavedli nový způsob ekonomického myšlení a nastavili jsme tvrdá ekonomická pravidla. Vyhlásili jsme, že ČRo bude šetřit, protože peníze potřebuje na rozvoj programu, technologií, infrastruktury a více jich nevybereme. Změny, které nyní děláme, například sloučení tří stanic do jedné, nám spoří peníze. Už jsme uspořili asi 21 milionů korun. K obrovské úspoře směřuje také optimalizace regionálního vysílání. Takže na úspory myslíme, ale změna značky pro nás v tuto chvíli byla priorita.

Proč už nemůžete existovat s původním logem?
Ty Nike, jak já tomu říkám, tady byly 17 let. Nebyly do log stanic ČRo implementovány. A my jsme si řekli, že je nutné soustředit se i graficky na budoucnost a další rozvojové aktivity Českého rozhlasu. Nová grafika zcela odpovídá moderním trendům. Čas oponou trhl, logo má za sebou 17 let a grafický design nejen u nás, ale i ve světě se výrazně změnil. Český rozhlas nepůsobí jen na území České republiky, ale také má významné kulturní aktivity v rámci Evropské vysílací unie a já myslím, že tyto aktivity si zaslouží novou identitu, nové logotypy.

Neobáváte se kritiky ze strany posluchačů a profesionálů z reklamy a grafiky?
To je riziko. Víme, že to přijde. Tak jako jsme věděli, že změny v programové oblasti u konzervativních posluchačů přinesou negativní odezvy. Ale pro mě je jedna satisfakce a to je příklad za všechny. Když jsme v roce 2011 rozjížděli změny na stanici Praha a přišli jsme se zcela jiným způsobem vysílání, tak z toho byla málem revoluce. A dnes nám lidé, kteří nás kritizovali, píší, že musí uznat, že jsme udělali správně. Víte, je to i otázka zvyku. My si uvědomujeme, že česká společnost je konzervativní. Na druhou stranu vemte v potaz, že management je vázán také rozvojem Českého rozhlasu.

Pane řediteli, proč bude vysílat nová stanice Český rozhlas Plus, která má být stanicí mluveného slova, jen osm hodin, když jste původně chtěli vysílat půl dne?
Rozhodnutím Rady pro rozhlasové a televizní vysílání ze srpna loňského roku jsme se dostali do úplně jiné situace a museli jsme si vybrat náhradní řešení (více o tehdejším rozhodnutí Rady čtěte zde). Samozřejmě tu byla alternativa vysílat na středních vlnách 24 nebo 18 hodin, jenže to by se dělo na úkor současných posluchačů Českého rozhlasu 2 a těch je našim odhadem 80 tisíc. My tam máme jednu síť, která je sdílená pro Dvojku, ČRo 6 i ČRo Plus a skutečně nemáme prostor vysílat nový projekt, tedy ČRo Plus. Program prvních dvou hodin vysílání ČRo Plus, tedy od 16. do 18. hodiny, jsme se snažili skládat tak, aby to nezpůsobilo ortodoxním posluchačům Dvojky kulturní šok. Čili balancujeme na velice tenkém ledě, nicméně chceme ČRo Plus dostat do éteru. Je to strategické rozhodnutí vedení Českého rozhlasu. Na výsledky si počkejme půl roku, to už budeme chytřejší.

Původně jste měli ambici, aby nová stanice mluveného slova vysílala na velmi krátkých vlnách (VKV, jedná se o pásmo, do kterého spadá FM vysílání), nakonec vám nezbylo nic jiného, než Plus dát na střední vlny, které poslouchá daleko méně lidí. Máte nějakou možnost stanici ještě dostat do VKV?
Máme jen jedinou možnost. Oslovit poslance a požádat je o malou novelu zákona o Českém rozhlase. Ta by nám umožnila místo tří sítí VKV provozovat čtyři sítě. Tím by pro nás nastala zcela nová situace a my bychom se s ní určitě vypořádali tak, že bychom do VKV dostali novou stanici mluveného slova.

Máte zpětnou vazbu od politiků, že by zákon chtěli novelizovat?
Jsem v čilé komunikaci především s poslanci volebního výboru, pod který spadá problematika médií. Čekali jsme jen na rozhodnutí Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, která přiklepla změnu obchodního podílu (Rada posvětila prodej společnosti, která vlastní vysílací licenci, na které dosud vysílal rozhlas Česko, více zde). Myslím, že příští týden naše aktivity začnou naplno.

Ale změnit zákon je otázkou měsíců a ČRo Plus má začít vysílat už 1. března.
Vím, ale my nemáme jinou možnost. Samozřejmě možná by byla cesta zkráceného legislativního řízení.

Neměli jste ale pak raději start ČRo Plus odložit? Vy jste přestavili vizi stanice mluveného slova, aniž byste měli potřebná rozhodnutí Rady pro rozhlasové a televizní vysílání.
Samozřejmě záměr byl úplně jiný. Ale ta stanice, jak o ní nyní mluvíme, je variantní, náhradní řešení. Je to takový facelifting Šestky, doplněný o další dvě hodiny vysílání. De facto se nic nemění.

Takže ČRo Plus není stanicí mluveného slova, jak jste ji loni představil?
Není, protože my jsme chtěli zpravodajsko-publicistickou stanici s velkým podílem analytické publicistiky. Jenže jsme museli udělat velký krok zpět a nyní děláme pouze stanici analytické publicistiky.

Není tedy obětování tří stanic příliš velká cena za takto okleštěný projekt? V březnu skončí vysílání Rádio Česko, stanice Leonardo i ČRo 6.
Můžete mi říci, kde by vysílalo Rádio Česko, když jsme přišli o možnost šířit jej na vlnách BBC BBC Radiocom Praha? My už ho nemáme kde šířit. Leonardo vysílalo svůj program v digitální a internetové podobě. Měl denně 2,5 hodiny premiér, zbytek byl archiv. Čili nešlo o nijak objevnou stanicí. V rámci nové stanice Plus bude hodina takového vysílání, což není nikterak málo. Stanice bude mít více posluchačů, než měla doposud. A všichni nejlepší lidé se z Leonarda přesunuli do tvůrčí skupiny popularizace vědy a techniky. Jejím úkolem je připravovat hodinový magazín pro Plusko a připravovat programy pro všechny stanice Českého rozhlasu. Čili programů o vědě a technice paradoxně přibude. Nerozumím tomu, proč by popularizace vědy měla být pouze na jednom, ne příliš poslouchaném okruhu. Chápu rozhořčení těch, kteří byli navyklí poslouchat Leonardo, ale zelenou má nyní popularizace vědy na všech stanicích.







Hlavní zprávy

Cuketovo čokoládový chlebíček
Cuketovo čokoládový chlebíček

Potěšte rodinu rychlou dobrotou.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.