Jan Vopěnka, vyšetřovatel vážných dopravních nehod v Praze

Jan Vopěnka, vyšetřovatel vážných dopravních nehod v Praze | foto: Čeněk Třeček, iDNES.cz

Vyřešit a dál si to nepřipouštět, říká o práci vyšetřovatel tragických nehod

  • 7
Vyšetřovatele vážných dopravních nehod v Praze Jana Vopěnku a jeho kolegy zaměstnává v poslední době mimo jiné pád autobusu ze srázu na Zličíně. Útvar, kterému velí, se ale zabývá většinou vážných dopravních nehod, zejména těch, kde někdo zemře. On sám říká, že práci bere profesionálně. Připouští ale, že ho ovlivnila jako řidiče.

V jakém stádiu je vyšetřování tragického pádu autobusu na Zličíně?
Nehodu vyšetřujeme, čekáme na posudky. V tuto chvíli mohu říci, že máme v ruce znalecký posudek v oboru zdravotnictví - výsledky soudní pitvy. Příčinou smrti řidiče byla srdeční nedostatečnost.

Jan Vopěnka, 47 let

Dopravním nehodám věnuje přes 26 let. Ty nejvážnější nehody, jakou je nyní například pád autobusu ze srázu na Zličíně, vyšetřuje od roku 1994. Je velitelem útvaru zabývajícím se trestnou činností v dopravě.

Byla to i pro vás výjimečná nehoda?
To, že autobus spadne ze stráně, není běžné. Pamatuji si ještě na případ zhruba rok a půl zpět, kdy na Jižní spojce spadl kamion z mostu přes Záběhlickou ulici. Jeden z prvních dílů televizního pořadu 112 pojednával o záchranářích, kteří zasahovali při dopravní nehodě v Praze 5 Radlicích, kde zhruba před deseti lety spadnul kamion z mostu na železniční trať. Bylo tam několik mrtvých. Jednalo se o dopravní nehodu, na kterou jsem vyjel jako vyšetřovatel v rámci výjezdové služby a následně ji vyšetřoval.

K jakým nehodám vyjíždíte?
Náš odbor se zabývá vyšetřováním trestné činnosti v dopravě. Dělá převážnou část věcí, které se následně řeší u soudu. Jedná se zejména o úmrtí z nedbalosti, těžké ublížení na zdraví, obecné ohrožení ale i alkohol a drogy.

Tudíž jen k těm vážným?
Vyšetřujeme vždy, pokud je podezření na trestnou činnost v dopravě, tedy i železniční, letecké či plavební.

Kdy přijíždíte na místo nehody?
Záleží podle situace. Po oznámení dopravní nehody, zpravidla na linku 158, předá operační důstojník, pracovník operačního střediska Krajského ředitelství policie hlavního města Prahy, informaci oddělení dopravních nehod. To vysílá na místo své lidi. Pokud se od počátku ví, že je to nehoda s tragickým následkem nebo nějaká závažná dopravní nehoda, bezodkladně vyrozumívají i nás a my také vyjíždíme. Pokud ze začátku ta nehoda vypadá nenápadně, tak vyjíždějí sami. V okamžiku, kdy mají podezření z trestného činu, tak nás informují. To může být telefonicky z místa, nebo i po návratu.

Jak vypadá váš postup po příjezdu k nehodě?
Vyšetřovatel koordinuje ohledání. Domluví s policisty uniformované policie, co je třeba udělat na místě. Rozhoduje podle závažnosti, nutnosti a toho, jak rychle je třeba učinit určitý krok. Jsou věci, které se ten den nemohou udělat, nebo se naopak zpracovat musí, například výslechy a další.

Zadáváte práci i policejnímu technikovi?
Pokud potřebujeme na místě kriminalistického technika, tak se s ním domluvíme, co je zapotřebí.

Co konkrétně u vážné nehody hledáte?
Ohledáváme vše, místo činu, vozidla. Podle toho, o jakou trestnou činnost se v tu chvíli jedná, mohou být různá specifika. Zjišťujeme zdravotní stav zraněných, zajišťujeme vozidla a další.

Co znalecké posudky?
Znalecký posudek obvykle nepatří mezi činnosti přímo na místě události. Můžeme si sice přizvat znalce k nehodě, ale to není standardní. Většinou vozidla zajistíme, odtáhneme a teprve poté je prohlédne znalec za účelem následného vypracování znaleckého posudku.

Ubývá, nebo přibývá nehod se závažnými následky?
Víceméně to zůstává na podobné úrovni.

Liší se příčiny těchto nehod podle místa v Praze?
Je trochu rozdíl mezi příčinou dopravní nehody ve městě a na jeho okraji. Ve městské zástavbě to často bývá nedání přednosti v jízdě a možná i nevěnování se řízení, nepozornost. Na silnicích okrajových částí Prahy, dálnicích a podobně, tam je to většinou rychlost a bohužel často vysoká rychlost.

Pod vás spadají i dálnice?
Patří nám počátky dálnic. Tam se často setkáváme s dopravními nehodami spojenými s únavou. Bývá to zejména na dálnici D1, kde vyšetřujeme až po 5,5. kilometr. Tam není výjimkou, že se stanou nehody se smrtelnými následky, kdy řidič kamionu klimbne nebo se nevěnuje řízení tak, jak by měl.

Můžete uvést příklad?
Pamatuji si kuriózní nehodu asi tři roky zpátky. Cizinec v dodávce zastavil v levém jízdním pruhu. Měl skoro tři promile alkoholu v krvi a podle posádky to vypadalo, že si spletl dálnici s parkovištěm. Po chvilce přijel kamion. Řidič kamionu se nevěnoval řízení tak, jak by měl a v plné rychlosti do dodávky narazil. Tlačil ji několik desítek až stovek metrů. Řidič dodávky zemřel a další cestující byl těžce zraněný.

Jak je to s vážnými nehodami s chodci?
Dopravní nehody s účastí chodců jsou četné. Trochu se navýšily v okamžiku, kdy se začalo psát, že mají chodci absolutní přednost na přechodu, což z právního hlediska není tak docela pravda. Není to tak, že chodec nemá vůbec žádné povinnosti. Současně vzniká problém u tramvají. Spousta lidí, kteří nemají řidičský průkaz, nevědí, že tramvaj má na přechodu přednost.

Zákon už ale nějakou dobu platí.
Oproti době uvedení zákona v účinnost se situace citelně zlepšila. Řidiči si více uvědomují, že musí dát přednost, a chodci se většinou také chovají trochu uvážlivěji. U tramvají to ale stále není dobré. Velkým nešvarem jsou navíc jízdy na spřáhlech. 

Jaké nehody si v Praze vyžádaly nejvíce obětí?
Z praxe si pamatuji nehodu před pěti, sedmi lety. Byl to čelní střet dvou osobních vozidel mezi Říčany a Uhříněvsí. Tam byli tři mrtví a asi pět těžce zraněných. Dalším byl velmi starý případ mladistvého z dobré rodiny, který byl fandou do aut. Na vrakovišti si koupil za tři tisíce auto na součástky. S kamarády se ovínil na diskotéce a po půlnoci se rozjeli do centra Prahy. Během jízdy nabrali asi čtyři nebo pět mladistvých dívek. Naskládali je na zadní sedadlo a projížděli se městem s tím, že je odvezou za Prahu domů. Na Tupolevově ulici mladík nezvládl řízení, otočil auto na střechu a asi dvě nebo tři z těch dívek zemřely.

Jak se srovnáváte s tím, že pracujete u nehod s tragickými následky?
Člověk si nesmí připustit způsob uvažování, že se to mohlo stát jemu nebo někomu z rodiny. Beru to tak, že jsem povolán na místo, abych vyřešil situaci, která nastala a kterou jsem nezavinil. V podstatě pracuji profesionálním stylem: vyřešit a dál si to moc nepřipouštět.

Ovlivnila práce vaše chování za volantem?
To zcela určitě. Když člověk čte každou chvíli o příčinách nehod, tak si na krizové situace dává větší pozor než někdo, kdo s tím nepřijde do styku. Pokud člověk ví, co to dokáže, tak váží, jak moc zmáčkne pedál plynu.

To řídíte sám, ale co jako spolujezdec? Býváte nervózní?
To se přiznám, že ne. Jsem méně důvěřivý na motocyklu, ale u auta ne. Mám asi štěstí na řidiče, kteří nehazardují.


Video