Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Politolog: Zeman se nechová nadstranicky, i tak ale SPOZ nemusí uspět

  19:32aktualizováno  19:32
Účast zhruba šedesáti procent voličů a vstup šesti stran do Sněmovny, odhaduje politolog Pavel Šaradín z Univerzity Palackého v Olomouci výsledky voleb. Prezident Miloš Zeman se podle něj nechová nadstranicky, když je jeho tvář na billboardech SPOZ. "Zemanovci ale nakonec pětiprocentní hranici nemusí vůbec překročit," řekl Šaradín iDNES.cz.

SPOZ na billboardech využila i prezidenta Miloše Zemana. | foto: Mediafax.cz

Jak strany zvládají situaci, kdy mají na kampaň a tvorbu kandidátek méně času než obvykle?Čekal jsem, že kampaň bude trochu živější a více vidět. Zřejmě se strany soustředí až na poslední měsíc. Časový tlak se podle mě projevuje i na sestavení kandidátek. Není čas oslovit více osobností.

Kampaň jakých stran vás zatím nejvíce zaujala?Myslím, že vizuálně velmi dobrou kampaň mají občanští demokraté a ANO. Graficky to vidím jako velmi dobře zvládnuté. U ODS je kampaň hodně cílená na mladší voliče, kteří si třeba nepamatují posledních sedm let strany v politice. Pokud by to byl úplně nový subjekt, tak myslím, že by to byla perfektní kampaň.

Nakolik můžou pomoci sociální sítě, na které právě ODS, ale i jiné strany hodně sází?Myslím, že je to trochu, pokud můžu použít slovo, přehřáté. Vliv sociálních sítí u nás sice bude výraznější než kdykoliv jindy a u mladších voličů můžou sehrát určitou roli. Starší lidé ale tolik na internetu nejsou. Pro politické strany je hlavně důležité, aby kandidát byl vidět v ulicích a hovořil s lidmi. Takže sociální sítě dotvářejí kampaň, ale v žádném případě nebudou hlavním motorem zisku hlasů.

Do jaké míry se voliči vůbec rozhodují podle kampaní?Kampaně smysl mají, ale zhruba měsíc před volbami společnosti je už valná část voličů už rozhodnutá, utváří si názor na politické strany během jejich působení. V každých volbách bývá nerozhodnutých jen plus mínus třicet procent voličů. O ty se samozřejmě hraje. V těchto volbách ale procento nerozhodnutých voličů může být větší, zvláště pokud jde o středopravicové spektrum.

TOP 09 se v tomto týdnu výrazně vymezila vůči hnutí ANO (více čtěte zde). Lze to chápat tak, že je považuje za silnějšího soupeře, než se zdálo, možná i nebezpečnějšího než ODS?Těžko hodnotit, jaká bude celková strategie TOP 09. Jsme přeci jen pět týdnů před volbami. Ale je pravda, že Andrej Babiš několikrát prohlásil, že ANO je středopravicovým subjektem a patrně v tomto prostoru je řada nerozhodnutých voličů. Při skutečně dobré seriózní kampani může ANO být obrovským konkurentem pro TOP 09 i ODS. (Andrej Babiš v červnu oznámil koupi společnosti MAFRA, do níž patří i server iDNES.cz. Vydavatelství ale zatím nepřevzal, pozn. red.)

ANO bývá někdy přirovnáváno k Věcem veřejným. Pokud by se dostalo do Sněmovny, může se opakovat něco podobného, jako se stranou Víta Bárty?Podobnost mezi ANO a Věcmi veřejnými nevidím. Ty subjekty vznikly poněkud jinak. Je tam sice také podnikatel, ale který je úplně jiná váhová kategorie. Poprvé se ale setkáváme s tím, že volič si musí říct, jestli není nějaké potenciální nebezpečí v tom, že před nás předstupuje člověk, který je podnikatel, zároveň podnikatel v médiích a zároveň politik. Tady ta trojčlenka se mi zdá, nechci říct velkým varováním, ale určitě to stojí pro voliče k zamyšlení. Toto je nový prvek ve volbách, který může také znamenat, že voliči v tom budou vidět potenciální nebezpečí a nakonec se třeba radši přikloní k zavedeným politickým subjektům.

Do Sněmovny se dostane kolem šesti stran

Můžou voliče ovlivnit rozpory, které jsou ve straně práv Zemanovci mezi některými kraji a ústředím, které měnilo podobu kandidátek?Samozřejmě, že můžou. Tady je vidět skutečně časový tlak a to, co se říkalo před tím, že pro SPOZ ten termín podzimní není příliš vhodný a že tato politická strana teprve hledala kandidáty. Rozhádanost nepochybně může mít velmi značný vliv, SPOZ nakonec pětiprocentní hranici nemusí vůbec překročit.

Bude SPOZ brát voliče zejména sociální demokracii?SPOZ vidím jednoznačně jako subjekt, který sází na voliče nespokojené s politickou, ekonomickou a sociální situací. Tedy segment  voličů, kteří jsou naštvaní na politiku a politiky a dříve často volili ČSSD a komunisty. Určitou zárukou pro ně může být silná ruka Miloše Zemana. Jsou to voliči, kteří mu mohli dát hlas v prezidentských volbách, vnímají jej jako osobnost a silného lída.

Považujete za korektní postup, když SPOZ využila Zemanovu tvář na billboardech?Ne. Prezident by vůbec neměl být na billboardech vidět a rozhodně nepůsobí jako nadstranický prezident. Připomíná mi to, když v roce 1998 Xantypa otiskla na první stránce Václava Klause s vnukem a polepila tím Českou republiku. To bylo podobné obejití.

V jakém rozpoložení vidíte ČSSD, kde jsou proti sobě dvě křídla a jejíž členové podávali žaloby proti kandidátkám?Žaloby byly spíše účelové. Zdá se, že v této chvíli sociální demokracie nepůsobí tak rozhádaně jako třeba před čtrnácti dny nebo třemi týdny. Ale nevím, co se v následujících pěti týdnech ještě stane.

Podle průzkumů veřejného mínění se do Sněmovny může dostat až osm stran. Bude podle vás nakonec dolní komora skutečně takto rozdrobená?Myslím, že nakonec tak rozdrobená nebude, protože nyní jsou to spíše sympatie k jednotlivým stranám. Ten moment rozhodnutí nedokážeme změřit, ale myslím, že osm jich nebude. Vidím to maximálně kolem šesti subjektů.

Jak ovlivní volební účast značné znechucení lidí politikou?Zatím to vypadá, že znechucení je velké a že volební účast bude nižší než ve volbách v roce 2010. Viděl bych to kolem šedesáti procent, ale některému subjektu se může podařit velmi silná mobilizační kampaň a účast se může vyšvihnout.

Autor:






Hlavní zprávy

Cuketovo čokoládový chlebíček
Cuketovo čokoládový chlebíček

Potěšte rodinu rychlou dobrotou.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.