Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Oprava D1 ovlivní dopravu v celé zemi, říká nový šéf dopravní policie

  16:10aktualizováno  16:10
Po jmenování Leoše Tržila ředitelem jihomoravské policie se uvolnilo místo v čele dopravní policie. Policejní prezident Martin Červíček nakonec jejím novým ředitelem dočasně pověřil Tomáše Lercha. Někdejší blízký Tržilův spolupracovník chce pokračovat v započaté práci.

Policejní prezident Martin Červíček dočasně pověřil vedením dopravní policie Tomáše Lercha (vlevo) | foto: ČTK

S čím jdete do funkce - navázat na práci vašeho předchůdce pana Tržila, nebo se dočkáme nějakých radikálních změn?
Ne, určitě zejména v počátku budu chtít navázat na práci předchozího ředitele. Už jen proto, že jsme spolu velmi úzce spolupracovali v problematice dohledu na silniční provoz. Takže navážu na aktivity, které Ředitelství služby dopravní policie mělo a má rozdělané a budeme pokračovat v tom trendu. Samozřejmě také budeme reagovat na aktuální vývoj dopravně-bezpečnostní situace v rámci celé republiky.

Kauza Bambas

Policejní prezident Tomáše Lercha vedením dopravní policie dočasně pověřil kvůli tomu, že funkci zároveň formálně vykonává i Zdeněk Bambas. Toho v roce 2007 odvolal tehdejší náměstek policejního prezidenta (a dnešní šéf Generální inspekce bezpečnostních sborů) Ivan Bílek. Bambas dostal za jeden den 4 důtky, vesměs za banální věci.

Bambase se nicméně v červnu 2011 zastal ministr vnitra Jan Kubice, který ho vrátil zpět do funkce. Červíček ve středu uvedl, že situaci chce v dohledné době vyřešit.

"Já jsem s panem kolegou Bambasem mluvil o dalším jeho působení u policie a prozatím mě požádal o pokračování studijního pobytu na útvaru pro ochranu ústavních činitelů," řekl Červíček, který kromě Lercha od 1. dubna jmenoval i nové dva náměstky - Tomáše Tuhého, který bude mít na starosti zejména uniformovanou policii a Václava Kučeru, který povede Službu kriminální policie a vyšetřování.

Mluvíte zejména o dohledné době po vašem nástupu. Máte třeba i nějaký středně- nebo dlouhodobý plán?
Dlouhodobý výhled teď nemám. Je to spíše o tom, že máme rozjeté nějaké věci, máme nastaveny priority pro tento rok, na kterých bychom chtěli pracovat. Proto říkám prvopočátek, ale určitě to není tak, že bych měl v kapse dalších pět témat a projektů, které chci realizovat. Máme něco rozdělaného a chceme to dokončit.

Pojďme tedy konkrétně zmínit priority dopravní policie...
Jednak jsou to priority ve vztahu k ovlivnění chování účastníků silničního provozu. To je otázka zejména eliminace rizikového jednání  řidičů motorových vozidel - ať už je to agresivita za volantem, což je fenomén, který bychom chtěli potlačit v první řadě, je to otázka nepřiměřené rychlosti, ale samozřejmě i požívání alkoholu za volantem. Tam je sice ten trend klesající, ale i tak jsou ta čísla obrovská. Potom jsou to nemotorizovaní účastníci, a to jak jejich ochrana, ale chtěli bychom je také upozorňovat na jejich vlastní rizikové chování.

Další prioritou je i bezpečnost dopravního prostoru. Tam je to hlavně zjišťování, odhalování nedostatků v rámci dopravně-technického stavu komunikací, upozorňování na ně a jejich řešení se správními orgány, správci komunikací. V letošním roce hodně ovlivní naši práci i rekonstrukce dálnice D1, která bezprostředně ovlivní dopravu v rámci celé republiky. Takže i tam se směřují naše aktivity - v přípravě celého opatření a nastartování té rekonstrukce.

Rádi bychom, aby vraky ze silnic zmizely

Tržilova "pětiletka"

Na postu šéfa republikové Dopravní policie strávil Tržil 4 roky a 5 měsíců, když v listopadu 2008 v této funkci nahradil současného policejního prezidenta Martina Červíčka. Z pohledu statistiky to byla úspěšná pětiletka. Během Tržilova "vládnutí" totiž postupně klesal počet obětí dopravní nehod, loni jich bylo 681 - nejméně od roku 1990. Tržil sám loni řekl, že je to díky medializaci tragických případů, kvůli nimž si lidé uvědomí nebezpečí, která mohou řidiče na silnicích potkat. Jemu samotnému se podařilo zároveň dostávat své podřízené víc do ulic. Na druhou stranu souvisí menší počet lidí i s tím, že se zlepšuje stav aut, která po českých silnicích jezdí.

Co podle vás nejvíce ovlivňuje bezpečnost provozu? V lednu váš předchůdce při zveřejnění statistiky za minulý rok upozorňoval hlavně na stav komunikací.
Ono se asi nedá zcela říct, co je nejhorší. Statistika ukazuje nějaký směr. Je to otázka způsobu jízdy, což je velmi široký pojem. Je to otázka nepřizpůsobení rychlosti stavu a povaze vozovky nebo schopnostem vozidla.

Před pár týdny jsme se bavili ještě s panem Tržilem a ten říkal, že bolavým místem jsou vraky na silnicích a vůbec stáří vozového parku. Jak plánujete řešit tuto otázku?
V současné době má policie oprávnění ke kontrole technického stavu, ty kontroly probíhají. Samozřejmě je modifikována například konkrétním ročním obdobím a dalšími věcmi. To je ta represivní část. A my bychom chtěli, aby se tomuto stavu předcházelo, a nejvíce nás trápí právě ta auta, která jsou po dopravních nehodách.

Dochází totiž k situacím, kdy dojde k nehodě nového vozidla nebo vozidla, které je krátce po technické prohlídce. A provozovatel takového vozidla nemá povinnost se dostavit k prohlídce a nechat si opětovně schválit technickou způsobilost. I přesto, že to vozidlo je třeba po totální nehodě. A dochází k tomu, že jezdí po silnicích vozidla, která jsou nebezpečná pro ostatní řidiče, ale především pro toho provozovatele. Připravujeme proto nějaké legislativní změny, abychom v těchto případech donutili provozovatele, aby přistavili vozidlo k prohlídce a taková vozidla nám zmizela. Buďto budou opravena tak, jak mají být, nebo budou vyřazena z provozu.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.