Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Chládek řeší banality a nebezpečné věci, kritizuje ministra Klaus mladší

  19:34aktualizováno  19:34
Marcel Chládek býval nekompromisním stínovým ministrem školství, dnes jako šéf úřadu má sám výrazného protihráče. Václav Klaus mladší zatím cupuje jeden jeho návrh za druhým. „O školství se sice více mluví, ale ministr neřeší to podstatné,“ hodnotí člen expertního týmu ODS Chládkův první půlrok.

Expert ODS pro školství Václav Klaus mladší (22. července 2014) | foto:  Petr Topič, MAFRA

Jakou byste dal ministrovi známku za první pololetí?
Za reálné náměty, co chce měnit, pětku, za aktivitu asi trojku. Takže mi z toho vychází čtyřka (čtenáři iDNES.cz Chládkovi udělili trojku).

Co vám nejvíce vadí?
Ministr školství by si měl vytyčit hlavní problémy resortu. To jsou podle mě zvětšující se rozdíly mezi dětmi, velký přebytek středních škol nebo to, že se málo soustředíme na základní a střední školství. Zatím jsem nezaznamenal, že by s tím chtěl ministr něco činit.

Ministr Chládek je hodně aktivní a často vystupuje na veřejnosti, což je ale výhoda i pro vás, že máte na co reagovat.
Určitě. Trochu je ale smutné, že ty věci jsou většinou náhodné a nekoncepční a je těžké je komentovat. Ministr pokračuje v tom, co zahájili od Dobeše jeho předchůdci, že se zvýšil zájem o školství. Když to vezmeme deset let dozadu, tak nikoho nezajímalo, tam šla nejmladší slečna elévka z redakce. V tom Chládek pokračuje, ale jsou to dílem věci, které nestojí za řeč a dílem věci, které jsou velmi nebezpečné.

Václav Klaus mladší (1969)

Syn bývalého prezidenta Václava Klause a současné velvyslankyně České republiky na Slovensku Livie Klausové. Od roku 1993 učil na soukromém Prvním obnoveném reálném gymnáziu (PORG) v Praze, o pět let později se stal ředitelem. Školu opustil letos v lednu po neshodách s předsedou správní rady Martinem Romanem (více čtěte zde).

Od července 2002 do listopadu 2008 byl členem ODS v Praze 8. V letech 2010 a 2011 působil na malý úvazek jako poradce ministra školství Josefa Dobeše. Je spoluautorem učebnice Matematika pro trojkaře. Podporuje, aby se z tohoto předmětu povinně maturovalo.

Co nestojí za řeč a co je nebezpečné?
Například, že se ve školních automatech zakážou k prodeji nezdravé potraviny, a pak děti jdou domů a tam vypijí sedm litrů Coca-Coly, co mají v lednici. To jsou drobnosti. Nebo jestli mají mít učitelé status jako policista. To jsou věci, kdy se reaguje na něco aktuálního a za týden už o tom nikdo neví.

Ale snaha změnit financování regionálního školství, myslím, dokáže zničit jednu z posledních věcí, která ve školství funguje. A to je jistá spravedlnost, že stát platí na každé dítě víceméně podobné peníze a dostává je škola, kam žák chodí. Teď snaha to celé přeorat hypotetickými potřebami trhu práce v roce 2040, skutečně dokáže ten systém zničit. Já bych současný systém ještě zpřísnil. Školy mají na každé dítě stejného věku pobírat napříč republikou stejné peníze, protože všechny děti jsou stejně hodnotné. (Chládek chce rozdělovat peníze školám nejen podle počtu žáků, ale i podle kvality škol, počtu tříd či důležitosti oborů - pozn. red.)

S ministrem nemáte dlouhodobě příliš dobré vztahy. Podal jste na něj nakonec žalobu, jak jste před třemi lety zvažoval (o důvodu čtěte zde)?
Nakonec jsem se na to vybodnul. Všichni mě od toho zrazovali, že budu běhat po soudech a za čtyři roky, když už nikdo nebude nic vědět, vysoudím 110 tisíc a třikrát tolik dám právníkovi. Chládkův politický život je zvláštní. Přišel do politiky jako pravá ruka Davida Ratha, jako odborník na školství se etabloval tím, že vykřikoval naprosto nehorázné lži o tom, že chci privatizovat nějakou budovu ministerstva školství. Takový je to asi zhruba člověk. Snažím se zachovávat dekorum, když s ním někde hovořím, ale toto si samozřejmě pamatuji.

Slabé střední školy je nutné zrušit

Narozdíl od Chládka jste pro, aby maturita zůstala pro všechny stejná. Je ale spravedlivé a souměřitelné, aby tentýž test dělal gymnazista elitního PORGu a student nástavby učiliště?
Když se to jmenuje maturita a je to jeden typ zkoušky, na které je státní znak, tak má být stejná. Nejsem ale pro to, že maturitu musí mít 90 procent lidí jako teď. Ale když ji chtějí mít, tak má mít jednotnou úroveň. Jinak to nedává smysl.

Chládkovi vyčítáte, že po učitelích požaduje, aby si doplnili pedagogické vzdělání. Jak byste ale postupoval vy, když byste nastoupil jako ministr, požadavek na nutnou kvalifikaci platil už devět let a věděl byste, že zhruba 11 tisíc učitelů ještě nezačalo studovat (učitelé mají deadline do konce roku, ministr v novele stanovil řadu výjimek - pozn. aut.)?
Já bych ten zákon zrušil bez náhrady, když bych měl tu politickou moc. Ředitel školy má ručit za to, že mu tam učí kvalitní lidé. Za ta poslední léta vidíte, že formální tituly znamenají míň a míň.

Redakce iDNES.cz zhodnotila půlroční působení ministrů

Učitelé ale měli na začátek studia celkem deset let a část jich už tuto povinnost splnila. Nebylo by to nefér právě vůči těmto zodpovědným, když by se ta podmínka zrušila?
Nemyslím si, že je to nefér. Dříve byl nedostatek učitelů cizích jazyků, nyní často chybí fyzikáři, matematikáři nebo učitelé informatiky. Pokud jsou to odborníci ve svých předmětech a umí učit, tak podmínku doplnit si pedagogické vzdělání považuji za zbytečný formální tlak a šikanu.

Souhlasíte s návrhem snižovat státní příspěvek soukromým a církevním školám, o kterém se nyní diskutuje (více čtěte zde)?
Ne. Je to chytání politicky populární vlnky. Myslím, že sociální demokracie vyhrála volby trochu i s tím, že zvrátí církevní restituce. Na to se vykašlali a teď možná akorát trochu zavaří paní učitelce na církevní škole. Nestátní školy v Česku plní naprosto všechny standardy, počet a skladbu hodin, technické vybavení a ještě musí mít vysoké hodnocení České školní inspekce, aby dostaly 90 procent toho, co dostane za žáka státní škola. Řadě těch škol, na kterých se často ani neplatí školné, bude po změně financování hrozit zavření. Učitelé půjdou na pracák a studenti se rozprostřou na státní školy. Rozpočet bude ročně o půl miliardy chudší a ministr se tomu bude s premiérem hihňat na tiskové konferenci, jak si na ty soukromé a církevní školy došlápli. Kvalitu školství to ale nezmění ani o píď. Já bych raději zavíral školy, kde šedesát sedmdesát procent dětí neudělalo maturitu a nic se s tím neděje.

Jednotné přijímačky na střední? Jak Severní Korea

Václav Klaus mladší sepsul ministra i za návrh zavést jednotné přijímací zkoušky na střední školy. V dubnové tiskové zprávě uvedl, že se Chládek patrně zhlédl v severokorejském školském systému (více čtěte zde).

Podle Klause by tento krok ničemu nepomohl. „Je hodně věcí, u kterých je dobré, když jsou ve školství jednotné. Má být podobný cíl, co mají děti umět, ale cestu, jak k němu dojít, si musí každá škola zvolit sama. Je jejich svaté právo si vybrat žáky samy,“ řekl Klaus iDNES.cz. 

Není to moc radikální? Neměla by Česká školní inspekce nejdříve zjistit, proč studenti těchto škol mají tak špatné výsledky?
Myslím, že věci se mají dělat jednoduše. Nikdo na světě nedokáže odhalit všechny příčiny, proč je nějaká škola špatná a nenaplněná. Jestli je to kvůli tomu, že učí obor, o který není zájem, nebo to neumí marketingově prodat, nebo ředitel je vyhlášený jako místní lenoch a nikdo tam nechce... To stát nemůže vyzkoumat. Nejjednodušší je, že když máme velký nadbytek středních škol a hodně z nich je poloprázdných, tak si vzít rozumné kritérium, aby to bylo spravedlivé.

Ale zase dobře víte, že krajským politikům, včetně těch z ODS, se školy rušit nechce, protože je to nepopulární.
Právě proto je to věc, která by měla být daná seshora zákonem, který by řešil, při jak malé naplněnosti škola musí být sloučená. Česká školní inspekce může dávat návrh na vynětí školy z rejstříku nebo na změnu ředitele. Minimálně by měl být vyslaný signál, že se stát bude snažit zavírat slabé školy. Nejhorší mi přijde, že se to neřeší. To je podobné, jako kdyby vám vyšla poslední stránka v novinách, kde by bylo 67 pravopisných chyb a šéfredaktor by kouřil ve své ředitelně a nedělal by nic.

Je něco, co podle vás Chládek udělal dobře?
Myslím, že v něčem je relativně konzervativní. Například bych se s ním shodl v jeho názoru na dětské skupiny. Také souhlasím s tím, že je potřeba podporovat technické vzdělání. Vadí mi ale, že když se k tomu uspořádá tisková konference, tak se neuvede žádné konkrétní řešení.

Já ministrem školství? Ptejte se, až bude mít ODS 30 procent

Jako školský hlas ODS především kritizujete ministra. Vytváříte ale i svou vlastní vzdělávací koncepci?
Myslím, že ODS se teď chystá za všechny resorty vydat základní body programu. Řada věcí, které jsem teď zmiňoval, tam bude obsažena.

Jak často se expertní tým ODS schází?
Jednou za měsíc.

Vaše spolupráce s ODS bude jen dočasná po dobu, kdy bude předsedou Petr Fiala, ke kterému máte blízko, nebo dlouhodobější?
Pan Fiala mě oslovil zrovna v době, kdy jsem nemohl působit jako ředitel školy (kvůli konkurenční doložce, která nadále platí - pozn. red.), tak jsem na to měl čas a slíbil jsem mu, že se toho zkusím ujmout. Uvidíme, jak se ta spolupráce vyvine.

A třeba představa být jednou ministrem školství za ODS a mít šanci vaše  vize uskutečňovat by vás nelákala?
To se mě zeptejte, až bude mít ODS preference třeba třicet procent. Do té doby je to hypotetické. To je jako otázka, jestli vy byste se chtěl stát šéfredaktorem třeba Práva.

O vašem konci v PORGu se hodně psalo a mluvilo. Sledujete ještě dění ve škole?
Ještě tam jedno moje dítě chodí, takže to trochu sleduji, ale moc se v tom nerochním. Skutečně se na to snažím nemyslet, abych se nějak nerozčiloval. Občas také vidím někoho z kolegů. Nechci se koukat do minulosti, z toho mi nic zdravého nekouká.

Na PORGu jste jako učitel a ředitel působil dvacet let. Nechybí vám každodenní kontakt s žáky a učiteli?
V něčem jsem si po odchodu trochu oddechl, protože máte vesla jako převozník ve Zlatovlásce a jedete těch dvacet let, abyste splatil výplaty, škola se vyvíjela a neměla špatnou pověst. Ředitelé také mají čím dál menší kompetence - tak mi to úplně nechybí. Já jsem ale vždycky nejraději učil. Těším se proto na září, až zase začnu učit (povede matematický seminář na pražském Gymnáziu Jana Keplera - pozn. red.).

Vy se teď živíte prací pro britskou společnost, která chce ve střední Evropě zakládat soukromé školy, jak se uvádělo?
Částečně. Také píšu placené komentáře a žiju z úspor.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.