Maturitní písemný test

Maturitní písemný test | foto: Dan Materna, MAFRA

Moc neúspěšných maturantů? Školy je měly vyhodit už dřív, míní ředitel

  • 504
Maturity by dopadly lépe, když by k nim školy nepouštěly tolik slabých studentů. V reakci na letošní výsledky, které jsou nejhorší od zavedení státních maturit, to iDNES.cz řekl Jan Štursa, předseda Asociace učňovských zařízení, která sdružuje školy v Moravskoslezském kraji.

Jste ředitelem Střední školy stavební a dřevozpracující v Ostravě. Jak dopadli maturanti u vás?
Máme nástavbové studium a maturitu udělalo přibližně 85 procent studentů. Nebyl to takový propadák, protože my máme opravdu velký odpad už během studia a pak to u maturit není až tak divoké. Ze studentů, kteří nastoupili k dennímu studiu, to dokončí průměrně 50 až 60 procent, u dálkového studia, které se dělá při zaměstnání, maximálně 40 procent. Tam je úmrtnost obrovská.

Maturity nezvládlo 19 procent studentů

Je to i vaše doporučení jiným školám, aby byly přísnější během studia a nepřipouštěly k maturitě tolik studentů?
Myslím, že by to tak mělo být. Efektivita maturit by se zvýšila, kdyby slabí žáci nepostupovali do vyšších ročníků.

Čím si vysvětlujete, že letos jsou výsledky nejhorší od roku 2011?
Je to těžko srovnatelné, protože ani jeden rok nebyly podmínky stejné (letos a loni už byly shodné - pozn. red.). Těžko můžeme tedy srovnávat to, co se chtělo před čtyřmi lety a co se chtělo teď.

S čím mají maturanti u vás největší problémy?
Je to zejména matematika, ta je pro ně složitá. Myslím, že se především nepodchytí na základních školách. Minulý týden jsem tady zkoušel žáky a nevěděli, co je rovnoběžka. To jsou základní nedostatky, které potom na středních školách těžko můžeme dohánět.

Podíl neúspěšných maturantů podle typů škol

  • Gymnázia - 3,3 procenta
  • Lycea - 9,5 procenta
  • Střední odborné školy technické a ekonomické - 15,8 procenta
  • Střední odborné školy ostatní - 25,7 procenta
  • Střední odborné učiliště (bez nástaveb) - 37,3 procenta
  • Nástavbové studium - 44,8 procenta

Je tedy chyba zavádět matematiku jako povinný maturitní obor, jak Ministerstvo školství uvažuje někdy kolem roku 2020?
Dal bych ji povinnou v určitých typech škol, ale určitě by to nemělo být plošně. Proč má maturovat z matematiky třeba sestřička na zdrávce? Nebo studenti na konzervatoři? Někdo by měl rozumně říct, že pro technické obory a gymnázia bude matematika povinná a u uměleckých nebo zdravotnických oborů bude nahrazena něčím jiným.

Máte zpětnou vazbu od vašich neúspěšných maturantů, kteří v předchozích letech neudělali zkoušky ani v náhradním termínu? Co dělají, jestli si zkoušejí dodělat maturitu na jiné škole?
Vůbec pak už s nimi nemáme kontakt. Většina z nich ale na jinou školu nejde, protože nástavba je pokračování jen v oboru, ve kterém se vyučili.

Souhlasíte s plánem ministerstva, aby gymnázia a odborné školy dělaly rozdílné maturity?
Já o tom mluvím už patnáct let. Byla chyba nechat demokratickou volbu, aby si i studenti z gymnázií mohli zvolit nižší úroveň zkoušek (od loňského roku už není na výběr lehčí a těžší varianta zkoušek, všichni mají stejnou - pozn. red.).

Bylo by to tedy spravedlivější, aby se zkoušky rozlišily?
Rozhodně. Nejde, aby nástavby a gymnázia měly stejné podmínky. Naši studenti musí umět spoustu věcí z odborných předmětů a pak jdou do praxe, zatímco z gymnázií jdou všichni na vysoké školy, tak ať mají vyšší požadavky. Gymnázia byly vždycky výběrové školy, tak ať mají výběrovou maturitu. Jestli pan ministr opravdu prosadí, že oni budou mít náročnější verzi a odborné školy nižší, tak já jen zatleskám.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video