Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Se sekačkou na emise nemusíte. Firmy s limity souhlasí, brání zákon Pospíšil

  17:39aktualizováno  17:39
Europarlament v úterý schválili nové emisní limity pro zahradní sekačky, lokomotivy, či buldozery. Ve světle současných problémů EU se kritikům jeví nová pravidla jako zbytečná, zaznívají také argumenty o šikaně výrobců. Zpravodaj návrhu, europoslanec za TOP 09 Jiří Pospíšil, však v rozhovoru pro iDNES.cz nařízení hájí a upozorňuje na ústupky, které se mu podařilo dojednat.
Sečení trávy v ostravském obvodu Jih se stalo pořádným problémem.

Sečení trávy v ostravském obvodu Jih se stalo pořádným problémem. | foto: Archiv MF DNESMAFRA

Proč taková legislativa vzniká na půdě europarlamentu a nepřijímají ji jednotlivé členské státy?
S návrhem přišla Evropská komise v rámci její snahy zlepšovat životní prostředí a chránit lidské zdraví i proto, že zdravotnické průzkumy potvrzují, že výfukové plyny způsobují rakovinu.

Europarlament schválil emisní limity pro sekačky na trávu i buldozery

Bohužel v původním návrhu vedle těchto bohulibých záměrů naprosto chyběl realistický pohled, který by bral v potaz zájmy výrobců. Domnívám se, že zbytečné regulace jen poškozují Unii i naše hospodářství, a proto jsem se snažil v parlamentu návrh maximálně osekat a zohlednit pohled průmyslu a spotřebitelů.

Limity se týkají například i sekaček na trávu. Není to zbytečná směrnice, která pouze zatěžuje občany?
Občané se nemusí bát, že budou muset se sekačkami na nějaké kontroly, jak se začíná mylně šířit. Návrh se totiž v této oblasti týká výhradně výrobců. Ti s ním navíc po úpravách v parlamentu souhlasili, protože podle jejich názoru je pro ně jednodušší, když panují stejná technická pravidla ve všech členských zemích EU, než aby museli v každé zemi své motory přizpůsobovat jiným pravidlům. To by bylo dražší a dopadlo by to i na jejich zákazníky.

Jiří Pospíšil (TOP 09)

Jiří Pospíšil (TOP 09)

Nejsou zplodiny z těchto typů motorů jen „kapkou v moři“?
Mohlo by se to zdát, když mluvíme o sekačkách, ale tato věc se týká zejména motorů v lokomotivách či lodích. Každý, kdo uznává omezení zplodin například v autech, vidí, že třeba lokomotivy, lodě či velké stavební stroje jsou stejný problém. Nesilniční stroje podle studií „vyrobí“ asi 15 % všech výfukových zplodin. Navíc asi nikdo nechceme vdechovat nadbytečné zplodiny ani ze sekačky, kterou máme při práci na zahradě přímo „pod nosem“.

ODS: Je to nadbytečné

Podle europoslanců ODS Jana Zahradila a Evžena Tošenovského nařízení představuje de facto potvrzení současného stavu, který již na trhu panuje. „I zástupci průmyslu potvrdili, že jim nová směrnice nezpůsobí žádné potíže, protože tón na trhu v současné době udávají podstatně přísnější normy v Japonsku nebo ve Spojených státech,“ napsali europoslanci v tiskovém prohlášení. Návrh tak nejprve podpořili, poté však zpětně svůj hlas změnili, protože se jim regulace jeví jako nadbytečná.

V čem spočívají dodatečné změny, aby nebyl poškozen evropský průmysl?
Po jednáních s průmyslem jsme například u lokomotiv prodloužili ve spolupráci s britskými konzervativci přechodnou dobu, po níž budou muset být zavedeny odpovídající motory, z jednoho roku na deset. Vyhodili jsme také například povinnost každého výrobce mít vlastní certifikovanou zkušebnu emisí. Změny v parlamentu byly opravdu velké a zásadní, což potvrdil i výsledek hlasování, v němž návrh podpořili i třeba právě britští konzervativci i další strany, které nikdo nepodezírá z nějakého eurohujerství, a to včetně české ODS (ta však svoje hlasy pro návrh zpětně odvolala, hlasovací pravidla to umožňují - pozn. red.).

Nepřevede se část nákladů výrobců spjatých s emisními limity na evropské zákazníky?
To nelze nikdy vyloučit, a i proto jsem k podobným regulacím vždy opatrný a snažím se je spíše brzdit a osekávat. Vzhledem k dlouhým přechodným lhůtám by zde ale měla většinu problémů vyřešit běžná modernizace, kterou by firmy dělaly stejně.

Autoři: ,


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.