Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Rošáda je dvojsečná, ale ČSSD už ztrácela i jádro voličů, říká analytik

  13:04aktualizováno  13:04
Výměna předsedy je z pohledu boje o voličské jádro dvojsečná zbraň, právě ono jádro ale ČSSD ztrácela a tradiční voliči by mohli snahu o zastavení propadu ocenit, soudí odborník na komunikaci a veřejné mínění Jan Herzmann. Méně ukotvené sympatizanty strany podle něj může odradit to, že ČSSD nemá jednoho silného lídra.

Jaký je profil jádra voličů ČSSD? Lze z toho usuzovat, jak budou vnímat nahrazení Bohuslava Sobotky Lubomírem Zaorálkem a Milanem Chovancem?
To jádro představují poměrně silně levicově orientovaní lidé ze středně velkých měst a dílem z venkova, spíše střední, starší a nejstarší generace. Myslím, že pro tvrdé jádro bude pozitivním signálem, že ČSSD nějaký krok pro zastavení propadu preferencí podnikla. Na druhé straně pro ně bude nepříjemné, že momentálně není jedna tvář, která by stranu reprezentovala. Jsou to lidé, kteří se politikou hloubkově nezabývají a chtějí mít to sdělení od politiků co nejjednodušší. V tomto smyslu je to dvojsečná zbraň.

Jan Herzmann

Sociolog Jan Herzmann

Vystudoval statistiku na VŠE a a matematickou ekonomii na MFF UK. Léta zpracovával volební výzkumy, v letech 1992-2013 stál v čele agentury Factum. Od roku 2013 pracuje naplno v oblasti poradenství v oblastech veřejného mínění, komunikace a marketingu v rodinné firmě Herzmann.

A co onen „obal“ elektorátu sociálních demokratů?
To jsou váhaví či potenciální voliči ČSSD, pro které podle mě ten signál - konec předsedy Sobotky - není úplně šťastný. Strana tím dává najevo, že nemá jednu osobu, která by za ni mohla mluvit, nemá silného lídra, který by, pateticky řečeno, převzal pochodeň a vyrazil do cíle. To může „měkké“ či příležitostné voliče ČSSD odradit.

Proč přesně?
Obecně platí, že v Evropě je poměrně velká poptávka po silných lídrech. U nás to určitě vidíme v podobě hnutí ANO, v zahraničí zase na případu Francie a zvoleného prezidenta Macrona (o úspěchu Macronovy strany v parlamentních volbách čtěte zde), vidíme to v Německu, takže ten pomyslný hlad po silných lídrech je takový evropský trend. Trochu jiný proces nastal v Británii, kde zase bylo volání po jasné levicové politice, což pomohlo labouristům.

Když mluvíte o silných lídrech, může onou ráznou osobností být nyní nastupující šéf strany a ministr vnitra Milan Chovanec? Může on ukázat voličům ČSSD - tady jsem, já jsem lídr?
Ono není úplně jasné, jaká má být jeho úloha v kampani. On by měl být, jak já čtu ta sdělení od ČSSD, vnitrostranickým organizátorem. Jistě je dobrý organizátor, ale není hlavní tváří kampaně a jeho politická orientace není pro tvrdé jádro voličů sociální demokracie tak úplně čitelná. Je zřejmé, že brání některá práva v bezpečnostní oblasti, chápe se uprchlických témat a tak dále, ale postoj ke klasickým tématům ČSSD - sociální otázky a podobně - u něj úplně zřetelný není.

Vysvětlování voličům

Politologové Lebeda a Just k rozdělení rolí v ČSSD

Politolog Tomáš Lebeda soudí, že za problémy ČSSD stojí neschopnost komunikovat. Strana podle něj dostatečně nezdůraznila, že za ni nyní bude mluvit volební lídr Zaorálek, načež následovaly titulky o mocenském triumvirátu. Rozdělení na stranického (volebního) lídra a výkonného předsedu podle něj obecně fungovat může - pokud bude Zaorálek vidět.

Lebedův kolega Petr Just přisuzuje pokles preferencí ČSSD řadě faktorů včetně vnitrostranických tlaků a rozporů. Just nevyloučil ani vliv osobního života předsedy Sobotky. Důležité podle něj bude, zda se změnu sociálním demokratům podaří „prodávat“ mediálně a marketingově.

Podle Lebedy je přitom ČSSD v marketingu bezradná. Nevadí však, že do voleb zbývají jen čtyři měsíce. „Všechno se dá zvládnout, ale musí se to zvládnout s jinými tvářemi, protože voliči mají politiku hodně personalizovanou,“ dává Lebeda taktice ČSSD naději.

„Udělali maximum možného, co udělat mohli. Ale samozřejmě řada voličů to stále může vnímat jako nedostatečné řešení vzhledem k blízké provázanosti Zaorálka a Chovance se Sobotkou,“ řekl Just.

Zdroj: ČTK

ČSSD směřuje k tomu, že Milan Chovanec nebude hlavní tváří kampaně, do této role zřejmě bude stylizovat Lubomíra Zaorálka. Ten je známý jako rétor, který dokáže mluvit k lidem možná lépe než Bohuslav Sobotka. Zvládne to ČSSD využít?
Myslím, že ano - ovšem je otázkou, jak velký dopad to bude mít a kolik hlasů jí to proti současnému stavu může přinést.

Ten současný stav vnímáte jak? Ztrácela ČSSD voliče spíše z obalu, nebo i ze svého tradičního jádra?
Faktem je, že v poslední době ztrácela i v tvrdém jádru, které po střetu s Andrejem Babišem kleslo podle agentury Median na historicky nejnižší úroveň osmi procent. To oslabování jádra voličů ČSSD znamenalo, že by se mohla propadnout i pod desetiprocentní hranici - ale já bych onen průzkum, hodně citovaný, který jí dal deset procent (psali jsme o něm zde), nepřeceňoval, jiné výzkumy jí dávají vyšší procento. Střízlivě to vypadá, že by mohla být nyní kolem čtrnácti procent.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vrchní část věže je třeba opravit, protože do jejího krovu kvůli poryvům větru...
Plán počítá s dostavbou Staroměstské radnice, křídlo jí chybí od války

Grandiózní i umírněné návrhy se během více než století objevily v souvislosti s novou podobou východního křídla Staroměstské radnice. Místo toho jsou přes 70...  celý článek

Zteč mechanizované jednotky na Dnech NATO v Ostravě
PŘEHLED: Co ve volbách slibují strany pro armádu a obranu

Jak se politické strany a hnutí, ucházející se o přízeň voličů ve sněmovních volbách, staví k otázkám zajištění bezpečnosti a obrany? Přinášíme ucelený...  celý článek

Jana Nečasová (dříve Nagyová) u Obvodního soudu pro Prahu 1.
Nečasová doplatila statisíce, které dlužila na daních za luxusní dárky

Bývalá šéfka kabinetu premiéra Petra Nečase Jana Nečasová, dříve Nagyová, už doplatila daně z luxusních darů, kvůli kterým čelí žalobě z krácení daně. Cenu...  celý článek

Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?
Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?

Tyhle maminky na eMimino.cz jsou na tom stejně.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.