Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: ČSÚ

Rozhodnou vědomosti, nebo špatný monitor? Učitelé zpochybňují testy on-line

  • 100
Ministerstvo školství připravuje on-line srovnávací testy pro 5. a 9. ročníky. Učitelé mají obavy, jak školáci zvyklí na papírové testy zvládnou testování na počítačích. Znevýhodněni mohou být žáci, kteří nejsou zběhlí v psaní na klávesnici, nebo ti, co usednou ke starému monitoru. Vybavenost škol technikou chce ministr vyřešit penězi z EU.

Srovnávací zkoušky pro páťáky a deváťáky by si v říjnu měli vyzkoušet žáci na stovce škol. V červnu 2012 by pak při generálce čekaly testy už všechny školy. Na ostro by pak odstartovaly o rok později. Když ministr školství Josef Dobeš o časovém harmonogramu informoval, dodal, že na počítačové vybavení dosáhnou školy díky penězům z EU.

V březnu chce ministerstvo vyhlásit vyběrové řízení na dodavatele softwaru, tendr na dodavatele otázek resort teprve připravuje "V současné době je on-line testování vnímáno jako velmi efektivní a relativně levný nástroj, který může být rovnocennou nebo dokonce výhodnější alternativou klasickému testování papír-tužka," řekl odborník na on-line testování Petr Květoň z brněnské Masarykovy univerzity.

Kolik přibral králík?

A co udělat s přelidněním? Ministr vyzkouší školáky

Podle odborných studií ale na výkon testovaného má vliv i počítačová zkušenost, tedy schopnost rychle psát odpovědi na otevřené otázky (tedy ty, které nedávají na výběr z možností), či pracovat s myší při práci s testem., připomíná Květoň

Testy také musí splňovat několik základních podmínek. Měly by být přehledné, školáci by se bez potíží měli posouvat od otázky k otázce a snadno označovat odpovědi. Také by měli v každém okamžiku vědět, v jaké části testu se nachází. "I osoba bez větší zkušenosti s počítačem by měla být schopna po krátkém zácviku bez problémů test ovládat," dodává Květoň.

Diskuse na webu

Ministerstvo nabídlo učitelům, aby se na webu rvp.cz vyjadřovali k podobě srovnávacích zkoušek. Učitelka Věra Staňková napsala: Zkreslení závisí mimo jiné na prostředí počítačové učebny, kde se žáci hůře soustředí na počítání, způsobu zápisu do testových formulářů, zejména při slibovaných otevřených odpovědích. Jsou žáci, kterým tento typ testování nebude vyhovovat. Navíc se tímto způsobem neotestují dovednosti související s konstrukční geometrií a sestrojováním grafů a diagramů. To povede k dalšímu snížení požadavků na tyto dovednosti v hodinách geometrie

Výkon žáků může ovlivnit také vybavení škol.

"Školy by měly mít technicky srovnatelné počítačové vybavení pro každou testovanou osobu, zejména co se týče zobrazovacího zařízení. Monitory s různými parametry (úhlopříčka, rozlišení) podstatně ovlivňují výkon osoby, zejména pokud testové úlohy obsahují grafické prvky či větší množství textu," zdůrazňuje Květoň.

Že by mohlo být testování on-line pro žáky problematické, připouští ředitelka pražské ZŠ Mendelova Martina Thumsová, kde už si měli možnost vyzkoušet on-line testy od společnosti Scio.

"Deváťáci rezignovali, nedokázali se v tom orientovat, nedokázali se vrátit. I když máme hodně hodin, kdy jsou na počítačích, tak jsou zvyklí na papír, jsou zvyklí, že si test prohlédnou, nejdřív si udělají nejlehčí úkoly a postupuji k těžším," uvedla ředitelka Thumsová s tím, že od on-line testování se vrátili opět ke klasice - papírovým testům.

Když si chci něco pořádně nastudovat, tak si to vytisknu

"Rozhodně s tím potíže budou, protože ne všechny děti jsou v informatice natolik zdatné, aby se dokázaly s testem poprat a technicky ho zvládnout. Určitě by si to měly před tím alespoň vyzkoušet," míní ředitelka brněnské ZŠ Sirotkova Jana Niznerová.

Na její škole by ale s tímto způsobem testování problémy mít neměli, škola se totiž zaměřuje na matematiku a informatiku. Niznerová nicméně upozorňuje, že informatika nemusí být na školách povinný předmět, což platí i u nich. "Všechny děti informatiku nemají," potvrzuje.

Niznerová také připustila, že pro děti může být obtížné, když budou muset číst zadání z monitoru. "Je fakt, že když si chci něco pořádně nastudovat, tak si to vytisknu. Snad tedy pro 5. třídu nebudou texty tak obsáhlé," dodala.

Na to, že všechny děti nemusejí mít dostatečnou zkušenost s prací na počítači, upozorňuje i Andrej Novik ze společnosti Scio. "Problémy by mohly nastat například na školách, které se nacházejí v sociálně vyloučených lokalitách. Mělo by se pamatovat na to, jak to vyřešit, když dítě neumí pracovat s klávesnicí, vzít v úvahu, zda pro daný případ on-line test nahradit papírovým nebo dát žákovi více času," míní Novik.

Scio má s testy, které chce zavést ministerstvo školství, zkušenosti. Za 18 milionů získaných z EU vyvinuli systém na testování žáků základních škol. Zatím jsou však testy a příprava dostupné jen školám ze Středočeského kraje, pro něž byly evropské dotace určeny.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video