Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

iDNES.cz / Zprávy

  • Pondělí 22. prosince 2014. Šimon

Český rozhlas loví poplatníky, varování posílá do 200 tisíc domácností

  1:04
Český rozhlas zahájil kampaň zaměřenou proti neplatičům koncesionářských poplatků. Upozorňuje přes 200 tisíc domácností, že pokud přijímají televizní signál digitálně, musí platit i za rádio. Rozhlas kvůli tomu spustil speciální SMS kanál a tvrdí, že kdo nezaplatí, tomu hrozí pětitisícová pokuta.
Ilustrační snímek

Platit za rozhlas nemusí jen ten, kdo má doma rádio. S digitalizací se tato povinnost vztahuje i na vlastníky televizorů, varuje Český rozhlas. Jedna domácnost měsíčně platí 45 korun. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Leták s upozorněním od Českého rozhlasu dostanou domácnosti spolu se složenkami tento týden prostřednictvím České pošty. "Plošně oslovíme 220 tisíc domácností," řekl iDNES.cz Ondřej Beran, vedoucí útvaru rozhlasových poplatků ČRo.

Akce vzešla ze spolupráce s Českou televizí. "Porovnali jsme si data a nyní oslovujeme převis poplatníků ČT," popsal Beran. To znamená, že leták dostanou všichni ti, kteří platí koncesionářský poplatek za televizi, za rozhlas už ale ne.

ČT i ČRo za posledních několik let klesají počty poplatníků. Obě instituce tím přicházejí o miliony korun ročně. Další stovky milionů za poplatky se obě instituce snaží vymoci od dlužníků. Aby se jim trend podařilo zpomalit či zastavit, začaly spolu intenzivněji spolupracovat (více o hledání nové taktiky čtěte zde).

Rozhlas jen za vytištění a rozeslání letáků zaplatil 1,2 milionu korun. Slibuje si od nich, že mu stoupne počet poplatníků, a vynaložené náklady proto bude mít během několika dnů zpátky. "Počítáme s úspěšností nejméně u 20 tisíců domácností. Získat bychom ale mohli až 70 tisíc nových poplatníků," míní Beran. Právě navýšení počtu poplatníků je důvodem, proč rozhlas letáky prostřednictvím pošťaček rozesílá.

Český rozhlas - poplatky

Vzor letáku, který rozesílá ČRo. Upozorňuje v něm vlastníky televizorů, aby zaplatili i koncesionářský poplatek za rozhlas.

Lidé se mohou k placení koncesionářského poplatku za rozhlas přihlásit rychlou formou SMS. Stačí jen, aby v krátké textové zprávě odeslali kód, který jim rozhlas poslal.

Kolik se platí

Současná měsíční výše rozhlasového poplatku činí 45 Kč, měsíční výše televizního poplatku je stanovena na 135 Kč.

O výši poplatků rozhoduje Sněmovna, znění zákona schvaluje parlament jako celek.

Z koncesionářských poplatků jsou financovány veškeré aktivity Českého rozhlasu a České televize jako organizací, které dle zákona poskytují občanům veřejnou službu.

Prostřednictvím SMS komunikoval rozhlas s poplatníky už dvakrát. Poprvé krátkými zprávami z mobilu lákal poplatníky v roce 2006. "Tehdy jsme oslovili půl milionu domácností. U 40 tisíc z nich byla akce úspěšná," informuje Beran. Prostřednictvím SMS se lidé k poplatku mohli doznat i v roce 2008.

Letos rozhlas zkouší na potenciální poplatníky ještě jednu novinku. Nabízí jim, že poplatek mohou bez hrozby pokuty zaplatit až tři roky zpětně. "Právě 36 měsíců je promlčecí doba na vymáhání," upozorňuje Beran.

Pokud lidé upozornění nevyslyší, ČRo jim chce ve druhé vlně rozeslat důraznější varování. Každý, kdo poslouchá rádio, aniž by platil koncesionářský poplatek ve výši 45 korun měsíčně, porušuje zákon. Za to mu hrozí pětitisícová pokuta.

Pokuta hrozí i tomu, kdo má doma televizi se set top boxem nebo tunerem. Prostřednictvím nich může sledovat digitálně televizi, ale také poslouchat rozhlas. "Rozhlasovým přijímačem nejsou jen běžná rádia, počítá se mezi ně i televize, která má digitální příjem. A protože součástí digitálního přenosu je vysílání rozhlasových stanic, tak televize se set top boxem nebo tunerem plně odpovídají definici rozhlasového přijímače," podotkl Beran s tím, že 45 korun má platit domácnost bez ohledu na to, kolik vlastní přijímačů.






mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.