Drama na palubě Boeingu 767-300 společnosti Air Canada mířícího z Toronta do Curychu se odehrálo v lednu 2011. Kapitán uprostřed noci probudil druhého pilota, který si dopřál pětasedmdesát minut spánku.
Když se vzbudil, o tři sta metrů níže letěl v opačném směru transportní letoun amerického letectva C-17 Globemaster. Když zmatený pilot zaslechl v kokpitu standardní varování před blížícím se letadlem a na noční obloze uviděl zářící Venuši, myslel si, že se oba stroje co nevidět srazí.
Vypnul autopilota, převzal řízení a poslal letadlo se 103 cestujícími na palubě do prudkého pádu. Než kapitán opět převzal kontrolu nad řízením, klesl stroj o 120 metrů. Při bláznivém manévru se zranilo 14 cestujících, kteří nebyli připoutáni, a dvě letušky.
Pilot spal moc dlouho, tvrdí vyšetřovatelé
"Narazila jsem hlavou do stropu a pak spadla zpátky na zem. Pak nastal chaos," vzpomínala na nechtěné dobrodružství v oblacích pasažérka Louisa Pickeringová. Sedm cestujících muselo být po přistání ve Švýcarsku ošetřeno v nemocnici. Společnost jim oznámila, že za náhlý propad letadla mohla turbulence, a pravdu se tak dozvěděli teprve nyní.
Podle kanadských předpisů se piloti na nočních linkách mohou krátce prospat, maximálně však 40 minut. Kanadská komise pro bezpečnost v dopravě došla k závěru, že za incident může právě nerespektování předepsané délky spánku.
Prezident asociace pilotů Paul Strachan ale oponuje, že skutečnou příčinou byla absence třetího pilota v kabině. "Co kdyby se druhému pilotovi během těch 40 minut něco stalo? Jediným důvodem, proč tam třetí pilot nebyl, je, že ho nechtěli platit," řekl BBC Strachan.