Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Rozdíly v místní povaze hrají velkou roli

aktualizováno 
Je nějaký rozdíl mezi zákazníkem ze severní Moravy nebo ze západních Čech? Co se dá čekat od uchazeče o zaměstnání, který pochází z Prahy? Firmy, které mají své zákazníky a zaměstnance po celém území České republiky, uznávají, že rozdíly v povaze lidí z různých regionů mohou být značné.
NA SEVERNÍ MORAVĚ REKLAMA ZABÍRÁ
Přestože severní Morava patří k regionům s nejvyšší nezaměstnaností a sociálními problémy, pro obchodníky je především místem s věrnými zákazníky.
"Je zajímavé, že lidé ze sociálně slabých oblastí, jako je severní Morava, kde by člověk čekal velkou šetrnost, utrácejí relativně víc peněz za mlsání či cigarety než třeba konzervativní Západočeši," svěřuje své zkušenosti z průzkumů trhu psycholog Václav Panenka z personální agentury Psych-Inform.
Výzkum Taylor Nelson Sofres potvrdil, že lidé z Ostravy si chtějí užívat a vyhledávají nejrůznější životní potěšení.
Podobnou zkušenost má i marketingová ředitelka reklamní agentury Nexos X Martina Popelková. "Když uspořádáme soutěž o sbírání nálepek z obalů nějakých potravinářských výrobků, zaručeně to zabere na severní Moravě. Lidé tam mají více času a méně peněz než jinde, navíc tyto produkty většinou spotřebovávají ve větší míře než ostatní.
Zúčastnit se takové soutěže proto pro ně znamená menší ztrátu a větší zisk."

PLZEŇANÉ: OPATRNOST I PŘI VÝBĚRU PRÁCE
Naopak špatně se podle zkušeností obchodníků přemlouvají k nákupům lidé ze západních a jižních Čech. S opatrností svých plzeňských klientů se setkává i cestovní kancelář Čedok. "Při výběru zájezdů jsou rozvážnější než lidé z jiných měst. Neváhají zeptat se na detaily, chtějí mít jistotu, upřednostňují ověřené zájezdy," shrnuje postřehy marketingových odborníků Čedoku mluvčí Petr Ulrych.
Rozdílných povah lidí z různých měst si všímají i agentury, které zprostředkovávají zaměstnání. Například zájemci o práci, kteří přicházejí z Prahy, se podle nich obvykle vyznačují větším sebevědomím než ostatní uchazeči. Opatrnější rozhodování Západočechů je patrné i zde.
"Když zveme kandidáty na výběrové řízení, Ostravané neváhají sednout ve dvě ráno na vlak, aby byli v osm v Praze. Člověk z Plzně váhá, chce znát přesnou trasu, ptá se na dopravní zácpy v centru," říká Václav Panenka.

ŽIVOT MĚSTA URČUJE I EKONOMICKÁ SITUACE
Odborníci však upozorňují, že vlastnosti přisuzované obyvatelům určitého města nemusí být způsobeny ani tak zvláštní místní povahou, ale spíše hospodářskou situací. "Například v Ostravě, v průmyslovém městě, je oproti ostatním městům větší podíl lidí s nižším vzděláním.
Ostravská orientace na požitky a zanedbávání duchovních hodnot je proto spíš výpovědí o této sociální skupině nežli o regionální povaze," tvrdí sociolog Michal Illner.
I Plzeň je podobně jako Ostrava městem průmyslu, přesto je mezi jejich obyvateli velký rozdíl - zatímco Ostravané mají podle průzkumu Sofres spíše dobrodružnou povahu, u Plzeňanů převažuje kázeň a řád.
"Tato města mají úplně jinou historii. V Plzni nebyl žádný větší pohyb obyvatel a lidé jsou tam potomky mnoha generací dělníků ze Škodovky. Takovou stabilitu Ostravsko nezažilo.
Mnohé rodiny tam přišly teprve po válce za prací," vysvětluje rozdíly v mentalitě obou měst Michal Illner.
Praha či Brno, města s několika vysokými školami a státními úřady, podle sociologů reprezentují životní styl úředníků a lidí s vyšším vzděláním.

ZAHRANIČNÍ FIRMY ROZDÍLY NEZAJÍMAJÍ
Přes všechny rozdíly v mentalitě lidí z různých regionů zůstává Česká republika v očích mnoha domácích a zahraničních firem jedním trhem. Ať už při zadávání reklamních kampaní, nebo při hledání vhodného místa pro tovární halu. "Zahraniční investoři jsou natolik sebevědomí, že věří, že ať už postaví továrnu v kterémkoliv regionu, své zaměstnance si dokážou vychovat," tvrdí šéf vládní agentury Czechinvest Martin Jahn.
Podobně hovoří i reklamní experti: "Nadnárodní firmy cílí reklamu na lidi, kteří mají peníze. A ti jsou obvykle ve všech regionech stejní," vysvětluje mediální poradkyně Hana Wimrová z reklamní agentury Mindshare.
Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Inzerce TOP 09 na titulní straně pražského deníku Metro (17. října 2017)
TOP 09 varuje v závěru kampaně fiktivními zprávami o Klausovi i Babišovi

Přesvědčit voliče ještě na poslední chvíli fiktivními zprávami o soupeřích se rozhodla opoziční TOP 09. A tak si v Praze čtenáři deníku Metro mohli v úterý na...  celý článek

Veřejnost a členové horské služby se ve Vrchlabí rozloučili se zesnulým...
Poslední sbohem náčelníkovi. S Klepšem se přišly rozloučit stovky lidí

Pohřeb náčelníka Horské služby Krkonoše Adolfa Klepše provázel obrovský zájem veřejnosti. Ve vrchlabském klášterním kostele sv. Augustina se s ním loučili...  celý článek

Restaurace Prašivka na Letné
Petice požaduje změnu protikuřáckého zákona, senátor by vrátil kuřárny

Od začátku platnosti protikuřáckého zákona brzy uplyne pět měsíců a lidé spolu se soukromými provozovateli restaurací a barů požadují změnu. Vyjádřili to v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.