Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Rozdělený poloostrov po půl století spojil vlak

  7:44,  aktualizováno  8:26
Pro celý Korejský poloostrov to byl výjimečný okamžik. Demokratický jih a komunistický sever, jež rozděluje nejstřeženější hranice světa, totiž poprvé po 56 letech spojil vlak. Zatím šlo jen o zkušební jízdu, ale i ta je dalším krokem v procesu usmiřování znesvářených států.

Jižní Korea doufá, že testovací jízda byla krokem ke zprovoznění stálého spojení. | foto: Reuters

Vlaky vyrazily na dvě trasy. První projel 27,3 kilometru dlouhý úsek na západním pobřeží mezi jihokorejským Munsanem a severokorejským pohraničním městem Kesong. Druhá souprava urazila 25 kilometrů po východní trati ze severokorejského letoviska Diamantová hora do jihokorejského Čečinu.

Výsadu cestovat ve vozech mělo sto Jihokorejců a padesátka jejich sousedů z KLDR. Většinou šlo o celebrity, politiky a další vysoké představitele obou zemí.

Mezi cestujícími se ale objevil také strojvedoucí Han Čun-ki. Právě on byl tím, kdo řídil jeden z posledních vlaků jedoucích přes hranici v roce 1951.

"Přál bych si, abych vlak mohl řídit sám. Nikdy jsem ani nedoufal, že tento den někdy přijde," řekl osmdesátiletý muž novinářům.

"Dnes znovu začne bít srdce Korejského poloostrova," netajil dojetí jihokorejský ministr pro sjednocení I Če-čong krátce před překročením hranice. "Tyto vlaky představují sny, naději a budoucnost obou Koreí," dodal.

Obě tratě byly opraveny v rámci mírových kroků, které mezi Severní a Jižní Koreou probíhají od roku 2000, kdy se uskutečnil první mezikorejský summit. Soul navíc Pchjongjangu nabídl pomoc ve výši 80 milionů dolarů pro lehký průmysl.

Jižní Korea doufá, že testovací jízda byla krokem ke zprovoznění stálého spojení. Západní trasa by totiž mohla pomoci při dovozu zásilek do severokorejské průmyslové oblasti Kesong, kde působí jihokorejské společnosti.

Trať by se také mohla v budoucnu napojit na transsibiřskou magistrálu a spojit tak Korejský poloostrov s Evropou po pevné zemi. Tím by se zrychlila přeprava zboží, které nyní do Koreje připlouvá pouze po moři.

Autoři: ,
Témata: Dolar, KLDR, Soul, Vlak




mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.