Ropovod měří stovky kilometrů
"Náš" ropovod měří 359 kilometrů. Se všemi zdvojeními a odbočkami má Družba dokonce 574 kilometrů. Ročně jím přitom proteče na deset milionů tun suroviny.
Družba v Česku přímo navazuje na jeho slovenskou část. Ta je přes Ukrajinu a Bělorusko napojena na síť ruských ropovodů.
Česká část začala fungovat postupně. Základní se rozjela v letech 1964 a 1965. Poté se ropovod dostavoval a pro přepravu ropy se tak využívala zdvojení.
Tři země z pěti jsou minulostí
Někdejší tepna přátelství, jak bylo gigantické dílo označováno, vyrostla jako společné dílo pěti zemí - Polska, Maďarska a dnes už neexistujících Československa, Německé demokratické republiky a SSSR. O tom, že se začne stavět, rozhodla tehdejší Rada vzájemné hospodářské pomoci v prosinci 1958.
Technici museli při výstavbě překonat stovky řek. Dvě stovky kilometrů rour vedou bažinami. Jiné úseky leží v nadmořské výšce přes 1100 metrů. České a slovenské firmy projektu dodaly armatury. Češi a Slováci také Družbu stavěli.
Družba |
V roce 2000 dostala Družba nový kabát
Právě špatný technický stav, četné výpadky dodávek a především snaha zbavit se jednostranné závislosti na Rusku urychlily budování ropovodu IKL z Ingolstadtu. Ten začal fungovat 9. ledna 1996. Vzhledem ke své kapacitě deset milionů tun ročně může při přerušení dodávek z Ruska zajistit plné zásobování země.
Ropovod IKL začíná v bavorském Vohburgu u Ingolstadtu, kde navazuje na ropovod TAL, vedoucí z italského Terstu. V Německu končí na bavorsko-české hranici v Rozvadově, odkud pokračuje až do Centrálního tankoviště ropy v Nelahozevsi.
Celkově měří 349 kilometrů. Na německém území vede 179,3 a v ČR 169,7 kilometru. Patří k nejmodernějším a nejbezpečnějším dálkovodům v Evropě.
Družba se s IKL potká v Nelahozevsi
Ropovody Družba a IKL se setkávají v Centrálním tankovišti ropy Nelahozeves. To tvoří deset ropných nádrží s kapacitou 800 tisíc metrů krychlových. Využívá se jako krátkodobý mezisklad pro ropu přepravovanou ropovody a mohou se zde míchat různé typy ropy podle požadavků rafinerií, kterým se odtud distribuují. Slouží také jako velkosklad ropy pro Správu státních hmotných rezerv.
Kdo ropovody provozuje |
Vlastníkem a provozovatelem ropovodu Družba, ropovodu IKL a tankoviště je MERO ČR, a.s., která je stoprocentním vlastnictvím Fondu národního majetku. Německá část ropovodu IKL a tankoviště ropy ve Vohburgu provozuje dceřiná společnost MERO Pipeline se sídlem v německém městě. |