V lednu 1991 nechal irácký diktátor Saddám Husajn do vod Perského zálivu záměrně vypustit 1,9 miliard litrů ropy, což dosud žádná jiná ropná katastrofa nepředčila. Mazlavá surovina do moře proudila z tankerů, těžebních plošin i ropných terminálů v Kuvajtu.
A důvod? Bagdád se tak během války v Perském zálivu snažil ztížit vylodění americkému námořnictvu. V rámci své taktiky také zapaloval těžební plošiny, z nichž se valil dým a snižoval viditelnost.
Navzdory své velikosti ale nakonec tehdejší ropná skvrna nenapáchala tak rozsáhlé dlouhodobé škody, jako některé jiné úniky ropy. Přesto o život připravila kupříkladu přes dvacet tisíc ptáků, nejvíce přitom zasáhla pobřeží Saudské Arábie.
Druhé největší zamoření moře měl na svědomí únik suroviny z těžební plošiny Ixtoc v Mexickém zálivu v roce 1978. Inženýrům trvalo rok, než unikání mazlavé suroviny zastavili. Do té doby stihlo do moře vytéct 530 milionů litrů ropy.
Asi nejděsivějším symbolem ropných katastrof zůstává ztroskotání amerického tankeru Exxon Valdez v březnu 1989 u břehů Aljašky, kdy do moře vyteklo přes 40 milionů litrů ropy. Přestože to zdaleka nebyl největší únik v historii, důsledky byly pro nedaleké pobřeží fatální.
Co se stalo s Exxon ValdezLoď byla po ztroskotání u Aljašky odtažena a opravena. Majitelé ji několikrát přejmenovali, postupně nesla jména Exxon Mediterranean či SeaRiver. Dnes se plaví pod jménem Dong Fang Ocean a převáží železnou rudu. zdroj: cs.wikipedia.org |
Přestože ropu odklízelo na 11 tisíc lidí až do roku 1994, region zůstává paralyzovaný i více než dvacet let po katastrofě.
Mazlavé suroviny se totiž nepodařilo zcela zbavit, skrývá se třeba pod pískem na plážích, napsal loni magazín National Geographic. Zvířata proto umírají na následky havárie dodnes. Třeba vydry nebo kachny, které pod pískem hledají potravu a narážejí na schovanou ropu.
Nehoda se alespoň stala jedním z impulzů pro zpřísnění pravidel pro provoz ropných tankerů. Například plavidla podobná Exxon Valdez musí mít do roku 2020 dvojitý trup.
Tanker museli potopit piloti
První obrovskou ropnou katastrofu svět zažil už v roce 1967, kdy tanker Torrey Canyon narazil poblíž britského souostroví Scilly na útes a do moře mezi Velkou Británií a Francií uniklo 117 milionů litrů ropy. Zabila tisíce ptáků na britských i francouzských březích a všechny ryby do vzdálenosti 75 kilometrů od místa nehody.
Projevila se tehdy i nezkušenost při likvidaci takovýchto škod. Například chemikálie, kterou Britové použili pro rychlejší rozptýlení ropy ve vodě, zasadila ekosystému mnohem větší rány než samotná uniklá surovina.
Ostudu zažili i britští letci, kteří shazovali na plavidlo bomby, aby ho potopili. Shodili jich na něj 42, ale ve 25 procentech se na nehybný terč vůbec netrefili, připomněla televize BBC na svém webu.
Další obrovskou ekologickou katastrofu způsobila liberijská cisternová loď Amoco Cádiz, která v březnu 1978 ztroskotala na mělčině u francouzského Brestu. Do moře tehdy vyteklo 260 milionů litrů ropy, která zamořila přes 300 kilometrů pobřeží. Během dvou týdnů moře vyplavilo miliony těl měkkýšů, mořských ježků a dalších živočichů. Kromě nich napočítali místní téměř 20 tisíc mrtvých ptáků.
O rok později se nedaleko břehů Trinidadu a Tobaga řecký ropný tanker srazil během bouře s jinou lodí, do moře se dostalo 340 milionů litrů ropy.
Úniky ropy od roku 1960Mexický záliv (267 nehod) zdroj: Národní úřad pro oceán a atmosféru NOAA |
Za dalších pět let sledovala s obavami ropnou skvrnu Jihoafrická republika. U jejích břehů se potopil tanker Castillo de Bellver a do vody se dostalo 300 milionů litrů mazlavé suroviny. Vítr skvrnu ale zavál pryč od břehů, kde se později rozptýlila a díky tomu nenapáchala tak obrovské škody.
Ve stejném roce narazil u Íránu tanker do těžební plošiny, která se pak zřítila do moře. Než se škody podařilo opravit, uniklo 303 milionů litrů ropy.
Nehody se tankerům nevyhýbaly ani v pozdějších letech. Třeba v roce 1996 uniklo u jihozápadního pobřeží Walesu do moře asi 72 tun ropy z kyperského plavidla Sea Empress. V roce 2002 zpustošil přes tisíc kilometrů pobřeží Španělska, Francie a Portugalska mazut, který vytekl z tankeru Prestige.
Francouzskou Bretaň postihla po Amoco Cádiz ještě jedna rozsáhlá ropná katastrofa. V prosinci 1999 tam při havárii maltského tankeru Erika uniklo do moře 20 tisíc tun topného oleje, který zamořil přes 400 kilometrů pobřeží.