Ropná skvrna zabila stovky ptáků

Při čtvrteční srážce dvou lodí v úžině Kadetrinne mezi Dánskem a Německem vyteklo do Baltského moře zřejmě víc ropy než se dosud předpokládalo. Zatímco první zprávy hovořily o tisícovce tun a upřesněné pozdější odhady uváděly 1900 tun, dnešní informace německých ekologických organizací uvádějí, že se do moře dostalo až 2700 tun těžkých ropných produktů.
Dánům se přesto podařilo odvrátit největší ekologickou katastrofu v historii země. Podle dánské pobřežní stráže jsou ropné skvrny pod kontrolou.

Podle odhadu Dánského ornitologického sdružení žije v bezprostřední blízkosti ropné skvrny na 10 tisíc ptáků.

Nedaleko od místa kolize je přírodní rezervace. Zprávy od záchranářského týmu, který se podílí na likvidaci následků úniku ropy do moře, hovoří o tom, že práce na odstraňování ropy z moře budou pokračovat nejméně do konce příštího týdne.

Havárii zavinila technická porucha
Podle předběžného vyšetřování Dánského úřadu pro mořeplavbu byla příčinou srážky tankeru Baltic Carrier plujícího pod vlajkou Marshallových ostrovů s německou nákladní lodí Tern technická porucha na řídícím systému tankeru, který se v bouřlivých vlnách prudce vychýlil z původního směru. Posádka lodi Tern podle svého vlastního vyjádření už nemohla nehodě nijak zabránit.

Definitivní zpráva o příčině neštěstí však bude vydána až za několik týnů. Na likvidaci následků srážky pracuje na 200 lidí.

Ropná skvrna je pod kontrolou
Dánům se přesto podařilo odvrátit největší ekologickou katastrofu v historii země. Podle dánské pobřežní stráže jsou ropné skvrny pod kontrolou.

Díky zlepšenému počasí se v pátek podařilo dostat ropné skvrny pod kontrolu a odvrátit tak hrozící největší ekologickou katastrofu v historii Dánska, ve vyteklé ropě však přesto zahynuly už stovky mořských ptáků a odstraňování skvrn potrvá pravděpodobně několik týdnů.

Ropa nakonec většinou nezasáhla dánské pobřeží a zůstala mezi ostrovy Mön a Falster.

Pouze jedna malá skvrna se přiblížila k ostrůvku Bogö, ale nevylila se na břeh. Při zhoršení počasí však není ani tato možnost stále vyloučena.

Při havárii, k níž došlo v noci na čtvrtek, se srazily z dosud neznámých příčin dvě nákladní lodě - kyperská loď Tern s nákladem cukru najela v bouřlivém počasí do boku tankeru Baltic Carrier, který plul pod vlajkou Marshallových ostrovů, a způsobila v něm dvacetimetrovou trhlinu.

Tanker je tak poškozen, že není schopen další plavby. Plavidlo zůstává na místě nehody a čeká, až z něj bude v pondělí přečerpán zbytek z celkového nákladu 33 tisíc tun těžkých topných olejů na jinou loď. Teprve pak ho vlečné čluny odtáhnou do doků.

Kyperská loď už doplula do přístavu Rostock.

Z tankeru vytekly téměř tři tisíce tun těžkého oleje
Při neštěstí nebyl nikdo zraněn. Ropnou skvrnu, která se později rozdělila na několik menších, hnaly proud a vítr východodánským ostrovům Mön a Falster.

Specializovaná plavidla pro odstraňování ropných skvrn zpočátku nemohla zasáhnout kvůli špatnému počasí.

Tanker byl naložen 33 tisíci tunami ropných produktů
Podle informací úřadu pro námořní plavbu ve východoněmeckém Stralsundu havarovala kyperská loď s nákladem cukru a tanker plující pod vlajkou Marshallových ostrovů. Právě tanker byl naložen 33 tisíci tunami ropných produktů.

Posádce se podařilo přečerpat zbytek přepravovaného nákladu z poškozené části lodi do dalších prostorů.

Ropný tanker Baltic Carrier registrovaný na Marshallových ostrovech s obrovskou dírou na boku poté, co se v noci v úžině Kadetrinne v Baltském moři srazil s kyperskou nákladní lodí Tean. Při srážce vyteklo do moře pře s 1000 tun těžkých olejů z nákladu tankeru (29. března 2001).

Ropný tanker Baltic Carrier registrovaný na Marshallových ostrovech s obrovskou dírou na boku poté, co se v noci v úžině Kadetrinne v Baltském moři srazil s kyperskou nákladní lodí Tean. Při srážce vyteklo do moře pře s 1000 tun těžkých olejů z nákladu tankeru (29. března 2001).

Ropný tanker Baltic Carrier registrovaný na Marshallových ostrovech s obrovskou dírou na boku poté, co se v noci v úžině Kadetrinne v Baltském moři srazil s kyperskou nákladní lodí Tean. Při srážce vyteklo do moře pře s 1000 tun těžkých olejů z nákladu tankeru (29. března 2001).

Volavka, jejíž tělo je pokryto olejem, bezmocně sedí ve znečištěné vodě u dánského ostrova Bogö, poblíž něhož se srazily dvě lodě, z toho jeden tanker. Při neštěstí neutrpěl nikdo zranění, ale z tankeru vyteklo zhruba 1900 tun těžkých ropných produktů (30. března 2001).

Dánští dobrovolníci se potýkají s ropou, která zasáhla pobřeží ostrova Faroe po havárii tankeru Baltic Carrier. Ropná skvrna u dánských břehů usmrtila několik stovek ptáků. (1. dubna 2001)

Dánští dobrovolníci odnášejí mrtvou labuť z pobřeží ostrova Moen zasaženého ropou, která po srážce unikla z tankeru Baltic Carrier. (1. dubna 2001)


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video