„Romská kultura inspirovala hudbu Manuela de Fally, malby Diega Velázqueze, Estebana Murilla a Pabla Picassa, literární dílo Federica Garcíi Lorcy... Kde se o tom však dozvíme?“ ptá se deník El País. „Ve školních osnovách nenajdeme absolutně nic,“ odpovídá ředitel Ústavu romské kultury Diego Fernández.
Španělsko se teď chystá neuspokojivý stav napravit a romskou kulturu nově zařazuje do vzdělávacího programu. „Aby se romské děti setkávaly se svou kulturou také ve škole a ostatní jim mohly lépe porozumět,“ vysvětluje Fernández.
Záměr potvrdili v pátek zástupci ministerstva školství autonomního regionu Kastilie a Léon, kteří představili materiály na podporu a šíření romské kultury a dějin. „Jak je možné vyučovat dějiny Španělska bez jediné zmínky o Romech?“ ptá se ministr Fernando Rey Martínez.
V zemi žije podle odhadů až milion Romů, kteří tak tvoří asi dvě procenta celkové populace. Španělsko ve srovnání s dalšími evropskými státy v integraci romské menšiny vyniká, romská kultura je však podle Martíneze marginalizována. „Chováme se k nim jako k cizincům, ačkoli zde s námi žijí už pět set let,“ dodává.
Komise složená ze šesti organizací, zabývajících se postavením Romů ve společnosti, z učitelů a technických poradců pracuje na nové koncepci vzdělávání, představující otisk svébytné romské komunity do národní kultury. Nová učební látka by se měla začít probírat již od příštího školního roku.