„Romské děti se nacházejí v pasti bludného kruhu chudoby, marginalizace a zoufalství i téměř dva roky poté, co Evropská komise zahájila vůči Slovensku řízení pro porušení evropské legislativy kvůli diskriminaci a segregaci ve vzdělávaní,“ uvedl ve společné zprávě s Amnesty International (AI) prezident Evropského centra pro práva Romů (ERRC) Djordje Jovanovič.
Na pětimilionovém Slovensku žije podle dřívější studie přes 400 tisíc Romů. To je skoro čtyřikrát tolik, než vyplývá z výsledků posledního sčítání lidu z roku 2011. Většina Romů bydlela v osadách na středním a východním Slovensku, často v nevyhovujících hygienických podmínkách.
Podle organizací segregace mnohdy začíná už při samotném zahájení školní docházky, kdy jsou romské děti často posuzovány jako nepřipravené pro základní vzdělání a jsou umísťovány do takzvaných nultých ročníků. Organizace poukázaly také na nesprávnou diagnostiku zdravotního stavu desítek romských dětí. Tvrdí, že situaci nezměnila ani změna zákona, kterou Slovensko připravilo v reakci na výtky Evropské komise.
„Vzdělávací systém na Slovensku je už od začátku zaujatý vůči romským dětem. Předurčuje je kráčet po depresivní, úzké cestě, která vede jen k dalšímu zhoršení a podporovaní předsudků a rasizmu vůči Romům,“ uvedl ředitel Amnesty International pro Evropu a střední Asii John Dalhuisen.
Děti majoritních Slováků ze smíšených tříd odcházejí
AI i ERRC doporučily slovenské vládě kromě jiného připravit národní plán boje proti diskriminaci a segregaci romských dětí v základním školství či vyhlásit moratorium na zařazování romských dětí do tříd pro osoby s lehkým stupněm mentálního postižení.
Organizace se zaměřily na čtyři lokality na východním Slovensku, kde podíl romského obyvatelstva patří k nejvyšším v zemi. Podle zprávy vzdělání, které romští žáci dostávají ve speciálních a v segregovaných třídách a školách má tak nízkou kvalitu, že jen málo jejich absolventů se po ukončení povinné školní docházky může dále vzdělávat.
Slovenské soudy již v roce 2012 zakázaly vytvářet zvláštní třídy pro romské děti v jedné ze škol na východě země. Podle zprávy AI a ERRC s odstupem čtyř let se počet čistě romských tříd téměř zdvojnásobil, což částečně způsobil odchod dětí majoritního obyvatelstva do jiných škol jako reakce na rozhodnutí soudu.