V otázce diskriminace spotřebitele v prvním pololetí nejvíce hříšníků odhalil společný inspektorát pro Jihomoravský a Zlínský kraj se třemi případy ze 34 kontrol. Naopak čistý štít si udržely Královéhradecký, Pardubický, Jihočeský kraj a Vysočina.
V jednom případě inspektorům přišel podnět, ať prověří podnikatelku, která údajně odmítla ubytovat Romy. Do terénu vyslali vlastní romskou "zákaznici", aby se podnikatelky zeptala na tutéž službu.
"Vzhledem k tomu, že odmítla požadavek na ubytování romské zákaznice a následné objednávce stejné služby kontrolních pracovníků neromské národnosti bez problémů vyhověla, bylo diskriminační jednání prokázáno a s podnikatelkou je vedeno správní řízení," uvedla inspekce. Podnikatelka tak čelí správnímu řízení.
Za první pololetí roku rozdali inspektoři pokuty ve výši devíti set tisíc korun.
"Některá z forem diskriminace byla zjištěna v patnácti případech, to je v 3,4 procenta kontrolovaných provozoven. V jednom se jednalo o diskriminaci rasovou," sdělila ČOI.
Kromě zmíněného případu rasové diskriminace inspektoři prověřují například stížnosti na uplatňování dvojích cen za stejné služby, a to hlavně v ubytovacích a stravovacích zařízeních. Inspektoři zároveň uvedli, že prokázat diskriminační jednání je velmi obtížné a každý případ musí být posuzován individuálně.