Rok po hromadné nehodě se dálnice D1 změnila

  • 4
Příští pátek uplyne rok od největší hromadné nehody na dálnici D1. Mezi 100. a 129. kilometrem bouralo 20. března ve sněhové kalamitě 231 aut. Na uzavřené dálnici tehdy uvázlo na 20 tisíc lidí. I tak ministerstvo dopravy považuje dálnice za nejbezpečnější komunikace v republice.

"Z celkového tisíce usmrcených osob při dopravních nehodách zemřelo na dálnicích 32 lidí, což je přibližně pět procent," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Martin Kupka. Pokud se statistika přepočítá na intenzitu dopravy, relativní nehodovost se ještě sníží.

Přesto se dálnice D1 od hromadné nehody změnila. Změny by měly přispět k vyšší bezpečnosti a zmírnit následky případných dalších podobných nehod. Hlavně by ale měly řidiče včas upozornit na možné komplikace.

Dopravní info přímo do navigací

Podstatného rozšíření se dočkal informační systém. Cedulí, které informují řidiče o aktuální dopravní situaci před nimi, přibylo hned 22. Nyní jich je na "dé jedničce" celkem osmadvacet. Dopravní informace navíc vysílají přímo do navigačních přístrojů v autech.

Systém elektronického mýta nově poskytuje údaje o intenzitě provozu. Na dálnici D1 byla instalována první část detektorů k vyhodnocování charakteristik dopravního proudu a detekci kolon.

Foto a video

bohatá fotogalerie a videoreportáž

Dokončuje se technologie k výpočtu dojezdových dob. "V testovací fázi se tak nachází systém, který dává a bude dávat automatický přehled o chování dopravního proudu a vzniku kolon na základě skutečného stavu na D1. Systém bude dokončen letos," řekl mluvčí ministerstva dopravy Kupka.

V mnohém se vylepšila informovanost řidičů ještě před jízdou. Velkou oblibu si během pár měsíců provozu získal dopravní portál www.dopravniinfo.cz, kde lze získat podrobné informace o situaci nejen na dálnici. K podobným účelům slouží na českém internetu celá řada dalších stránek.

"Prostřednictvím Jednotného systému dopravních informací je zajišťována všeobecně dostupná informovanost o aktuální dopravní situaci nejen na D1 tak, aby se každý řidič mohl před cestou nebo v jejím průběhu rozhodovat na základě znalosti aktuální situace a mohl tak přizpůsobit svou cestu i způsob jízdy," dodal Kupka.

Pokrok: jednotný silniční meteorologický systém

Velkého pokroku se dočkali zejména silničáři, hasiči a další orgány podílející se na bezproblémové sjízdnosti D1. K dispozici mají jednotný silniční meteorologický systém, který se zatím testuje na krajské úrovni.

"Má za cíl podporovat rozhodování dispečerů zimní údržby v závislosti na vývoji meteorologické situace, teplotách a srážkách," popisuje mluvčí Kupka.

Na dálnici D1 je instalováno celkem 55 automatických silničních meteostanic, které dávají každých pět minut informaci o teplotě vzduchu, teplotě vozovky, teplotě rosného bodu, srážkách, dohlednosti, větru, stavu povrchu vozovky, informují o hrozbě náledí nebo jiných obdobných nebezpečných jevech. Tyto informace mají v mimořádných situacích i řidiči.

Některé meteostanice mají také kameru. Jejich počet se ostatně neustále zvyšuje. Obrazové informace využívají policisté, hasiči, národní dopravní centrum a prostřednictvím www.dopravniinfo.cz i veřejnost.

Nyní je na D1 padesát kamer, dalších 24 jich přibude během letošního roku.

Nové značky i rychlá auta

V neposlední řadě přibylo na dálnici i nové značení. O značkách Zimní výbava toho bylo napsáno už mnoho. Mezi Humpolcem a Velkou Bíteší umožňují v zimním období vjezd pouze na zimních pneumatikách. O pořádný kus dál jsou i dálniční policisté.

Oddělení ve Velkém Beranově, které zajišťuje dohled nad nejdelším úsekem na Vysočině, dostalo čtyři nová auta. Ke třem octaviím v novém provedení přibyl i rychlý civilní Volkswagen Passat. "Stávající motocykl Honda 1 300 byl doplněn o výbavu umožňující vyšetřování dopravních nehod," sdělil vedoucí služby dopravní policie Jihomoravského kraje Petr Švejda.

Letos beranovští policisté dostanou ještě novou mobilní kancelář Volskwagen Transporter, sloužící zejména při vyšetřování dopravních nehod.

Na dálnici by mělo do budoucna přibýt policistů. Už loni se zvýšil počet tabulkových míst. "Ale s jejich naplněností je to zatím horší," konstatoval Švejda. Během letošního roku by se snad měl zvýšit i počet policistů.

Dálnice, kterou zatím nemůže nic nahradit

Přesto ani veškerá vylepšení na dálnici nemusí opakování hromadné nehody zabránit. Za téměř 95 procenty nehod je totiž chování řidičů. "Za volantem nesedělo ani náledí, ani sněžení, ale konkrétní řidiči. Pokud řidiči nepřizpůsobí svoji jízdu a nebudou dodržovat předpisy, může se situace zopakovat," varuje Martin Kupka.

Dálnice D1 je nejstarší českou dálnicí. Její projektovaná kapacita nebyla plánována na současný stav. S ohledem na dopravní zátěž nelze za provozu provádět výrazné opravy, protože by došlo k dalšímu omezení.

Dálnice D1 navíc zatím nemá alternativu a v případě jejího uzavření nelze převést dopravu na objízdné trasy. Problém vzrůstá zejména v situaci, kdy dojde k dlouhodobému uzavření dálnice. "To se může změnit jen tím, že se řidiči v takové situaci na základě aktuální dopravní informace na cestu nevydají, využijí jinou trasu nebo jiný způsob dopravy," dodal mluvčí ministerstva Kupka.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video