Rizika zaměstnaneckých fondů

  • 1
Potřeba radikální reformy důchodového systému s sebou nese i nejrůznější návrhy na její provedení. Jedním z nich je zřízení zaměstnaneckých penzijních fondů. Vidinu jisté investice a vysokého výnosu při propagaci zaměstnaneckých fondů však potlačuje vysoká rizikovost ztráty vložených prostředků při bankrotu firmy. V takovém případě přijde pojištěnec nejen o své vložené prostředky, ale i o příspěvky státu.

Obzvláště v právním prostředí naší republiky, kdy jednatelé různých s.r.o. cíleně vedou společnost do konkurzu a bez povinnosti vyrovnání svých původních závazků mohou založit novou společnost, kde opět vesele podnikají s velmi podobným výsledkem.

Důsledný dohled ministerstva financí a Komise pro cenné papíry by sice měla zaručit bezpečnost investice, ale při vzniku většího počtu zaměstnaneckých fondů nemohou tyto instituce zajistit dostatečně potřebnou četnost kontrol.

Žhavým důkazem je nedostatečná kontrola státním dozorem nad kampeličkami či kontrola KCP nad investičními společnostmi typu Private investors, kde protékaly desetimiliardové obchody a kontrola se uskutečňovala po dvou letech.

Rovněž před vznikem zaměstnaneckých fondů je třeba upravit legislativu tak, aby myšlenka a její realizace nepředběhla úpravu zákona, jako se to stalo v případě kampeliček nebo kupónové privatizace, kdy skupiny tunelářů převádí majetek na jiné společnosti či pomocí nevýhodných smluv ničí beztrestně společnosti i s jejími minoritními vlastníky či společníky.

Nic neobstojí argumenty o četnosti těchto fondů v USA či Británii. Tam je dozor na velmi vysoké úrovni a legislativa i častá informační povinnost dokonale zabraňuje podobným praktikám. Podniky jistě budou využívat děr v legislativě a peníze využívat jako svůj další zdroj.

Vidina ušetřených peněz za reklamu a dealery bude vyvážena správními náklady investičních společností, protože fondy budou malé, s menším počtem účastníků a menší sumou peněz a jistě i většími náklady na spravovaný majetek.

Malé možnosti rozložení investic ohrozí jejich stabilitu. Při změně zaměstnání při dnešní nestabilitě pracovního trhu budou fond oslabovat i časté převody peněz k jinému zaměstnavateli. Nevýhoda oproti současným PF, kde toto riziko nehrozí.

Pokud se důchodová reforma vydá i cestou zaměstnaneckých fondů, je nutno brát v potaz všechna výše jmenovaná rizika s jejich maximálně možnou eliminací. Především odděleným účetnictvím. Provést výběrové řízení na licencovaného depozitáře, kterým by měla být buď zahraniční investiční společnost či společnost se silným zahraničním partnerem a dobrým zázemím.

Při výběru by bylo nutné přihlížet i na dlouholeté zkušenosti v uvedené oblasti. Počet přidělených licencí by byl omezen počtem účastníků splňujících předepsané podmínky. Stanovit pravidelnost informační povinnosti s důsledným dozorem MF.

Jen tak se dá uvažovat i o této alternativě jako jedné z možností při důchodové reformě.
 
Pavel Kuthan, Louny

[mailto:p.kuthan@iol.cz]

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video