Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Říkáme mu Magic, protože dokáže cokoli

  12:31aktualizováno  12:31
Posádka letounu AWACS už to zná. "Když přijdou lidé, jsou překvapeni složitostí vybavení a množstvím přístrojů," říká Hank Richel, člen týmu z letadla, jehož letové jméno je Magic. "To znamená kouzlo, dokáže cokoli," doplňuje Richel. FOTOGRAFIE
Awacs

Awacs - Přístroje v letounu AWACS. | foto: Lubomír Světničkanatoaktual.cz

Vnitřek letounu je rozdělen na dvě hlavní oblasti. Letová paluba (flydeck) se nachází v přední části letadla a jsou v ní navigátoři, piloti a inženýři. Většinu letounu pak zabírá oblast pro operace, kde je posádka obsluhující radar. Jsou zde čtyři technici, z nichž dva se zabývají komunikací a spojením, jeden obsluhuje hlavní počítač a jeden přímo radar.

V zadní části letadla je malá odpočinková oblast s malou kuchyní, vybavenou dvěma troubami, lednicí a mrazákem. Nachází se tady také šest skládacích postelí, které slouží pilotům pro odpočinek při delších letech.

V letounu je množství dalších speciálních přístrojů a vybavení, k jejichž obsluze je potřeba ještě dalších lidí. Radar snímá oblast o rozsahu přes 300 000 kilometrů čtverečních, kterou posádka sleduje a pak pomocí počítače skládá celkový radarový obraz. "Podstatou práce radaru je sledovat vše, co létá v dané oblasti," uvedl člen posádka obsluhující radar. více o letounu AWACS zde

Jedna mise letounu trvá celkem zhruba 12 hodin, samostatný let AWACSu pak asi 10 hodin, což je doba, po kterou vydrží letadlo ve vzduchu na jedno načerpání paliva. Letoun je vybaven i pro doplňování paliva ve vzduchu, pak vydrží déle. Pokud ale jde o misi delší než 12 hodin, musí být na palubě více členů posádky. Kromě tradičních 17 členů posádky se přibírají další piloti nebo i technici. Celkem na palubě může při letu být až 35 osob.

"Myslíme si, že je to bezpečné," odpovídá Henk Richel na otázku, nehrozí-li ze silného radaru nějaké záření uvnitř letadla. "Hladina záření je v letadle zcela minimální, není to škodlivé," upřesňuje.

Doba výcviku, která je potřebná k tomu, aby byl voják schopen pracovat v AWACSu, je asi jeden rok, což je poměrně dlouhá doba k tomu, že posádka AWACSu se mění každé tři až čtyři roky.

Na dotaz, jestli vnitřek letadla není tajný, Henk Richel s úsměvem odpověděl, že nikoli. "Utajovaný je v případě, že jsme na misi a běží radar a programy. Tato data a operace utajení samozřejmě podléhají. Když ale stojíme na letišti a vše je vypnuté, není co utajovat," doplnil Richel.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nácvik na oslavy ruského Dne námořnictva v Něvské zátoce u Petrohradu
Na Baltu se formují ruské válečné lodě. Petrohrad oslaví Den námořnictva

Přes čtyřicet bojových lodí a ponorek, desítky letounů, tisíce diváků a ruský prezident Vladimir Putin. Tak bude vypadat Petrohrad a Něvská zátoka v Baltském...  celý článek

Ilustrační foto
Spolupráce Visegrádu s Izraelem je iluzí, klíčem jsou bilaterální vztahy

Visegrádská čtyřka (V4) je sice dobrou platformou pro setkávání s Izraelem, ale těžko lze očekávat více, než jen konzultace a utužování přátelství. „Skutečná...  celý článek

Odtajněné dokumenty NATO. Jaderné síly středního a krátkého dosahu od roku 1987
Odtajněné dokumenty NATO ukazují studenou válku v číslech

Nedávno odtajněné dokumenty Severoatlantické aliance názorně ukazují v číslech, dobových grafech, mapách a grafikách, jak se v dobách studené války vyvíjelo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.