Na českých silnicích by brzy mohli jezdit i sedmnáctiletí. Ilustrační foto

Na českých silnicích by brzy mohli jezdit i sedmnáctiletí. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Řídit auto by mohli už i nezletilí. Vláda přemýšlí o řidičáku od sedmnácti let

  • 598
Řidičský průkaz by mohli brzy získat už sedmnáctiletí zájemci. Nápad, který včera schválila německá vláda, se líbí i českým koaličním poslancům. Začínají o něm jednat a mají dost síly, aby ho prosadili. S nezletilým řidičem by ale vždy musel jet zkušenější šofér.

V sedmnácti letech by si udělali teoretické zkoušky a absolvovali pár zkušebních jízd, do osmnáctých narozenin by však museli jezdit pouze pod dohledem staršího, zkušeného šoféra. Pokud by nenasbírali příliš pokut, řidičák by jim byl potvrzen.

Včera stejný návrh schválila německá vláda (více o novince čtěte zde), a tak je ke změně blíže i u nás. Například v Rakousku nebo Anglii už takové pravidlo platí. Příznivci argumentují tím, že mladí řidiči se tak více "vyjezdí" a budou pak méně nebezpeční, než když absolvují jen dvacet hodinových jízd v autoškole.

od kdy smějí mír řidičák?

Velká Británie od 17 let. Řidič musí najezdit minimálně 15 hodin pod dohledem zkušenějšího šoféra.

Rakousko od 17 let. Řidič musí najezdit minimálně 3 tisíce kilometrů pod dohledem zkušenějšího řidiče.

Německo* od 17 let. Řidič musí jezdit až do 18 let jen pod dohledem.

Poznámka: * návrh schválila vláda, musí projít parlamentem. Už platí v Bavorsku.

"Mladý řidič tím má možnost získat více praxe a naučit se návyky od zkušeného řidiče. Budeme se tím zabývat v meziresortní dopravní komisi," říká poslanec a dopravní expert Stanislav Huml, který má vládě dodávat návrhy na změny silničního zákona.

S návrhem na snížení věkové hranice na 17 let souhlasí i ODS. "Tuto liberalizaci bych podporoval. Nebál bych se toho," říká poslanec Petr Bendl, který má v ODS dopravu na starosti. Odvolává se na zkušenosti z Německa, kde ministerstvo dopravy testovalo řízení nezletilých pod dohledem ostřílenějších šoférů šest let a letos vyhodnotilo tento program jako velmi úspěšný.

Spolkový úřad pro bezpečnost na silnicích konstatoval, že trénink sedmnáctiletých pod dohledem zkušených řidičů pomáhá snížit počet nehod. Účastníci projektu i po dovršení osmnácti let, kdy už mohli začít jezdit samostatně, způsobovali o třetinu méně nehod než jejich vrstevníci.

Podstatně méně si také sedají za volant opilí než ti, kteří si dělali průkaz kolem osmnáctého roku a pak začali řídit bez doprovodu. U nás jsou statistiky nehod a přestupků u čerstvých držitelů řidičských průkazů tristní.

Každou desátou nehodu v Česku zaviní šofér, který si ani nestačil pořádně svůj průkaz prohlédnout - vlastní jej maximálně rok. Dalších dvacet procent ze všech nehod pak mají na svědomí řidiči s praxí od jednoho do dvou let. Celkem je to 19 tisíc havárií ročně.

Ukazuje se to i na statistice trestných bodů, jejichž sbírání se už nedá tolik omluvit nezkušeností. Řidiči, kteří nemají průkaz déle než čtyři roky, nejčastěji dosáhli hranice 12 bodů a byl jim řidičák odebrán.

Nezletilý řidič a zkušený šofér

Zájemci o řidičák by ho tak nově získávali vlastně ve dvou fázích. "Nejprve by absolvovali několik lekcí s instruktorem, naučili by se značky, rozjíždět, odbočovat. Pak by si devět měsíců sami sbírali zkušenosti. A ve druhé fázi by absolvovali lekce jízdy v krizových situacích," promýšlí návrh poslanec Věcí veřejných Stanislav Huml.

STATISTIKA

Nehody

Každou desátou nehodu v Česku zaviní šofér, který má řidičák maximálně rok. Dalších 20 procent pak mají na svědomí řidiči s praxí od jednoho do dvou let.

Přestupky

Řidiči, kteří získali průkaz mezi léty 2006 a 2009, dosáhli hranice 12 bodů v 2 800 případech, což je výrazně více než u jiných skupin.

Na nezletilého řidiče by ze sedadla spolujezdce vždy musel dohlížet zkušený šofér. Podle německého návrhu může každý nezletilý řidič nahlásit úřadům až pět osob, v jejichž přítomnosti bude sedat za volant.

Doprovodu musí být více než 30 let a musí mít řidičák nejméně pět let. Zároveň nesmí mít více než tři trestné body v registru přestupků. V německém systému je přitom maximum bodů osmnáct.

"Je pravda, že dnešní mladí lidé jsou vyspělejší a už v sedmnácti letech budou řízení auta zvládat. Pokud budou pod dohledem, určitě by to mohlo nehodovost čerstvých držitelů průkazů snížit. Ale v našich podmínkách se obávám, aby ten dohled, ta výchova, byla skutečně kvalitní," říká psychiatr Zdeněk Bašný.

Příliš nevěří tomu, že zkušenější spolujezdec odpovědně převezme dohled nad mladým šoférem.

Ztráta řidičáku už za osm bodů

Zatímco o řidičáku pro nezletilé teď budou poslanci a odborníci jednat, za jistotu považují schválení takzvaného řidičáku na zkoušku. Co to znamená?

Pro čerstvé, byť již dospělé držitele průkazů by platila jiná pravidla než pro ostatní motoristy. Dva roky po vykonání zkoušek a získání průkazu by tak nováček za volantem přišel o řidičák už po nasbírání osmi trestných bodů.

Pokud by tuto hranici překročil, úřady by mu doklady zabavily a musel by znovu skládat zkoušky, nebo dokonce absolvovat povinné pohovory s dopravním psychologem. Teď hrozí ztráta řidičáku u všech až po nasbírání dvanácti bodů.

"U tohoto návrhu bude mezi poslanci shoda. To už vím předem," tvrdí Huml. Ten míní, že novopečení šoféři by měli také mít přísnější omezení rychlosti na dálnicích. Hovoří se o 110kilometrové hranici. A v této dvouleté lhůtě by také například nesměli třeba jezdit s přívěsem.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video