Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Řidičům pražské MHD mohou přijet posily

  20:42aktualizováno  20:42
První pracovní den po rekordní povodni těžce poznamenal provoz v metropoli. Motoristi kvůli nefungující městské dopravě ucpali svými auty všechny hlavní tahy. Řidiči autobusů i tramvají mají pohotovost, aby nahradili nefungující metro. "V Praze nyní jezdí 120 autobusů náhradní dopravy a 100 náhradních tramvají," řekla iDNES mluvčí Dopravního podniku Michaela Kuchařová. Dopravce proto uvažuje, že povolá posily z okolních krajů.

Dopravní podnik již stáhl všechny své řidiče, kteří byli buď na dovolené nebo jen v záloze. Nahradit však metro, které je hlavní obvyklou přepravou Pražanů, není jednoduché. Navíc v září přestanou platit omezené prázdninové jizdní řády a děti začnou jezdit do škol. Dopravní podnik proto žádá o pomoc sousední kraje.

„Již několik okolních měst nám nabídlo svou pomoc. Zatím jsme jen omezili 25 autobusových linek na okrai Prahy,“ upřesnila Kuchařová.

Od úterního rána bude opět zprovozněna tramvajová doprava z Palmovky přes Libeňský most směr Holešovická tržnice. Rovněž od úterý bude obnoven provoz i na
tramvajové trati z Braníka do Modřan.

Kvůli následkům povodní zůstávají v Praze i nadále některé tramvajové trasy uzavřeny. Delší dobu neprůjezdné zůstanou tramvajové trasy z Florence na Palmovku a trasa od Masarykova nádraží přes Těšnov na Vltavskou.

Nesjízdná je ještě část pravobřežní komunikace od Národního divadla po Rudolfinum a část trati z Holešovic do Tróji. „Jakmile se dozvíme, že statické posudky nábřežních zdí jsou v pořádku, v té chvíli provoz obnovíme,“ nastínil situaci na Smetanově nábřeží generální ředitel Dopravního podniku Milan Houfek.

Seznam otevřených ulic

Z poškozených stanic metra by nejdříve měla fungovat zastávka Smíchovské nádraží na trase B. Obnova provozu by tu mohla trvat řádově dny, řekla mluvčí dopravních podniků Michaela Kuchařová.

Řádově za týdny by mohla být otevřena i stanice Nádraží Holešovice.

V metru nefunguje 25 stanic, tedy zhruba polovina. Zatopeno nebo vodou ohroženo je 17 z nich, voda se odčerpává zhruba z 11 stanic. Metro bude do provozu uváděno postupně; obnovení celého provozu lze čekat až za několik měsíců.

Zbývající část tramvajové trati v Holešovicích bude pak prý zprovozněna podle toho, zda propadliny kolem Ortenova náměstí jsou závažné nebo ne.

Neprůjezdnost se týká i tramvajové trati přes dlouhodobě provizorní most do Troje a následně výstupní zastávky Trojská. V těch místech jsou problémy s energetickým napájením. „Do měsíce by tam měl být tramvajový provoz obnoven,“ doplnil Houfek.

Dopravní podnik i nadále pokračuje s vyčerpáváním vody v zatopených stanicích metra. Nejlépe je na tom v tuto chvíli stanice metra Nádraží Holešovice, kde velká část vody vytekla samovolně. Nyní dělníci ve stanici odklízejí bahno. V místě na Vltavské se hladina díky odčerpávání dostala již téměř k nástupišti. Hladina vody ve stanici Palmovka je zhruba metr nad nástupištěm, do rána by podle dělníků ve stanici mohlo být nástupiště bez vody. Dopravní podnik začal dnes rovněž odčerpávat vodu ze zatopených stanic Můstek a Staroměstská.

Nyní v metru nefunguje celkem 25 stanic, tedy zhruba polovina. Zatopeno nebo vodou ohroženo je 17 z nich.

Vlaky pomáhají pražské dopravě
Dráhy zavedly několik náhradních spojů, které suplují trasu metra B. „V mnoha směrech jde o nejrychlejší spojení po Praze. Například cesta autobusem 250 z Černého Mostu přes Běchovice, odkud cestující použije vlak, trvá přibližně 40 minut,“ píše se v tiskové zprávě Českých drah s tím, že cesta vlakem z centra metropole do Hostivaře, Uhřiněvsi, Radotína nebo Horních Počernic trvá kolem 20 minut.

O taxi není příliš zájem
Přestože je hromadná doprava v Praze silně omezena, lidé nemají o taxíky větší zájem než jindy. „Magistrát nezačlenil vozy taxi do městské hromadné dopravy, která může jezdit v rychlých pruzích. Myslím, že to není rozumné opatření. Tyto pruhy jsou prázdné, taxíky by přitom bylo možno za den přepravit i 150 tisíc lidí,“ řekl mluvčí Sdružení pražských provozovatelů taxi Jiří Kvasnička.

„Ještě v úterý, než Prahu zaplavila velká voda, měli lidé o taxislužbu zájem. Stěhovali tak i majetek,“ řekl společník pražské firmy Centrální dispečink taxi Jakub Pásek. Nyní je ale zájem o taxi podle něj dokonce nižší než obvykle. „Do mnoha míst v Praze se nedá jet, proto i mnoho zakázek odmítáme. Navíc se lidé moc nebaví. Mají jiné starosti,“ uvedl.

Cestu vlakem doporučuje i radní Horních Počernic Jaroslav Douša. Podle něho se dá dostat z Horních Počernic do centra Prahy za zhruba dvacet minut a na Smíchov během třičtvrtě hodiny. „Pro obyvatele Černého Mostu není dopravním problémem se dostat na nádraží do Běchovic, Počernic nebo Vysočan. Obyvatelé Klánovic, Újezda nad Lesy a Uhřiněvsi to mají ještě jednodušší,“ radí Douša. Vlaky končí na Masarykově nádraží.

Vlaky z Masarykova nádraží do Běchovice a Vysočan, z Hlavního nádraží na Smíchov a Zličín a ze Smíchova do Horních Počernic budou až do 22. srpna jezdit zdarma.

Od 23. srpna až do 2. září bude fungovat bezplatná kyvadlová doprava mezi Smíchovem a Hlavním nádražím.

Doprava v Praze kolabuje
Policie řidičům doporučuje, aby využívali záchytná parkoviště. „V Praze je řádově deset velkých parkovišť při příjezdech do centra, například u stanic metra Opatov, Skalka, Zličín, Černý Most a také záchytné parkoviště v Běchovicích,“ upřesnil Ladislav Bernášek z pražské policie.

„Hlavní tahy jsou přeplněny vozy, jejichž řidiči nedbali výzev a vjeli do hlavního města,“ potvrdila dopoledne iDNES Miklíková s tím, že téměř úplně stojí například Veletržní, Argentinská, Severojižní magistrála nebo Hlávkův most.

Podle agentury DITA byl pro osobní dopravu otevřen Libeňský most. Kromě něj mohou motoristé využít pro přejezd na druhý břeh Vltavy v Praze ještě Barrandovský a Hlávkův most, most Barikadníků a Závodu míru. Mohou využít i Štefánikův most, který je pro motoristy otevřen pouze ve směru z centra. V opačném směru slouží pouze pěším. Ti mohou využít i další dva mosty: Palackého most a most Legií.

Provoz v pražských ulicích komplikují i uzavírky, kvůli následkům povodní zůstávají neprůjezdné některé mosty a silniční komunikace. Nadále zůstává uzavřena pravobřežní komunikace.

„Prioritou je pro nás obnovení provozu městské hromadné dopravy,“ řekl náměstek pražského primátora Martin Hejl s tím, že uzavřené mosty ve vnitřní části Prahy musí být volné pro MHD a záchranáře. „Zprůjezdněním těchto mostů by v současné chvíli došlo ke zhoršení už tak dost složité dopravní situace v centru města na úroveň absolutního kolapsu,“ vysvětlil.

Pražský primátor Igor Němec Českému rozhlasu řekl, že krizový štáb zatím nerozhodl o uzavření metropole pro osobní dopravu. „O uzavření Prahy se budeme radit. Je to ale závažné rozhodnutí, které by znamenalo, že spojnice mezi levým a pravým břehem by byla pouze přes Barrandovský most, tedy žádná,“ řekl rozhlasu Němec.

Policie do pražských ulic rozmístila motorizované hlídky. „Když se stane dopravní nehoda mají za úkol označit postavení vozidel a odstranit je k okraji a tím rychle zajistit průjezdnost,“ řekla policejní mluvčí.

Podle ní budou policisté nekompromisně a tvrdě trestat řidiče, kteří vjedou do pruhů vyhrazených pro autobusy MHD. Tvrdě budou trestat i další přestupky. „Nemusíte-li, do Prahy nejezděte,“ vyzvala řidiče Miklíková.

MHD je stále zadarmo
Ještě tento týden bude pražská MHD přepravovat cestující zdarma. Voda ve Vltavě sice pozvolna opadá, ale doprava v metropoli zůstane po ničivé povodni ochromena ještě několik měsíců. Provoz metra se podaří plně obnovit možná až v prosinci.

Podle Hejla by mělo do týdne začít jezdit metro mezi stanicemi trasy B Zličín a Smíchovské nádraží.

Autobusy X-C nahrazují podél Starého Města uzavřenou trasu metra C mezi stanicemi Pražského povstání a Nádraží Holešovice. Autobusům patří jeden pruh magistrály. „Kromě autobusů budou smět tyto pruhy používat i vozidla integrovaného záchranného systému,“ doplnila mluvčí dopravních podniků Michaela Kuchařová.

Tramvajová trať v Modřanech čeká na opravu, protože ji velká voda podemlela.

Magistrát jedná s Českými drahami o zkrácení intervalů náhradních spojů.

Podle mluvčí dopravního podniku Michaely Kuchařové zatím žádné větší problémy ve fungování MHD nevznikly.

Povodně uvolnily magistrálu u rádia
Povodně zasáhly do bezpečnostních opatření, která vláda nařídila u sídla Rádia Svobodná Evropa po 11. září. Silničáři odstranili zábrany, které u budovy zužovaly pražskou magistrálu pouze do dvou pruhů. Bezpečnostní opatření v okolí budovy se tím ale nemění.

Krizový štáb tak zareagoval na přání hlavního města, které vyčlenilo jeden pruh silnice pro autobusy nahrazující pražské metro. Primátor Igor Němec se obával, že opatření na magistrále ohrozí životy Pražanů a způsobí definitivní kolaps dopravy.

Budovu rádia od loňských útoků na USA hlídají vojáci a policejní transportéry. „Těch se opatření nedotkne,“ potvrdil iDNES operační důstojník pražské policie.

Zábrany zůstávají jen na začátku Vinohradské třídy, která spojuje oba směry magistrály. Tato část ulice je stále neprůjezdná.

Při cestování se musí často přestupovat
Doprava v Praze se po velké vodě velmi zkomplikovala. Někdy se cestování prodlouží o hodiny.

Složitě nyní cestují například lidé z Černého Mostu do Zličína. Zatímco dříve tuto trasu ujeli bez přestupů metrem zhruba za pětačtyřicet minut, nyní si musí vyhradit na tuto trasu dvě hodiny.

Na Černém Mostě mohou cestující využít některou z autobusových linek, které jedou na Lehovec, popřípadě jet metrem do stanice Hloubětín. Z Lehovce nebo Hloubětína pak pojedou tramvají linky číslo 3 na Palackého náměstí. Zde přesednou na tramvaj č. 4, 10 nebo 14 a dojedou k Andělu. Zde pak nasednou na náhradní autobusovou dopravu X-B za metro a pojedou do Nových Butovic a odtud pak metrem do Zličína.

Jednoduché není ani cestování z Horních Měcholup na Dejvickou. Z tohoto sídliště musí lidé jet autobusem na Skalku, odtud metrem na Želivského a pak je čeká dlouhá cesta tramvají - linkou 26. Tato trasa nyní zabere asi hodinu a dvacet minut.

Složité je nyní i cestování mezi Barrandovským sídlištěm a Bohnicemi. Ze zastávky Pražská čtvrť se jede nejdříve autobusem linky 126 na Smíchovské nádraží, odtud tramvají šestkou na I. P. Pavlova a pak autobusem 144 k poliklinice Mazurská. Cesta trvá zdruba hodinu.

Jízda autem do Prahy je prověrkou nervů Jízda autem do hlavního města po kterékoli z přístupových cest je prověrkou pevných nervů a technického stavu vozidla. Kolona aut na tahu od Kolína se tvořila od časného rána už za Říčany. Uhříněvsí lze projet jen rychlostí chůze. Nekonečná fronta aut se na dalších kilometrech přibližuje k Praze pouze po dvou či třech metrech a většinou stojí. Rezignovaní řidiči vypínají na několik minut motory a litují, že se vydali na cestu. Od Dolních Měcholup mnozí odstavují auta, kterým se přehřál motor. Trasu z Kostelce nad Černými Lesy do centra Prahy, což představuje málo přes 30 kilometrů, nelze překonat za méně než dvě a půl hodiny. Vjezd do Prahy z východní strany výrazně komplikuje oprava tramvajové tratě v Černokostelecké ulici. Na několika místech je tam doprava svedena do jednoho pruhu. Cestu z Kolínska a okresu Praha-východ do Prahy si neusnadní ani ti, kteří v Říčanech odbočí na dálnici D1. Kolony stojí na všech hlavních tazích do hlavního města a platí na nich nejvyšší stupeň pět. Auta stojí i na Severojižní magistrále a Nuselském mostě. Plný autobus pražské MHD, 19. srpna 2002 Auta stojí v kolonách na pražském Nuselském mostě. Metropole se kvůli záplavám utápí v dopravní kalamitě. (19. srpna 2002) Prahu svírá dopravní kalamita. Na hlavních tazích platí nejvyšší stupeň pět. Přeplněné jsou stanice metra, stejně jako kyvadlová autobusová doprava svážející Pražany z okrajových částí hlavního města. (19. srpna 2002)

Autoři: , , ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jak je zjevné, tragická nehoda pendolina s kamionem na přejezdu ve Studénce...
Studénka odmítá projekt na řešení nebezpečného přejezdu. Nepočítá s kamiony

Zastupitelé Studénky vyslovili nesouhlas s projektem, který má vyřešit nebezpečný přejezd známý tragickou nehodou polského kamionu s pendolinem. Ministerstvo...  celý článek

Předseda Sdružení praktických lékařů ČR Petr Šonka (vpravo) a prezident České...
Lékař: Ministr zdravotnictví nadržuje nemocnicím, protesty mohou přitvrdit

Praktičtí lékaři ve středu protestují proti byrokracii a připojili se k nim i lékárníci, aby upozornili na ohroženou dostupnost lékárenské péče. Předseda...  celý článek

Až 7000 lékařů a 400 lékáren se ve středu zapojilo do protestu proti návrhu...
Lékaři na protest zavřeli ordinace. Peníze nejsou, zopakoval ministr

Až 7 000 praktických a dětských lékařů a ambulantních specialistů ve středu neotevřelo ordinace. Několik stávkujících lékařů ale ošetřuje alespoň akutní...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.