Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Řidičům poradí nové Rádio Dálnice, konkurence se bojí rušení signálu

  15:56aktualizováno  15:56
Čeští řidiči si už za pár týdnů budou moci na dálnicích naladit novou stanici zaměřenou na dopravní zpravodajství. Provozovatel tvrdí, že mu nejde jen o zisk, ale i o zvýšení bezpečnosti na silnicích. Někteří odborníci ale upozorňují, že nové rádio může rušit vysílání stávajících stanic.

Ostravské studio Rádia Dálnice | foto: Route Radio

Rádio Dálnice spustí v polovině dubna českotěšínský podnikatel Radim Pařízek. Sází na to, že rozhlas je nejrychlejší způsob, jak dostat aktuální dopravní informace řidičům do aut.

Opírá se o výzkum Centra dopravního výzkumu, který zjistil, že řidiči upřednostňují rádia před informačními tabulemi i internetem. "Rádio Dálnice bude úzce spolupracovat s celonárodně koordinovaným dopravním systém, ministerstvem vnitra a Ředitelstvím silnic a dálnic," uvedl Pařízek.

Národní dopravní a informační centrum vznik takové tématické stanice vítá. "Do našeho systému poskytování dopravních informací velmi dobře zapadá," vysvětil jeho šéf Jaroslav Zvára.

Informační tabule na dálnici D1

Počet infotabulí se zdvojnásobí

Bude to stát miliony

Nové rádio bude v první fázi dostupné pouze na dálnici D1 z Prahy do Kroměříže a na D5 z Rozvadova do Berouna. Zbývající úseky pokryje později. Kromě dopravního servisu chce vysílat tématicky zaměřenou publicistiku a hudbu. Věří, že osloví řidiče preferující mluvené slovo.

Zprávy o nehodách také v cizích jazycích

Dopravní informace chce kromě češtiny vysílat i v němčině a angličtině. Logo rádia připomínající znak amerických dálnic má sloužit i jako jakýsi identifikátor pro cizince. Do rozjezdu Pařízek investuje až 60 milionů korun. Doufá, že do pěti let se mu vrátí.

Kolik posluchačů stanice osloví, zatím podnikatel nedokáže odhadnout. Sází ale na rozšiřování D1 o třetí pruh. To má začít ještě letos. "Stavební práce jsou naplánovány na šest let, chceme z toho těžit," nastínil Pařízek. Jen po D1 projede každý den až padesát tisíc aut.

Dopravní servis Dopravní servis:
doprava.idnes.cz
Dopravní servis


Plánuje také navázat spolupráci s Českým rozhlasem a jeho zpravodajskou relací Zelená vlna. Rád by využil především rozsáhlou síť dobrovolných zpravodajů. Vedení ČRo se to ovšem moc nezamlouvá.

"Zatím nás oficiálně neoslovili, vím o nich jen z médií. Neumím si ale představit, co by nám mohli nabídnout," řekl iDNES.cz šéf Zelené vlny Jan Říha. Rozhlas má velmi rozvětvenou síť zpravodajů, registrovaných jich je osm tisíc a další čtyři tisícovky zavolají na linku Zelené vlny aspoň jednou za půl roku.

Vzniká "celoplošné rádio" z regionálních dokrývačů

Provozovatel Rádia Dálnice, společnost Route Radio, dostal licenci na konci roku 2008, loni na podzim se mu pak podařil husarský kousek, Rada pro rozhlasové a televizní vysílání a Český telekomunikační úřad firmě přidělili hned 23 frekvencí najednou. Pařízek jich ovšem plánuje získat v konečné fázi až šedesát.

"Radim Pařízek může být spokojen, tohle se opravdu ještě nikomu nepovedlo," komentoval "úlovek" odborný server Digizone.cz. Upozornil v této souvislosti, že některé kmitočty jsou velmi blízko už existujícím stanicím, například pražské frekvenci rádia Kiss 98 nebo východočeské Černé Hory.

Kiss vysílá na 98,1 FM z petřínského vysílače, Černá hora na 98,4 FM z Trutnova. Rádio Dálnice bude v okolí Prahy vysílat na 98,3 FM z Mirošovic. A přestože Pařízkovo rádio bude signál šířit ze slabého vysílače o maximálním výkonu 100 wattů, podle Digizone.cz může "nadělat pěknou neplechu".

Server se odvolává na rozpaky radioamatérů z respektovaného spolku Československého DX klubu.

Radioamatéři a konkurence se bojí zbytečně, tvrdí podnikatel

Ojedinělému rozhodnutí Českého telekomunikačního úřadu se diví i šéf Kiss 98 Martin Hroch. "Je to v jejich pravomoci, nemáme možnost se proti tomu bránit," povzdychl si Hroch.

Zakladatel nového dopravního rádia je přesvědčený, že se stanice navzájem rušit nebudou. "V minulosti jsem od zmíněného klubu zažil v naší branži spoustu výtek a většina z nich byla pod prahem smysluplnosti," navezl se Pařízek do odborníků na radiové a televizní vysílání.

Také mluvčí ČTÚ Dana Makrlíková namítá, že se konkurence nové stanice bát nemusí. "Výpočty ukázaly, že tyto okrajové oblasti jsou již v současné době rušeny a tudíž vysílač Mirošovice 98,3 nebude mít vliv na příjem uvedených vysílačů," sdělila iDNES.cz.

"Nám nezbývá, než tam po startu jejich vysílání poslat měřiče a přesvědčit se o tom," reagoval ředitel rádia Kiss 98.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ivana Zemanová oznámila na tiskové konferenci strany SPO, že má její manžel...
Zeman může kandidovat na Hrad, nasbírali mu 59 263 podpisů občanů

Prezident Miloš Zeman je druhým kandidátem na post příští hlavy státu, jemuž se už podařilo nasbírat potřebný počet podpisů občanů, aby mohl svůj post...  celý článek

V Kardiocentru Vysočina sídlícím v jihlavské nemocnici umí upravit srdeční...
Lidé budou moci mít tři měsíce placené volno na ošetřování příbuzného

Lidé budou mít nově nárok na tříměsíční placené volno na péči o vážně nemocné příbuzné. Vládní návrh zákona, který to umožní, schválil ve středu Senát. Chybí...  celý článek

Vlna dosahuje až téměř na úroveň sousedního chodníku.
Místo roviny je vlna, za miliony opravená silnice vydržela jen pár týdnů

Po necelém měsíci provozu se na opravené silnici mezi Vysokým Mýtem a Chrudimí v obci Stradouň vytvořila nebezpečná vyjetá vlna. Za rekonstrukci celkem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.