Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Začátečník na silnou motorku do 24 let nesedne, rozhodla vláda

  12:00aktualizováno  12:51
Vláda odsouhlasila změny věkových hranic pro získání řidičského oprávnění na motorky. Návrh předložil ministr dopravy Vít Bárta, kabinet nicméně věkové hranice mírně pozměnil a přiblížil je požadavkům EU. Na Bártův návrh, aby nezkušení jezdci mohli na silné stroje až od 24 let, vláda kývla.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Roman ČejkaMF DNES

Ministerstvo dopravy zdůvodňuje návrh tím, že po silnicích jezdí silné motorky s nezkušenými jezdci, což ohrožuje bezpečnost provozu. (více o návrhu ministerstva dopravy čtěte zde).

Nové podskupiny kategorie motorek

  • AM: v Česku od 15 let (v EU navrženo od 16). Konstrukční rychlost do 45 km/h.
  • A1: v Česku i v EU od 16 let. Objem válců do 125 cm³, výkon do do 11 kW (motorové tříkolky do 15 kW), poměr výkonu ke hmotnosti do 0.1 kW/kg.
  • A2: v Česku i v EU od 18 let. Výkon motoru do 35 kW, poměr výkonu ke hmotnosti do 0,2 kW/kg.
  • A: v Česku od 24 let, pokud řidič nemá předchozí zkušenost se slabším strojem, případně po dvouleté praxi na motorce ze skupiny A2.

Mírně se ale pozměnily kategorie A1 (stroje do 11 kW) a A2 (do 35 kW). První z nich bude dostupná motorkářům od 16 let (původní návrh počítal se sedmnácti lety), kategorii A2 pak vláda zpřístupnila už osmnáctiletým (ministerstvo navrhovalo 19 let).

Vyžadovaná dvouletá praxe na strojích o výkonu do 35 kW tak zpřístupní nejsilnější motorky už dvacetiletým řidičům. Začátečníci si budou muset počkat ještě déle.

"Nejzásadnější je zvýšení věkové hranice pro užívání velkých motocyklů. Teprve po dosažení 24 let bude možné jezdit na velkých motocyklech," připomněl ministr dopravy Vít Bárta.

Schválení ve vládě prakticky znamená, že novela by měla mít snadný postup Poslaneckou sněmovnou, kde má kabinet pohodlnou většinu. Otázkou zůstává Senát, kde vládne levice.

I tam ale má slušnou šanci - sociální demokraty o užitečnosti změny bude zřejmě přesvědčovat jejich plzeňská senátorka Dagmar Terelmešová, která se netají vášní pro silné motorky. Jezdí po motorkářských srazech po celé republice. (čtěte Nová senátorka stoupá politikou stejně rychle, jako se prohání na motorce)

"Naprosto s tím odstupňováním souhlasím. Když v 18 letech dostanou mladí nevyježdění kluci řidičák na silnou motorku a nevědí, jak se stroj chová, je to špatně, pak z toho jsou ty smrtelné úrazy," řekla iDNES.cz Terelmešová, která v letošních senátních volbách překvapivě porazila Jiřího Šnebergera z ODS.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Teploty se budou na přelomu srpna a září průměrně pohybovat okolo 24 °C

Průměrné denní teploty během následujících čtyř týdnů klesnou, zůstanou však na dlouhodobém průměru. Průměrné by na přelomu prázdnin a školního roku měly být i...  celý článek

Programátoři Ivan Buchta a Martin Pezlar. Řecký soud začal po letech znovu...
Čeští programátoři unikli řeckému vězení, chtějí se však soudit dál

V Řecku hrozilo dvěma Čechům dvacet let za špionáž, vybojovali podmínku. Teď chtějí čistý trestní rejstřík. Fotili prý jen to, co ostatní turisté na ostrově.  celý článek

Ilustrační snímek
Mládež zneužívala léky na kašel k vyvolání halucinací. Nově jsou na předpis

Dva léky na kašel s obsahem dextromethorfanu jsou nově jen na předpis. Tablety Stopex a pastilky Vicks Meddex s medem byly podle Státního ústavu pro kontrolu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.