Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Řidička kamionu: Stát v dopravě zaspal

  10:05aktualizováno  10:05
Počet kamionů po vstupu do EU na českých silnicích stoupl o více než polovinu. Jaké to je, vyrážet každý den na cesty, vypráví řidička kamionu Jolana Jedličková. Za volant tahače sedá už deset let. Přečtěte si, co jí slibují lídři pěti politických stran, které mají šanci uspět ve volbách.

Profesionální řidička Jolana Jedličková postrádá na silnicích zázemí. | foto: Michal KlímaMF DNES

VOLEBNÍ SERIÁL: Co strany slibují?

Když přijde Jolana Jedličková do práce, usedne za volant patnáctitunového kamionu. Je totiž profesionální řidička. Když se jí zeptáte, co je největším problémem české dopravy, nezačne mluvit o dírách na silnicích. Od příští vlády čeká mnohem víc než jen jejich "zalepení".

"Největší potíž není v tom, že bychom neměli dostatečnou silniční síť, ani v jejím mnohdy žalostném stavu, ale v tom, že k ní neexistuje pořádné zázemí. Počínaje parkovišti pro kamiony, přes nejasnosti v silničních pravidlech, konče směšným počtem informačních tabulí na dálnicích," vyjmenovává Jedličková některé z řady problémů, se kterými se musí potýkat.

Jako řidičku kamionu ji nejvíce trápí nedostatek parkovišť, na nichž lze s tak velkým vozem zastavit. "Já chci dodržovat předpisy a dělat bezpečnostní přestávky. Ale musím mít kde odstavit auto. A to je v Česku - na rozdíl od západní Evropy - velký problém," tvrdí.

Výhrady má i k výběrovému řízení ministerstva dopravy na provozovatele mýtného, kterou vyhrála firma Kapsch. Systém v jejím provedení přijde státní pokladnu na více než dvacet miliard korun.

"Drtivá většina vozů, které jezdí na Západ, má v sobě zabudovanou takzvanou OBO jednotku, která funguje na systému satelitního příjmu a má několik kanálů. V Německu tak vybírají mýtné bez problémů. Nevím, proč nemůžeme jen přidat jeden kanál pro Českou republiku a místo toho budujeme celý systém znovu," uvažuje žena, která se jako řidička živí už deset let.

Podle Jedličkové stát v dopravní politice zaspal. O stav silnic se politici zajímají jen před volbami. Typickým příkladem je jejich náhlý zájem o dálnici D1. "Zácpy na ní budou pořád. Musíme se naučit je zvládat - a na to určitě nestačí čtyři informační tabule na dvě stě kilometrů," zdůrazňuje Jedličková s tím, že v Německu mají takovou tabuli každých patnáct kilometrů na rizikových úsecích.

Vládu je ochotná i pochválit - třeba za zavedení trestných bodů za přestupky na silnicích. "Policejní vozy v sobě musí mít zabudované kamery a rozhovor o přestupku mezi řidičem a policistou se musí nahrávat. Jen tak se zamezí korupci a uplácení," míní řidička.

Vítá také akce typu Kryštof, jen by podle jejího názoru měly být mnohem častější. "Pokud se to všechno posčítá a doplní třeba o radary s fotoaparáty kolem cest, pak by boj s agresivitou, která na českých silnicích vládne, byl mnohem úspěšnější," míní Jedličková a dodává: "Bezpečnosti na silnicích by prospělo i pravidelné přezkušování řidičů z pravidel. Ta se pořád mění a nikomu neuškodí, když se na ně jednou za pět let znovu podívá."

Než vyjede s kamionem na silnici, zaplatí každý dopravce desítky tisíc korun na různých daních a poplatcích. "Zajímalo by mě, kde ty peníze jsou a kdy se konečně začnou investovat do rozumné dopravní politiky," ptá se Jolana Jedličková. 

Dejte hlas straně, která vás přesvědčila

logo ČSSDČSSD

"Co se týče dálnic a jejich vybavení, rychle doháníme dluh, který tady dlouho byl," říká Jaromír Schling, odborník ČSSD na dopravu. "Od roku 2002 stavíme současně na šesti dálnicích, což bylo dosud nevídané - a to včetně parkovišť, pump a dalšího nezbytného vybavení. Chceme zvýšit investice do dopravní infrastruktury z dnešních 65 na sto miliard korun ročně. Bezohlednost řidičů na silnicích chceme řešit od školního věku dopravní výchovou až po represivní kroky, jako je bodový systém. Plánujeme také navýšení počtu policistů na silnicích."
>> pro ČSSD hlasujte zde

logo ODSODS

"Dobudování infrastruktury a jejího zázemí je otázka většího množství peněz. Budu usilovat o zdvojnásobení rozpočtu ministerstva, slibuje Petr Bendl, stínový ministr dopravy. "Česká republika má teď jedinečnou šanci rozmnožit vlastní zdroje o peníze z fondů EU. A tyto projekty budu velmi podporovat. Protestuji proti systému mýtného od firmy Kapsch, protože nákladní doprava se tak jen přesune na vedlejší komunikace. Navíc je zastaralý a drahý. Korupci na silnicích chceme zabránit ceníkem pokut, v němž bude přestupek vázán na přesně danou pokutu."
>> pro ODS hlasujte zde

KDU-ČSL
logo KDU-ČSL 
"Plánujeme postavit 500 kilometrů dálnic a do oprav investovat trojnásobek současného rozpočtu," slibuje Jiří Kubínek, náměstek ministra dopravy za KDU-ČSL. "Máme připraveny projekty parkovišť na dálnicích s kapacitou 1600 parkovacích míst. Náš systém mýta je univerzální a řidiči ho budou moci využívat i v ostatních evropských státech. Naše dálnice vybavíme informačními systémy na evropské úrovni. Připravili jsme nový zákon o silničním provozu, díky němuž snížíme počet úmrtí na silnicích na polovinu. Chceme i protikorupční kontroly dopravní policie."
>> pro KDU-ČSL hlasujte zde

logo KSČMKSČM

"Je potřeba zvýšit prostředky v rozpočtu ministerstva dopravy a nemluvím o navýšení v jednotkách procent," tvrdí Vojtěch Filip, předseda KSČM. "Také budeme usilovat o to, aby do infrastruktury byly vkládány prostředky zahraničních investorů. Bodový systém pokládám za nevyvážený, a proto ho po volbách chceme vrátit do Sněmovny. Budeme usilovat o to, aby policisté měli pravomoc zadržet řidičský průkaz na místě a zrychlilo se také řízení o jeho odebrání. Systém mýtného v dnešní podobě považuji za vyhození sedmi miliard oknem."
>> pro KSČM hlasujte zde

logo Strany zelenýchStrana zelených

"Infrastruktura silnic je zanedbaná a potřebuje peníze, ale podle našeho názoru je podinvestovaná železnice," míní Martin Bursík, předseda Strany zelených. "Místo stavění kousků dálnic nabízíme projekt výstavby 333 obchvatů obcí a měst a také dobudování silnic I. třídy tam, kde mohou dálnice nahradit. Naší prioritou jsou investice do překladišť kamionů na železnici. Bezpečnost na silnicích by zajistila sazba pojistného, která by se odvíjela od chování řidiče, a tvrdší přeškolování těch, kteří přijdou na čas o řidičák. Chceme také důsledněji kontrolovat policisty."
>> pro SZ hlasujte zde

VÝSLEDKY ANKETY NAJDETE ZDE
Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Sníh - děti - sáňky - volný čas - zábava
Jarní prázdniny 2018

Týdenní jarní prázdniny jsou na základních a středních školách v roce 2018 rozloženy v termínech od 5. února do 18. března. Přinášíme úplný přehled...  celý článek

Ludmila Havránková poblíž dálnice D11 v Hradci Králové (21.8.2017).
O dostavbu D11 jim nešlo, hrálo se o pozemky, říká statkářka Havránková

Statkářka Ludmila Havránková bude už navždy spojována s dálnicí D11 u Hradce Králové. Odmítá, že to byla ona, kdo na roky zastavil výstavbu, ačkoli pro mnohé...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Absolventi medicíny nemohou nastoupit do ordinací, stát hledá nápravu

Stovka absolventů medicíny a zájemců o praktické lékařství nemůže pokračovat v dalším studiu. Znemožňuje jim to novela zákona o specializačním vzdělávání...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.