Řidiči zuří kvůli uzavírkám na D1

  • 29
Vysočina - Přehřáté motory aut, řidiči nervózně postávající u vozů v několikakilometrové koloně. Na největší dopravní tepně České republiky - dálnici D1 - je letos v létě takový obrázek k vidění často. Blížící se konec prázdnin situaci zřejmě ještě zhorší. Zejména Vysočina, kde je kvůli opravám dálničního povrchu několik dlouhodobých provozních omezení, zažije pravděpodobně několik dopravních kolapsů.

"Letos v létě byla jízda po dálnici mezi Jihlavou a Brnem velice komplikovaná. Naši řidiči pochopitelně nadávali, navíc se mnohdy i o půl hodinu prodlužovaly dojezdové časy na pravidelných linkách," uvedl dispečer jihlavské přepravní společnosti ICOM Karel Kotrba, který měl poznatky řidičů po celé léto z první ruky.

"Je to neštěstí," reagoval na problémy s průjezdností opravovaným úsekem dálnice ředitel jihlavské záchranné služby Jan Sedlák. "Máme zachraňovat životy, ale při současných dopravních uzávěrách na dálnici jsme rádi, když se na místo nehody dostaneme."

Současná dopravní
omezení na dálnici D1

Kilometry 20,1 až 23,2 - uzavírka levého jízdního pásu dálnice včetně přilehlé výjezdové větve křižovatky Mirošovice v souvislosti s rekonstrukcí vozovky. Sjezd na Mirošovice a silnici I/3 bude vyznačen - přes mimoúrovňovou křižovatku Všechromy (EXIT 15) - (do 5.9.)
Kilometry 22,3 až 23,2 z důvodu rekonstrukce mostu č. D1-027. Od 4. 6. uzavřeny dva jízdní pruhy ve směru na Brno a jeden jízdní pruh ve směru na Prahu (do 30.11.)
Uzavírka pravého jízdního pásu (směr Brno) v úseku 113,9 - 116,3 kilometru z důvodu provádění stavebních prací v souvislosti s opravou cementobetonové vozovky včetně asfaltové krajnice a nadjezdu ev.č. D1-150 v km 115,9 (do 14.9.)
Uzavírka pravého jízdního pásu v úseku 127,8 - 134,3 kilometru včetně přilehlé nájezdové a výjezdové větve křižovatky Měřín. Doprava z pravého pásu bude vedena jedním jízdním pruhem levého pásu (do 2.11.)
V kilometrech 140,6 - 143,9 uzavírka pravého jízdního pásu (směr Brno), včetně přilehlé nájezdové větve mimoúrovňové křiž. Velké Meziříčí - západ (exit 14) z důvodu stavebních prací v souvislosti s opravou mostních objektů (do 26.10.)
Částečná uzavírka levého jízdního pásu (směr Brno) v úseku 206,9 - 210,3 kilometru z důvodu provádění stavebních prací v souvislosti s rekonstrukcí mostního objektu (do 19.10.)

Mezi Velkým Beranovem a Velkým Meziříčím je kvůli opravám sveden provoz v každém směru do jediného jízdního pruhu. Dálnice se tak mění na běžnou silnici, což při současném provozu působí problémy.

Řidiči zuří
Při dopravní nehodě pak neodvratně nastává  dopravní kolaps. Neinformovaní řidiči často zuří, neboť příčinu problémů vidí právě v dopravních omezeních.

Zástupce ředitele odboru pozemních komunikací na ministerstvu vnitra Milan Machart se brání. "Dálnici opravit musíme. A stavební sezona v našich klimatických podmínkách, a na Vysočině obzvlášť, musí být pochopitelně v létě, přesněji řečeno od jara do podzimu. Není to od nás schválnost," tvrdí.

Sedlák s Machartem souhlasí. "Problém je v ohleduplnosti řidičů, v jejich vzájemném respektování i v respektování dopravních značek volajících po snížení rychlosti v opravovaných úsecích. Právě v místech, kde je běžný dálniční provoz sveden do jednoho jízdního pruhu, jsou největší problémům a  nehody," poznamenal.

Je to v lidech, tvrdí policie
V malé ohleduplnosti řidičů vidí podstatu problémů na opravovaných úsecích dálnice i policisté. "Je to všechno v lidech," řekl zástupce vedoucího velkoberanovské dálniční policie Stanislav Navrátil.

Současně odmítl názor, že policisté nejsou na možné komplikace na problémovém dálničním úseku připraveni. "V případě potřeby se ujímáme řízení provozu, máme připraveny objízdné trasy, dálnici věnujeme maximální pozornost. Když se ale na dálnici stane nehoda, motoristé si musí uvědomit, že v současné situaci odklizení následků včetně transportu raněných trvá nejméně dvě hodiny," přiblížil dobu intenzivní práce složek integrovaného záchranného systému.

Vedoucí dálniční policie na bernartickém úseku Vladislav Doležal, který zažil opravy a s nimi spojená dopravní omezení v minulých letech, vidí příčiny letních kolapsů na dálnici i v praxi řidičů. "V létě se na dálnici vypravuje i celá řada motoristů, kteří po ní vůbec neumějí jezdit. Jízda po této komunikaci je jiná než po běžných silnicích, a kdo po dálnici nejezdí, stává se rizikovým faktorem pro vznik možných problémů," přiblížil své poznatky. "Když navíc řidič bez větších zkušeností z dálničního provozu nevyužije dálnici alespoň na padesát kilometrů jízdy, měl by zvážit, zda se mu to vůbec vyplatí," uzavřel.

Řetezovou nehodu celkem patnácti osobních aut zavinil kolem deváté hodiny dopoledne řidič Nissanu. Podle vyšetřovatele se nevěnoval řízení a najel do svodidel. (23. července 2001)

Zácpa na dálnici D1 před odbočkou na Slavkov, kde se stala nehoda a kde se zároveň opravuje asi pětikilometrový úsek komunikace

Na 104. kilometru dálnice D1 ve směru na Brno se v pondělí před devátou hodinou ranní střetl německý kamion s odstaveným nákladním vozidlem. Následkem nehody je těžké zranění řidičova spolujezdce, který se nyní zotavuje v jihlavské nemocnici. Doprava na této polovině dálnice musela být přibližně na jednu hodinu zcela zastavena a čekající auta zaplnila více než pět kilometrů vozovky. Zdržení se dotklo také španělských turistů, jejichž autobus přišel v koloně o čelní sklo. Krátce po poledni byly odstraněny všechny následky nehody a dálnice byla zprůjezdněna.

V podvečerních hodinách se na dálnici D1 sedm kilometrů před Prahou stala havárie dvou osobních automobilů a jednoho motocyklu. Zelené taxi píchlo pneumatiku. Řidič v tu chvíli jel levým prohem, a tak zastavil při levé krajnici a postavil výstražný trojúhelník. I přesto, že řidič poslal pasažéra varovat dojíždějící řidiče, narazila do havarovaného vozidla felicie. Provoz se prudce zpomalil, na což nestačil zareagovat řidič motocyklu, který při prudkém brždění přelétl přes řídítka a narazil dosvodidel, 23. srpna 2001


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video