"Pokud nejsou viditelné například brzdné dráhy od jednotlivých účastníků nehody nebo není zřejmé na první pohled, kdo havárii způsobil, čeká na policisty velmi náročná práce. V takovém případě přichází na řadu okamžité zdokumentování a nafocení místa nehody a pozdější výslechy a expertizy," uvedl dopravní expert Stanislav Huml.
Při řetězových nehodách postupují pojišťovny stejně jako u běžných nehod. "Řídíme se podle dat, která nám dodají policisté nebo klienti. Žádný specifický status pro hromadné havárie, kde bychom například postupovali jednotně u všech poškozených, nemáme," uvedl Václav Bálek, mluvčí České pojišťovny.
Podle něj se totiž velmi často stává, že za hromadnou nehodu může jediný člověk. "Není výjimkou, že pět aut stihne zabrzdit před překážkou včas a pak přijede jeden nepozorný řidič, který všech pět aut smete. V takovém případě je vina jednoznačná," upozorňuje Bálek.
Na řidiče, kteří se dostanou do řetězové havárie, přesto může čekat pojišťovací past. Nepříjemnost nastane v případě, že řidič je viník i poškozený zároveň. Jinak řečeno, nejprve nabourá do auta před ním a následně do něj zezadu narazí další auto. Za rozbitý předek auta si tak může řidič sám, ale zadní část by mu už mohla zaplatit pojišťovna z povinného ručení toho, kdo do něj narazil.
Zde je však háček. Pojišťovny totiž sledují stav vozu před havárií a na jeho základě vypočítají, kolik má poškozený dostat peněz. A pokud má auto poškozeného rozbitý předek, zaplatí mu za opravu zadní části podstatně méně, než kdyby bylo v pořádku.
Škody způsobené včerejší nehodou doposud žádná z českých pojišťoven neodhadla.