Řidiči si budou muset zakoupit speciální palubní přístroj. Ilustrační foto.

Řidiči si budou muset zakoupit speciální palubní přístroj. Ilustrační foto. | foto: MF DNES

Řidiči v Praze budou platit mýtné už za dva roky

  • 113
Za vjezd do centra Prahy by měli řidiči platit už za dva roky. Nechystají se však žádné závory, zužování silnic či výběrčí s kasičkami. V Praze by se mělo mýtné vybírat jako v jiných evropských metropolích - přes satelitní či mikrovlnný systém.

"Město se bude zřejmě rozhodovat pro jeden ze systémů používaných v Evropě. A to buď takzvaný systém rakouský - mikrovlnný, nebo německý - satelitní. Oba předpokládají pro motoristy povinnost zakoupit si takzvanou palubní jednotku, která sleduje vjezdy a výjezdy vozidel," řekl mluvčí magistrátu Jiří Wolf.

MF DNES oslovila čtyři účastníky výběrového řízení o dálniční mýto. Konsorcia Mytia a A-way odpověděly, že městské mýto není předmětem jejich podnikání. Společnosti Kapsch Telecom a Autostrade naopak tvrdí, že by mýto v Praze dokázaly zorganizovat.

Jejich systémy fungují a vydělávají v Británii, ve Švédsku, Itálii či Rakousku. "Moderní mikrovlnné zařízení se příliš svým vzhledem neliší od běžného pouličního osvětlení, v některých případech jsou upevňována na již vybudovaných konstrukcích nad cestami," říká Karel Feix, generální ředitel Kapsch Telecom.

Vjezd do centra? Jen s palubní jednotkou
A jak může systém fungovat? "Mýtné zařízení zaznamená každý průjezd vozidla, rozpozná palubní jednotku a z jejího konta odečte poplatek. Když se řidičovo konto blíží vyčerpání, dostane šofér výstražný signál, aby ho doplnil," vysvětlil Feix.

Dopravci, rezidenti a ti, kteří do centra zajíždějí častěji, mají zpravidla s provozovatelem mýta smlouvu. Systém jejich průjezd zaznamenává a za určité období pošle fakturu. Mikrovlnnou palubní jednotku by si motorista pořídil hned na několik let a pak by ji nabíjel podobně jako kredit mobilního telefonu.

"V Londýně funguje podobný systém na čipu instalovaném ve vozidle. Centrála ověřuje, zda vozidlo, které projelo hranicí pro výběr, má zaplacené mýto," řekl Antonio Tschopp, projektový manažer mýtného pro ČR z italské Autostrade.

"Příkladem pro Prahu může být právě Londýn, kde je ohraničeno nejen centrum, ale i některé dopravou zatížené části v blízkosti centra," řekl Petr Moos z Českého vysokého učení technického.

Návratnost výdajů? Možná už do roka
Podle čerstvého průzkumu agentury STEM považuje vybírání mýtného za náplast na krizovou dopravní situaci na dvě třetiny obyvatel první městské části.

Od vybírání poplatků za vjezd do historického centra Prahy si město slibuje nejen zeslabení provozu, v centru Londýna klesl například o 18 procent, ale i tučný příspěvek do městské pokladny. V Londýně činí roční příjem z mýtného přes čtyři miliardy korun.

"Zavedení mýta není v žádném případě levné. Pokud by se uvažovalo o zpoplatnění území pražské památkové rezervace, jednorázová investice by se pohybovala v řádu miliard korun," uvedl magistrátní mluvčí Jiří Wolf.

Podle Karla Feixe z Kapsch Telecom je však návratnost rychlá. "Například v Rakousku se náš systém zpoplatnění dálnic a rychlostních silnic zaplatil do jednoho roku," řekl Feix. Antonio Tschopp z Autostrade dodává, že obecně jsou ekonomičtější systémy s palubními jednotkami než ty čipové.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video