Řidiči tramvají odmítli expertizu

  • 307
Praha - Metropoli opět hrozí stávka tramvajáků. Federace řidičů tramvají neuznala výsledky studie, která srovnává náročnost profesí řidičů pražské MHD. Experti potvrdili, že je snazší řídit tramvaj než autobus nebo metro. Zástupci federace v čele s Antonínem Dubem označili údaje za zmanipulované a opustili jednání. O případné stávce rozhodnou v sobotu.

Studie, s jejímiž výsledky seznámila analytická firma Dopravní podnik a novináře, ohodnotila náročnost tramvajácké profese 258 body z tisíce. Řidiči autobusů dostali o třicet, strojvedoucí metra o padesát bodů víc.

Tomu by měla odpovídat i jejich mzda. Vezme-li se plat řidiče tramvají za sto procent, pak by měl podle studie řidič autobusu brát 104,6 procenta a strojvedoucí metra 109,2 procenta této částky.

Řidiči tramvají si podle statistik loni vydělali 19 548 korun, zatímco jejich kolegové na autobusech brali 19 893 korun. Rozdíl mezi platy řidičů tramvají a autobusů tak činí pouhých tři sta korun.

Šéf Federace řidičů tramvají Antonín Dub studii už předem zpochybňoval. Výchozí údaje, jež pro ni byly zadány, podle něj neodpovídají skutečnosti. Předák obvinil vedení Dopravního podniku z manipulace s fakty.

"Oni už neříkají, že řidiči tramvají najezdili kvůli nefunkčnímu metru velké množství přesčasových hodin. Místo osmi seděli za řízením i dvanáct hodin za směnu. Tady se dokonce porušoval Zákoník práce a překračovaly se povolené limity naježděných hodin, jenom aby se jezdilo," řekl.

Dub také nechápe představenstvo firmy, které odmítá platit řidiče autobusů a tramvají stejně. "Když jde o pouhé tři stovky, tak proč kolem toho dělají takový povyk?"

Mluvčí Dopravního podniku Michaela Kuchařová připustila, že řidiči tramvají odpracovali víc hodin než řidiči autobusů, ale odmítla Dubovo tvrzení, že by společnost porušovala zákony. "To ať pan Dub dokáže, jinak může skončit před soudem."

"Trvám si na svém. Nejvíc u nás berou na generálním ředitelství, ale moc se nepředřou. Pokaždé, když tam jdu, vidím, jak tam ženské chodí v pracovní době po nákupech," tvrdí Dub.

Řidiči tramvají vyhrožovali začátkem ledna půldenní stávkou, pokud nebudou vydělávat stejně jako ti, kteří řídí autobusy. Tu sice po dohodě s primátorem Pavlem Bémem odvolali, ve stávkové pohotovosti však zůstali.

Další postup projednají tramvajáci na sobotní schůzi federace. "Pak uvidíme, jestli do stávky půjdem, nebo ji odvoláme" dodal Dub.

Stávkou začali hrozit i řidiči autobusů. Rovněž oni vyhlásili stávkovou pohotovost. Podle svého odborového šéfa Stanislava Havrlíka tak protestují proti tomu, aby menšina zaměstnanců Dopravního podniku získávala výhody na úkor většiny.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video