Řidiči tramvají bojují o volno

Praha - Federace řidičů tramvají se s vedením dopravního podniku ostře dohaduje o délku pracovních přestávek - požaduje patnáctiminutové pauzy. "Jestliže nám nevyjdou vstříc, budeme si stěžovat na úřadu práce a zvážíme i možnost dalších protestů," řekl předseda federace Antonín Dub. K tomu, zda si tramvajáci hodlají vynutit delší volno i stávkou, se předseda Dub odmítl vyjádřit s tím, že takové úvahy jsou předčasné.

Řidiči chtějí dvě patnáctiminutové přestávky ve směně, která trvá čtyři a půl až devět hodin. "Čtvrthodina je přiměřená. Mnoho spojů přijíždí kvůli přeplněným ulicím na konečné stanice pozdě, a tak se nynější desetiminutová volna scvrknou i na polovinu. Řidiči jsou pak unaveni a ohrožují sebe i cestující," řekl předseda Dub.

Vedení dopravního podniku je však zásadně proti. Řidičům nabízí tři desetiminutová volna za šest až sedm a půl hodiny práce. "Nemůžeme přistoupit na jejich podmínky. To bychom museli přijmout dalších sto třicet řidičů a koupit osmdesát tramvají. Na to nemáme peníze," tvrdí náměstek elektrických drah Karel Kebrle.

Předseda Dub považuje předchozí tvrzení za demagogii: "Až do konce minulého roku jsme měli čtvrthodinové přestávky a nikomu to nevadilo. To nám snad chtějí namluvit, že od začátku roku ubylo tolik řidičů a tramvají."

Náměstek Kebrle však namítá, že dříve byly pracovní přestávky až po pěti hodinách, a proto mohly trval patnáct minut. Dopravní podnik prý jedná podle zákoníku práce. "Pracovníci v nepřetržitých provozech mají nárok pouze na přiměřenou dobu na oddech a jídlo, ale délku přestávky pro ně nestanoví," řekl.

Na straně vedení společnosti jsou i odbory, ve kterých působí nejvíce pracovníků dopravního podniku. "My také chceme pro tramvajáky to nejlepší, ale zároveň se snažíme brát do úvahy ekonomické možnosti podniku. Nechceme zkrátka jít za každou cenu hlavou proti zdi," vysvětlil odmítavý postoj k návrhům federace předseda většinových odborů Bohumír Ježek.

Krištof Veselka z Odborového svazu pracovníků dopravy připustil, že platné zákony o přestávkách dopravních pracovníků jsou v naší zemi špatné a umožňují velmi široký a protichůdný výklad. "Obecně pouze platí čtyřicetihodinová pracovní doba včetně placených přestávek na práci," řekl Veselka.

Naše právní normy se však odlišují od předpisů, které platí v Evropské unii. Ty pro řidiče v dopravě, kteří jezdí do vzdálenosti padesáti kilometrů, nařizují za osmihodinovou pracovní dobu dvě patnáctiminutové přestávky. "Proto jestli budeme chtít vstoupit do unie, nezbude nám nic jiného než přijmout jejich pracovní zákonodárství," dodal Veselka.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video