Řidiči se musí bát, aby jezdili slušně

  • 57
Dopravní policisté se pečlivě připravují na víkend. Bude totiž pršet a místy sněžit. Ráno bude navíc mrznout. "Ideální počasí pro drastický nárůst nehod," varují policisté. Svá tvrzení dokládají statistikami. Vždy, když se náhle změní počasí, havárií přibývá.

Tak tomu bylo například v pondělí 7. dubna. Teplejší počasí skončilo a začalo sněžit. O den později byly silnice opět suché.

"V neděli jsme evidovali necelých pět set padesát nehod, což odpovídá celoročnímu průměru. V pondělí to bylo rázem téměř dvanáct set a v úterý už zase jen něco málo přes čtyři sta," říká Josef Tesařík z dopravní policie.

"Čeští řidiči změny počasí podceňují," říká Zdeněk Bambas, šéf republikové dopravní policie. Příčin, proč je situace na českých silnicích tragická, je víc, ale jen u několika z nich se dá očekávat změna.

Chování řidičů a chodců
Za hlavní příčinu kritického stavu považují odborníci chování řidičů. Arogance, lehkomyslnost, pocit neohroženosti - tak se podle expertů řidiči chovají.

Dlouhodobě stav vyřeší až přijetí takzvaného silničního zákona, který má brzy projednat vláda. Zpřísnit se mají především pokuty za všechny dopravní přestupky. "Řidiči se prostě musí něčeho bát, aby začali jezdit slušně," konstatuje policista Bambas.

Dopravních přestupků se dopouštějí i chodci. Třeba se pokoušejí přecházet silnice tam, kde to není povoleno. "Řada chodců věří, že má absolutní přednost při přecházení. To je nesmysl," hodnotí situaci Jaroslav Hořín, specialista na bezpečnost silničního provozu.

Změna se dá čekat opět přijetím novely silničního zákona. I chodcům pak budou hrozit za přestupky v dopravě mnohem vyšší tresty.

Silnice a auta ve špatném stavu
V listopadu ukončil soud tragickou nehodu autobusu u Nažidel, při které zemřelo devatenáct lidí. Soudkyně při rozsudku kritizovala, že silnice, kde se havárie stala, je ve špatném stavu.

"Řada úseků je skutečně nebezpečná, ale na opravu všech by musel stát vynaložit astronomickou částku," konstatuje policista Bambas. Ve státní pokladně však na rozsáhlejší rekonstrukce silnic není dostatek peněz. Částka, kterou v příštím roce na jejich opravu poskytne, je přibližně stejná jako letos - kolem sedmi a půl miliardy korun.

Na počtu nehod se v Česku podepisuje částečně i špatný stav aut. Technické závady jsou sice příčinou jen dvou procent všech nehod. Nehody starých aut však mají často tragičtější konce.

"Průměrný věk aut, která jezdí v Česku, je čtrnáct let. Starší vozy nemají řadu bezpečnostních prvků. Nehody proto končí mnohem hůř," říká Jaroslav Hořín. Za to, že technickými kontrolami, prochází řada často závadných aut, kritizovala nedávno Česko i Evropská unie.

Billboardy u silnic
Téměř deset procent billboardů, které stojí u dálnic, bylo postaveno bez patřičného povolení. Tvrdí to ministerstvo dopravy. "Zmapovali jsme již okolí téměř všech dálnic.
Osmdesát billboardů, které někdo postavil bez povolení, jsme nechali odstranit," říká Jiří Kubínek, náměstek ministra dopravy.

Policisté by uvítali, aby billboardy zmizely od českých silnic úplně. "Odvádějí pozornost řidičů," říká Bambas. A občas mohou za závažnější nehodu, stejně jako to stalo koncem října u Netolic na Prachaticku. Řidič osobního vozu zde vyjel mimo silnici, narazil do billboardu a vážně se zranil.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video