Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Řidiči řidičům

  12:00aktualizováno  12:00
Přišla zima a ze všech stran se na řidiče valí připomínky a návody, kterak připravit rodinný skvost či pracovní stroj na provoz ztížený mrazem, náledím a sněhem. Nabídek pneumatik, aditiv, nemrznoucích směsí do motorů i ostřikovačů je v odborných, seriózních i bulvárních nebo reklamních tiskovinách přehršel a vybrat si může skutečně každý, ale jiné, neméně závažné potřeby, jsou víceméně opomíjeny.
Mám na mysli zejména vyšší potřebu ohleduplnosti vůči ostatním a větší předvídavost jejich případně nevhodného chování. Drobná nepozornost nebo naschvál, který na suché vozovce není pro kolemjedoucí žádným problémem se na povrchu zasněženém nebo namrzlém může stát příčinou závažné nehody s tragickými důsledky.
Jako nejnevhodnější se mi jeví nedání přednosti v jízdě, ale kupodivu k němu dochází nikoli na křižovatkách, ale při jízdě na víceproudých komunikacích.
Situace, při níž řidiči využívají "rychlý" pruh, přičemž pruh pravý je prázdný, je tak běžná, že už snad nechává chladnými i dopravní policisty. Zájemci nechť se jedou podívat například na D1 mezi km 0 a 21, kde situace na třech průjezdných pruzích vypadá asi takto:
pravý pruh - převážně nákladní auta, výjimečně osobní, téměř prázdný
prostřední pruh - nákladní i osobní auta (včetně nejpomalejších), plnější
levý pruh - "rychlá" osobní auta nahuštěna v 10ti metrových intervalech, někdy se vmísí i kamion a mezitím řidiči opravdu spěchající a předjíždějící tím pruhem, kde mají zrovna průjezdnou mezeru.
Rovněž situace, kdy řidič náklaďáku předjíždí levým pruhem i několik kilometrů svého o poznání pomalejšího kolegu jsou také velmi časté. To, že se právě oba pohybují rychlostí okolo 70 km/h a tak zdržují mnoho aut za sebou, je jim pravděpodobně úplně fuk.
Nejhorší situace ale nastane v případě, že se řidič kamionu rozhodne předjíždět na poslední chvíli a zcela ignoruje, že za ním, v levém pruhu, je mnohem rychlejší osobní automobil často v bezprostřední blízkosti. Na suchém asfaltu či betonu takové jednání vyvolá u řidiče menšího vozu zuřivé brzdění za skřípění zubů a nadávek, na kluzkém povrchu pak skřípou plechy a někdy i kosti osádky. Ale řidiči kamionu, "profesionálovi", jakoby to bylo jedno a se svým, o desítky tun těžším kolosem, vesele uhání do dáli.
Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Změny v inkluzi dětem pomohly, školám vadí byrokracie a informační šumy

Lepší přístup učitelů k dětem se speciálními potřebami, ale také zmatky způsobené nedostatkem informací a spousta papírování navíc. Česká školní inspekce...  celý článek

S ohledem na zeleň se celý projekt nakonec jmenuje Drn, i když pracovní název...
Po Drnu na Národní chce Praha zastavět i další proluky v centru

Praha chce zacelit proluky, které jsou v zástavbě v centru metropole. Mělo by tak přibývat projektů, jako je právě dokončovaný skleněný Drn na Národní třídě....  celý článek

Prezidentský kandidát Vratislav Kulhánek na snímku ze srpna 2017.
Kulhánek má nutné podpisy. Chce, aby Češi mohli být na prezidenta opět hrdí

Bývalý šéf automobilky Škoda Auto Vratislav Kulhánek získal 23 podpisů poslanců ze šesti stran a může tedy kandidovat na prezidenta republiky. Kandiduje s...  celý článek

Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?
Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?

Tyhle maminky na eMimino.cz jsou na tom stejně.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.