Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Řidiči láteří na kamiony. 40 tunami ani zimní gumy nehnou, oponují „tiráci“

  10:21aktualizováno  10:21
Sněží. Sedíte napjatě za volantem svého vozu a zuby nehty se snažíte na zaváté silnici udržet. Najednou provoz zastaví a vy v bílé pustině zůstanete i několik hodin stát. Kdo to zavinil? V tom mají šoféři osobních aut jasno: kamiony. A většinou mají pravdu.

Nehoda dvou kamionů v pondělí například na dopoledne zablokovala Pražský okruh. | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Nákladní auta na sněhu kloužou a často uváznou. Další kamiony se je snaží předjet a uváznou taky. Nebo dostanou smyk, převrátí se a zablokují celou dálnici.

Takové situace zná nyní snad už každý. A řidiči osobních aut navrhují, aby směly kamiony jezdit v zimě pouze na zimních pneumatikách. Taková úprava se už nyní připravuje a zítra o ní mají jednat poslanci. Zimní výbava bude zřejmě povinná už od 1. listopadu příštího roku pro každé vozidlo. Jenže není jisté, zda to pomůže.

"Kamion váží s nákladem 40 tun, takže při sněhu a náledí ani na zimních pneumatikách nemusí kopec vyjet. To jsou fyzikální zákony. Aby řidiči osobních aut pochopili, co zažívá řidič kamionu, tak by si museli za auto připnout přívěs o hmotnosti 1,7 tuny," přepočítal zatížení náprav a hmotnosti osobních a nákladních vozidel jeden z šoférů, M. Hrobař.

Stopka pro kamiony napřesrok

V novele zákona jsou však i další nová pravidla, která mají konflikt mezi nákladními a osobními auty zmírnit. Například posílení pravomoci policie, aby mohla v případě kalamity nákladní auta zastavit. Případně vůbec nepustit do země.

Omezenou pravomoc má policie už nyní. Proto se jí včera podařilo zastavit kamiony na mladoboleslavské dálnici u Turnova. Místo aby mnohatunové kolosy pokračovaly do sněhem zapadaného Libereckého kraje, zůstaly stát v odstavném pruhu.

"Také na dálnici D1 jsme zastavili dopravu, aby mohla být dálnice vyčištěna od sněhu. Na Vysočině jsme k podobnému opatření sáhli už dříve. Několikrát," říká šéf dopravní policie Leoš Tržil.

Letos na jaře byla také kvůli dramatické dopravní situaci na dálnicích vystavena stopka kamionům na hraničních přechodech Rozvadov a Mikulov.

Ve většině případů však policie zasahuje až v momentě, kdy už jsou silnice ucpané a zachránit situaci a umožnit jízdu alespoň osobních aut a autobusů je prakticky nemožné. Hlídky prý nemohou zastavovat auta jen proto, že meteorologové varují před sněžením.

Právě to má změnit novela silničního zákona, která by mohla platit od poloviny příštího roku. "Už budeme moci zastavovat kamiony i s předstihem. Nyní to lze jen při krizovém řízení, ale to ještě nikdy nenastalo," dodává Tržil. Kamiony by mohly zůstat stát na velkých parkovištích na hraničních přechodech, která po vstupu Česka do schengenského prostoru osiřela.

Novela navíc zakáže řidičům nákladních aut předjíždět na dálnicích. A to nejen ve špičce pracovních dnů (tedy mezi 6. a 9. a 15. a 18. hodinou), ale také v případě, že se začínají tvořit kolony. Pokud řidič takové nařízení poruší a začne v koloně předjíždět, bude riskovat pokutu.

Kamiony versus osobáky

Nehody nákladních aut

V přepočtu na obyvatele se v Česku stane po Polsku nejvíce nehod zaviněných těžkými nákladními auty v rámci celé EU. Loni řidiči nákladních vozů zabili 108 lidí, každého sedmého mrtvého na silnici tedy má na svědomí řidič kamionu.

Co řidičům osobáků nejvíc vadí

Z průzkumu ČESMAD Bohemia vyplývá, že lidem nejvíce vadí způsob předjíždění kamionů - náhlé vybočení a délka předjíždění. Řidiči osobních aut požadují dodržování pravidla zipu, zbytečné neoplácení agrese, nezneužívání velikosti a předvídání chování ostatních řidičů.

Co se může změnit novelou

* povinné zimní pneumatiky od 1. listopadu do 31. března

* zákaz předjíždění kamionů na dálnicích v dopravní špičce a při kolonách

* možnost zastavit kamionovou dopravu při hrozbě kalamity

Jsou podle vás řidiči kamionů bezohlednější než řidiči osobních aut?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 6. ledna 2011. Anketa je uzavřena.

ANO 13244
NE 3849
Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Zemřel válečný veterán Antonín Štícha. Za války spolupracoval s odbojem a...
Zemřel válečný veterán a účastník Pražského povstání Antonín Štícha

Zemřel válečný veterán Antonín Štícha, bylo mu 93 let. Za druhé světové války spolupracoval s odbojem a zapojil se do Pražského povstání. Do armády se...  celý článek

Po několikaměsíční rekonstrukci se v pondělí 31. října opět otevřel pro zájemce...
Rodiče posílali peníze na plavání dětí, šly ale do trenérovy firmy

Peníze, které rodiče poslali do znojemského plaveckého oddílu, nešly za dětmi, ale do soukromé firmy jejich trenéra. Tomu teď hrozí trestní stíhání za...  celý článek

Petrova bouda v Krkonoších už zvenčí opět vypadá jako horská chalupa...
VIDEO: Krkonošská Petrovka už vypadá jako horská bouda, je pod střechou

Petrova bouda na hřebenech Krkonoš, kterou před šesti lety zničil požár, už znovu vypadá jako horská chalupa. Přes léto dostala dřevěná okna a střechu. Zima...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.