Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Řidiči jsou od ledna bez dozoru, hned zrychlili

  6:05aktualizováno  6:05
Jako by se v obcích a městech zrušila nejvyšší povolená rychlost 50 kilometrů v hodině. MF DNES si vypůjčila radar, aby vyzkoušela, jak to vypadá na silnicích dva měsíce poté, co strážníci přestali měřit rychlost. Výsledky v Kladně a Praze ukázaly, že řidiči šlápli na plyn.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Nguyen Phuong ThaoMF DNES

Od ledna se nemusí bát pokut a bodů. Městské a obecní policie smějí podle změny zákona měřit, jen když na sebe upozorní značkou "začátek měření rychlosti" a "konec měření".

Jenže jak má tato nová značka vypadat, stále není jasné. "Vyhlášku, která bude podobu značky obsahovat, vydáme na přelomu března a dubna," řekl mluvčí ministerstva dopravy Martin Kupka.

Na silnicích je tak chaos, ukázal test. První měření udělala MF DNES v kladenské ulici Cyrila Boudy, kde byla snížena rychlost na 40 kilometrů v hodině. Nejrychleji zde jel řidič černého fordu – 55 kilometrů v hodině. Během pouhé čtvrthodinky tu deset řidičů jelo víc než 45 kilometrů v hodině.

Za takové překročení rychlosti by jim hrozila na místě pokuta až tisíc korun, pokud by je strážníci zastavili.

Že řidiči jezdí rychleji, dobře ví i radnice. Kladenští dokonce mají v této ulici své pevné radary, které i po Novém roce dál měří a fotí. Avšak jen pro statistiku, obsílky nachytaným řidičům město neposílá.

256 hříšníků, ale bez pokuty

Když to ještě loni směli dělat, radary tu každý měsíc "chytily" kolem 180 rychle jedoucích. Letos v lednu, kdy navíc bylo dost špatné počasí, bylo závodníků 256. Ale nikdo z nich pokutu nedostal.

"Poblíž je škola, chodí tu hodně lidí. Proto jsme sem nechali loni radary umístit. Stále sice běží, ale je to jen pro naši evidenci. Pokuty za porušení rychlosti nedáváme," říká mluvčí kladenské městské policie Milan Krupka.

Jedním z mála měst, kde si v novém roce strážníci troufli měřit, je Praha. Magistrát nečeká na ministerskou vyhlášku o podobě značky upozorňující na začátek a konec měřeného úseku a vyrobil si vlastní.

Cedule umístil na řadu úseků, kde v minulosti investoval do pevných radarů. "My měřené úseky označujeme už roky, dávno předtím, než si poslanci něco podobného vymysleli," říká náměstek pražského primátora Rudolf Blažek.

Konec značky – přidat plyn

Výsledek? Pražští motoristé sice dodržují v označených úsecích rychlosti, ale za značkou "konec měřeného úseku" ihned prudce šlápnou na plyn. Obávat se, že by tam někde jako loni číhal strážník schovaný s radarem, nemusí.

MF DNES to vyzkoušela s vypůjčeným radarem v Ústecké ulici, která prochází vilovou čtvrtí. Každý desátý šofér zde za koncem měření okamžitě zrychlil. Jako kdyby chtěli dohonit to, co předtím kvůli dodržování předepsané rychlosti "ztratili".

Řidič černého volkswagenu jel už pár metrů za značkou "konec měřeného úseku" 69 kilometrů v hodině. I zde přitom platí padesátka a jsou tu dva přechody pro chodce.

"Jasně to ukazuje, že pokud se cítí řidiči ohroženi a mají pocit, že je někdo může sledovat, pravidla dodržují. Když jejich obava padne, hází dodržování rychlosti za hlavu," míní dopravní specialista Jaroslav Hořín.

Problémy s tím, jak se někteří řidiči chovají za značkou "konec měřeného úseku", přiznává i náměstek Blažek. Pražský magistrát se to pokusil vyřešit propojením více radarů, aby řidiči netušili, kde přesně sledovaná lokalita končí. Ale nakonec s tím přestal.

"Bohužel zatím netušíme, jak se s tímto nešvarem vypořádat. Napadá mě jedině to, aby se občas za konce měřeného úseku postavila s radarem státní policie. Ta na své měření upozorňovat značkami nemusí," dodal Blažek.

Jak test probíhal

Kladno – ulice Cyrila Boudy

Redakční test proběhl 26. února
dopoledne.

Platí zde maximální povolená rychlost 40 kilometrů v hodině. Radary tu jsou, ale neměří. Ve směru na náměstí 17. listopadu projelo celkem 70 aut, 45 kilometrů v hodině a více jelo 10 řidičů. Rekord byl 55 kilometrů v hodině.

Praha – Ústecká ulice

Redakční test proběhl 26. února
v poledne.

Platí zde maximální povolená rychlost 50 kilometrů v hodině. Radary tu stále měří. Test se uskutečnil za značkou oznamující konec měřeného úseku.

Ve směru na Dolní Chabry projelo celkem 98 aut. Více než 55 kilometrů v hodině jelo za značkou konec měřeného úseku 10 řidičů. Rekord byl 68 kilometrů v hodině.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nová kniha vydaná olomouckou filozofickou fakultou má ukázat mylnost stereotypů...
Kniha o slovenských Romech má bourat stereotypy i formou, čte se odzadu

Neobvyklou knihu vydala olomoucká filozofická fakulta. Shrnuje výsledky studie vědců zkoumající romské obyvatele čtyř slovenských vesnic a na příkladech...  celý článek

Prostějovská radnice.
Prostějov zůstává bez tajemnice, vítězka tendru se neshodla s primátorkou

Magistrátu v Prostějově se napoprvé nepodařilo obsadit uvolněné místo tajemníka, přestože z výběrového řízení vzešla vítězná kandidátka. Ta porazila další dva...  celý článek

Ivan Hanuš obdržel v Pelhřimově certifikát.
Rekordní putování dopisu má pokračování, tentokrát přišel z Ruska e-mail

Příběh nejdéle doručované poštovní zásilky v České republice pokračuje. Ivanu Hanušovi se ozvala neteř ruské lékařky, která před více než 28 lety poslala jeho...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.