Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Řidiči jsou od ledna bez dozoru, hned zrychlili

  6:05aktualizováno  6:05
Jako by se v obcích a městech zrušila nejvyšší povolená rychlost 50 kilometrů v hodině. MF DNES si vypůjčila radar, aby vyzkoušela, jak to vypadá na silnicích dva měsíce poté, co strážníci přestali měřit rychlost. Výsledky v Kladně a Praze ukázaly, že řidiči šlápli na plyn.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Nguyen Phuong ThaoMF DNES

Od ledna se nemusí bát pokut a bodů. Městské a obecní policie smějí podle změny zákona měřit, jen když na sebe upozorní značkou "začátek měření rychlosti" a "konec měření".

Jenže jak má tato nová značka vypadat, stále není jasné. "Vyhlášku, která bude podobu značky obsahovat, vydáme na přelomu března a dubna," řekl mluvčí ministerstva dopravy Martin Kupka.

Na silnicích je tak chaos, ukázal test. První měření udělala MF DNES v kladenské ulici Cyrila Boudy, kde byla snížena rychlost na 40 kilometrů v hodině. Nejrychleji zde jel řidič černého fordu – 55 kilometrů v hodině. Během pouhé čtvrthodinky tu deset řidičů jelo víc než 45 kilometrů v hodině.

Za takové překročení rychlosti by jim hrozila na místě pokuta až tisíc korun, pokud by je strážníci zastavili.

Že řidiči jezdí rychleji, dobře ví i radnice. Kladenští dokonce mají v této ulici své pevné radary, které i po Novém roce dál měří a fotí. Avšak jen pro statistiku, obsílky nachytaným řidičům město neposílá.

256 hříšníků, ale bez pokuty

Když to ještě loni směli dělat, radary tu každý měsíc "chytily" kolem 180 rychle jedoucích. Letos v lednu, kdy navíc bylo dost špatné počasí, bylo závodníků 256. Ale nikdo z nich pokutu nedostal.

"Poblíž je škola, chodí tu hodně lidí. Proto jsme sem nechali loni radary umístit. Stále sice běží, ale je to jen pro naši evidenci. Pokuty za porušení rychlosti nedáváme," říká mluvčí kladenské městské policie Milan Krupka.

Jedním z mála měst, kde si v novém roce strážníci troufli měřit, je Praha. Magistrát nečeká na ministerskou vyhlášku o podobě značky upozorňující na začátek a konec měřeného úseku a vyrobil si vlastní.

Cedule umístil na řadu úseků, kde v minulosti investoval do pevných radarů. "My měřené úseky označujeme už roky, dávno předtím, než si poslanci něco podobného vymysleli," říká náměstek pražského primátora Rudolf Blažek.

Konec značky – přidat plyn

Výsledek? Pražští motoristé sice dodržují v označených úsecích rychlosti, ale za značkou "konec měřeného úseku" ihned prudce šlápnou na plyn. Obávat se, že by tam někde jako loni číhal strážník schovaný s radarem, nemusí.

MF DNES to vyzkoušela s vypůjčeným radarem v Ústecké ulici, která prochází vilovou čtvrtí. Každý desátý šofér zde za koncem měření okamžitě zrychlil. Jako kdyby chtěli dohonit to, co předtím kvůli dodržování předepsané rychlosti "ztratili".

Řidič černého volkswagenu jel už pár metrů za značkou "konec měřeného úseku" 69 kilometrů v hodině. I zde přitom platí padesátka a jsou tu dva přechody pro chodce.

"Jasně to ukazuje, že pokud se cítí řidiči ohroženi a mají pocit, že je někdo může sledovat, pravidla dodržují. Když jejich obava padne, hází dodržování rychlosti za hlavu," míní dopravní specialista Jaroslav Hořín.

Problémy s tím, jak se někteří řidiči chovají za značkou "konec měřeného úseku", přiznává i náměstek Blažek. Pražský magistrát se to pokusil vyřešit propojením více radarů, aby řidiči netušili, kde přesně sledovaná lokalita končí. Ale nakonec s tím přestal.

"Bohužel zatím netušíme, jak se s tímto nešvarem vypořádat. Napadá mě jedině to, aby se občas za konce měřeného úseku postavila s radarem státní policie. Ta na své měření upozorňovat značkami nemusí," dodal Blažek.

Jak test probíhal

Kladno – ulice Cyrila Boudy

Redakční test proběhl 26. února
dopoledne.

Platí zde maximální povolená rychlost 40 kilometrů v hodině. Radary tu jsou, ale neměří. Ve směru na náměstí 17. listopadu projelo celkem 70 aut, 45 kilometrů v hodině a více jelo 10 řidičů. Rekord byl 55 kilometrů v hodině.

Praha – Ústecká ulice

Redakční test proběhl 26. února
v poledne.

Platí zde maximální povolená rychlost 50 kilometrů v hodině. Radary tu stále měří. Test se uskutečnil za značkou oznamující konec měřeného úseku.

Ve směru na Dolní Chabry projelo celkem 98 aut. Více než 55 kilometrů v hodině jelo za značkou konec měřeného úseku 10 řidičů. Rekord byl 68 kilometrů v hodině.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jiří Kučera jako první vyfotil divoké vlky na Šumavě.
První snímky divokých vlků ze Šumavy ulovil fotograf poblíž Modravy

Byli čtyři, před zimou vypadali v dobré kondici a s vlky, kteří před nedávnem utekli z výběhu v Bavorsku, neměli nic společného. Nedaleko Modravy se o víkendu...  celý článek

Zemědělci na polích u Mikulova zavlažují úrodu.
Vědci zkouší na Břeclavsku lék na sucho, inspirovali se v Izraeli

Odborníci budou v Přítlukách na Břeclavsku testovat, jak zadržet vodu v krajině a zpomalit její odtok. Obec se dostala mezi šest lokalit vybraných po celé...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Z tanečního parketu do basy. Když komunisté trestali mládež za rokenrol

Před šedesáti lety si komunistická moc v Praze došlápla na desítky mladých lidí, kteří se provinili pouze tím, že tančili rokenrol. V očích režimu propagovali...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.