Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Řidič zpomalí o 20 km/h, když vidí policistu. Těch je však u silnic málo

  5:20aktualizováno  5:20
Český řidič je pod dohledem policistů, jejich radarů či kamer vzorný občan. Ale když se nikdo nedívá, stává se z něj někdo úplně jiný. Předpisy pro něj přestanou existovat. MF DNES zjistila, že stačí, aby u silnice stál člověk oblečený jako policista. Řidiči pak v průměru zpomalí o 20 kilometrů v hodině.
Dohled policistů zabírá. Řidiči před jejich zraky zpomalí v průměru o 20 km/h (ilustrační snímek).

Dohled policistů zabírá. Řidiči před jejich zraky zpomalí v průměru o 20 km/h (ilustrační snímek). | foto: MF DNES

MF DNES vyrazila do ulic s radarem. Sledovala chování řidičů na třech různých místech, kde je předepsaná padesátka. Na jednom místě sledují provoz kamery, na druhém občas postávají policisté a na třetím vládne anarchie.

A udělala pokus. Nejdříve redaktor a technik s radarem měřili ve svém civilním oblečení. Potom měření zopakovali, tentokrát oblečení do reflexních vest, aby připomínali policejní hlídku.

Rozdíl v řidičské disciplíně byl obrovský. Průměrná rychlost projíždějících aut se před "policisty" snížila o celých dvacet kilometrů za hodinu.

Nerespektování povolené rychlosti je v Česku nejčastějším dopravním přestupkem. Loni stála rychlost za 13,5 tisíce nehod a je také největším hrobařem - kvůli nepřiměřenému spěchu přišlo na silnicích v loňském roce o život 284 lidí. Nohu na plynu často zapomenou i motoristé, kteří jinak předpisy úzkostlivě dodržují.

Výrobci automobilů vyrábějí stále silnější a levnější vozy a omamný pocit, jejž navozuje rychlá jízda, je tak bližší mnohem širšímu okruhu řidičů. A to je nebezpečné zejména pro mladé šoféry, u nichž je překračování rychlosti vůbec nejčastějším přestupkem.

Postihu se ovšem dočká jen zlomek neukázněných motoristů. V Česku je ročně za rychlost rozdáno na 200 tisíc pokut, což je ovšem třikrát méně než evropský průměr.

"Kontrola dodržování rychlosti není stále dostatečná a postih není příliš účinný. Je třeba hledat možnosti automatického postihu rychlostních přestupků," uznává i Národní strategie bezpečnosti silničního provozu na roky 2011 až 2020 ministerstva dopravy. Úředníci se odvolávají na instalaci radarů a kamer do ulic.
Policie totiž na systematické hlídání silnic nemá dost lidí.

"Policisty všude mít nemůžeme. Zaměřujeme se na nebezpečné úseky u přechodů nebo u autobusových zastávek," říká šéf dopravní policie Leoš Tržil.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nový hangár na letecké základně v Čáslavi
NATO chválí letecké základny v Česku. Investuje do nich miliardy

Výtečné. Tak zní verdikt zvláštní inspekce z velitelství vzdušných sil NATO, která kontrolovala stav leteckých základen v České republice. Především letištní...  celý článek

Ilustrační snímek
Teploty se budou na přelomu srpna a září průměrně pohybovat okolo 24 °C

Průměrné denní teploty během následujících čtyř týdnů klesnou, zůstanou však na dlouhodobém průměru. Průměrné by na přelomu prázdnin a školního roku měly být i...  celý článek

Programátoři Ivan Buchta a Martin Pezlar. Řecký soud začal po letech znovu...
Čeští programátoři unikli řeckému vězení, chtějí se však soudit dál

V Řecku hrozilo dvěma Čechům dvacet let za špionáž, vybojovali podmínku. Teď chtějí čistý trestní rejstřík. Fotili prý jen to, co ostatní turisté na ostrově.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.