Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Řidiči riskují. V nejužším pruhu na omezení D1 se jezdí i 134 km/h

  4:14aktualizováno  4:14
Kvůli opravě dálnice D1 se do jízdního pruhu směr Praha vměstnaly čtyři jízdní pásy. Pruhy jsou historicky nejužší na českých dálničních uzavírkách. Mají na šířku jen 2,5 metru. Přesto se najdou řidiči, kteří v nich na osmdesátce jedou i 130 kilometrů v hodině. Překročení rychlosti odhalil test iDNES.cz za pomoci technika výrobce radarů LAVET.

Je pátek dopoledne před Velikonocemi. Provoz pomalu houstne, lidé spěchají na víkend, ale zúžené pruhy na opravované dálnici jsou ještě většinou volné. Řidiči tak mají příležitost se rozjet. Navíc ve směru na Brno dálnice mírně klesá a k rychlé jízdě svádí.

Vystřídali jsme dvě místa. Radar obsluhuje Miroslav Vančura, technik české firmy LAVET, která laserové radary vyrábí. Dodává je například strážníkům a školí je, takže není pochyb o správnosti měření. Přenosná značka omezující rychlost na 80 km/h je zřetelně viditelná, pruh směr Brno už je rozkopaný a pracuje v něm bagr. Radar zachytí auto i na vzdálenost 300 metrů.

Fotogalerie

Nejprve stojíme na mostě nad zúženou dálnicí u obce Šternov, kde nás mají řidiči možnost spatřit a je znát, že někteří se snaží před siluetami s trojnožkou na poslední chvíli dobrzdit. Přesto se to ne všem podaří, i když drtivá většina řidičů jede relativně bezpečně necelou devadesátkou, takže by se vešli i do policejní tolerance. Jenže technik čím dál častěji hlásí přestupky. "Tak pětina aut jede nad devadesát a tři procenta o hodně víc jak stovkou," hodnotí výsledky Vančura.

Dlužno dodat, že kamiony nejvyšší povolenou rychlost téměř bez výjimky dodržují.

Rekordmani trati

Přesunujeme se o pár stovek metrů níž, tentokrát stojí radar na stativu na travnatém pásu za svodidly. Na skupinku s radarem tak je hůře vidět a za druhé se měřené úseky nalézají pod kopcem. Hned je to znát. "Traťový rekord" si ovšem připsal řidič volva, který jel 136 kilometrů v hodině naopak do kopce.

Ten před sebou měl aspoň volný prostor, ale za nejnebezpečnějšího řidiče lze považovat toho, který jel v kombi BMW sice o trochu méně ("jen" 134 km/h) , ale předjížděl ve zúženém levém pruhu v zatáčce kolonu pomaleji jedoucích aut.

Jezdíte na zúžených místech na dálnici předpisovou osmdesátkou?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 22. dubna 2014. Anketa je uzavřena.

Ne 3558
Ano 1070

Objevil se i kamion jedoucí rychlostí 89 km/h.

I když má před sebou řidič volno, svou jízdou může ohrozit ty, kteří jedou v protisměru, protože provizorní pruhy oddělují jen nízké betonové zábrany, které teoreticky může vymrštěné auto po nárazu přeletět.

Mezi měřenými se objevilo i audi s antiradarem vybaveným rušičkou. Podle Vančury se však dá za určitých okolností změřit i takový vůz. Rušičky jsou v Česku zakázané, jenomže je to velmi těžko postižitelný přestupek. Policie by musela vůz za pomoci znalce pečlivě prohlédnout a prokázat řidiči, že rušičku opravdu použil.

Inspirací pro reportáž byly loňské obavy dělníků stavebních firem pracujících na dálnicí, kteří se báli o život, když kolem nich auta jezdila mnohem rychleji než osmdesátkou. Útěchou může být, že letos se jim pracuje klidněji. "Když je doprava úplně odkloněná za středová svodidla, tak už se nebojíme," řekl jeden z pracovníků na staveništi na 41. kilometru, kde začíná uzavírka nejbližší k Praze.

Řidiči na fotografiích se bát postihu nemusí, protože v přestupkovém řízení se snímky z radaru, které nepořídil policista, použít nedají. Kvůli ochraně osobních údajů redakce rozostřila registrační značky.



Po stopách vrahů s Jiřím Pánkem




Hlavní zprávy

Jste ve městě nová a nikoho neznáte?
Jste ve městě nová a nikoho neznáte?

Na eMimino.cz najdete maminky, které jsou na tom podobně.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.