Platí nepsané pravidlo, že kdo předjíždí pomalu se sunoucí kolonu, je raubíř, kterého je třeba řádně vyplísnit. Takové pravidlo je ovšem pouze nepsané, a proto neplatné.
Zákon totiž jasně říká, že onen raubíř nic špatného nedělá. Naopak. Na českých vozovkách už několik let platí pravidlo tzv. zipování.
"Při souběžné jízdě umožní řidiči vozidel jedoucích v průběžném pruhu..., aby se vozidla jedoucí v průběžném pruhu a vozidla do něho přejíždějící mohla řadit střídavě po jednom do jízdního proudu průběžného pruhu," říká zákon 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích v odstavci 12.
Přeloženo do běžného jazyka, legislativa nakazuje, že před místem, kde se jeden pruh napojuje do druhého, by si měli řidiči dávat střídavě přednost a auta mezi sebe zapadat jako zoubky zdrhovadla.
Šoféři raději trpí v kolonách
Realita ovšem bývá o poznání horší. Trpké zkušenosti mají mnozí řidiči např. z rychlostní silnice mezi Prahou a Slaným, kde se u Středokluk opravuje most, nebo z četných uzavírek na brněnské D1.
"Pokaždé, když jedu odpoledne z Prahy do Kladna, kolona aut v levém pruhu je stovky metrů dlouhá, ale vpravo nikdo není. Jakmile tam ale chci jet, najde se nějaký chytrák, který mě začne blokovat," postěžoval si iDNES kladenský řidič.
Úplné znění zákona o provozu na pozemních komunikacích |
Nejnebezpečnější jsou především ty momenty, kdy se vozidlo v končícím pruhu snaží podle pravidel dostat do průběžného pruhu, ale vedlejší šoféři mu záměrně nedávají přednost.
Schválnost ohrožuje bezpečnost
Netečnost Čechů za volantem k platnému předpisu je natolik vážná, že se rozhodlo ministerstvo dopravy prostřednictvím BESIPu obnovit "zipovou" kampaň. V televizích budou opět vidět spoty, opráší se také některé značky.
O problému ví i dopravní policie. Její ředitel Zdeněk Bambas je toho názoru, že bude potřeba posílit hlídky na inkriminovaných místech. "Snažíme se a budeme se snažit být hlavně v místech dálničních uzávěr fyzicky přítomní. Český řidič si totiž většinou při pohledu na policistu vzpomene, co má vlastně dělat," řekl iDNES.
Podle Roberta Šťastného je klíčem k úspěchu nejen spolupráce s policií, ale také lepší značení. V budoucnu by se proto měly kolem silnic objevit informační tabule a speciální dopravní značky. Uvažuje se také o billboardech, které jsou běžné v zahraničí.
Ředitel dopravní policie Bambas dodává, že nelze přesně určit nehodovost, kterou způsobují neznalí řidiči v kolonách. "Celý ten problém totiž spočívá ve schválnostech, kterých se dopouštějí řidiči, a to se špatně zaznamenává."
Jak bude BESIP propagovat "zipování" |
Televizní pořady Dopravní značky Billboardy Policejní dohled |
Dopravní značka, který symbolizuje, že v místě zúžení platí tzv. pravidlo zipu. |