Řidiči i policisté problematické úseky znají

Jihlavský kraj - Každá silnice má svá úskalí. Záznamy policie obsahují přesná čísla o počtu dopravních nehod na jednotlivých úsecích. Přestože jsou většinou kritické úseky obecně známy, řidiči tam havarují dál. Například v centru Havlíčkova Brodu na zhruba kilometrové spojnici kruhového objezdu s ulicí Na Výsluní zaznamenali dopravní policisté v loňském roce pětatřicet nehod. I jihlavští policisté mají nehodová místa zmapována.

V loňském roce se na silnicích
Jihlavského kraje stalo 7467 dopravních nehod, při nichž zahynulo 76 lidí
a 288 jich bylo těžce zraněno.

"O nebezpečných úsecích víme. Snažíme se pomocí dopravního značení a bezpečnostních opatření omezit počet nehod nebo alespoň snížit jejich následky," uvedl Jiří Kučera, vedoucí oddělení dopravních nehod v Jihlavě. Někdy však ani sebelepší značení nedokáže kolizím zabránit. "I přesto, že jsme k označení nebezpečné křižovatky zvané "František" použili dálniční značku, která má větší rozměry než běžně používané značky ve městech, stále na ní dochází k velkému počtu nehod," postěžoval si Miloš Trojánek, šéf žďárského dopravního inspektorátu.

HAVÁRIE SE STÁVAJÍ TÉMĚŘ VŠUDE
Nebezpečí na silničních komunikacích hrozí prakticky všude. Ve městech patří mezi nejrizikovější místa frekventované křižovatky nebo hlavní dopravní tepny, jako například Bráfova třída v Třebíči. Úzké ulice v centru měst nutí řidiče k pomalejší jízdě, proto zde většinou nehody nemají tragické následky. Na hlavních průtazích, kde se dá jet rychleji, nevěnují řidiči dopravnímu značení dostatečnou pozornost a vjedou do křižovatky, aniž by dali přednost vozidlům na hlavní silnici.

Drobnější kolize se také odehrávají na parkovištích velkých nákupních center. "Šoféři v nákupních zmatcích zapomínají na základní pravidlo přednosti zprava a myslí si, že když jedou rovně, tak mají přednost oni," komentoval drobné nehody před obchodním centrem Kaufland v Jihlavě dopravní inženýr Hynek Schimmer. V zimním období se jindy klidné části dopravní sítě promění v kluziště.

Šéf pelhřimovského hasičského záchranného sboru Miroslav Šimon vidí problémová místa v zimním období na silnicích nižších tříd. "V zimě je hodně nebezpečná silnice vedoucí z Pelhřimova směrem na Křemešník. Ve městě je už nad nulou, ale ve vyšších polohách, často už hned u Putimova, zůstává mnohdy náledí a řidiči na to zapomínají. Jiným nebezpečným úsekem je třeba silnice mezi Pacovem a Jetřichovcem, kde nepříliš širokou vozovku navíc lemují vzrostlé stromy," poznamenal. Klidnější dnes mohou být řidiči na hranici okresu Jihlava směrem na Želetavu. Nebezpečnou zatáčku tam policisté osadili svodidly a označili několika směrovými značkami a také značkami doporučujícími snížení rychlosti. "Je to tak dva roky, každý měsíc tam docházelo k nějaké kolizi. Teď tam už jezdit nemusíme," uvedl Jiří Kučera z Jihlavy.

KRITICKÝ JE PÁTEK ODPOLEDNE
Nejvíce nehod potká obvykle řidiče v pátek kolem poledne a odpoledne. Konec týdne, lidé spěchají za nákupy do supermarketů a pak rychle z města ven na chalupy, chaty nebo za příbuznými na venkov. Všichni spěchají, už aby ten kýžený víkend začal. "Nejvíce nehod se na Třebíčsku v loňském roce odehrálo v pátek, v době mezi devátou hodinou dopoledne a šestou večer," konstatoval vedoucí dopravního inspektorátu Petr Dobeš.

Na Žďársku je páteční zesílení provozu doprovázeno přílivem chalupářů převážně z Brněnského kraje. "Na hranicích žďárského a brněnského okresu přibývá nehod hlavně v pátek odpoledne. Z Brna na Vysočinu spěchá velké množství chatařů a to s sebou nese zvýšené riziko havárií," řekl Miloš Trojánek, šéf dopravního inspektorátu ve Žďáru nad Sázavou. "V neděli odpoledne, kdy chataři odjíždějí, to už není tak hrozné. Zpátky z chalup do měst se jim už nechce a zřejmě proto jezdí pomaleji," dodal Trojánek. Třebíčští policisté v poslední době pozorují zvýšení nehodovosti také v ranních hodinách ve všedních dnech.

VELKÁ RYCHLOST A NEPOZORNOST
Nevhodný způsob jízdy, špatný odhad stavu vozidla a vozovky, přecenění vlastních schopností a nevěnování dostatečné pozornosti řízení patří k nejčastějším příčinám kolizí mezi účastníky silničního provozu. Bezprostředním důvodem, proč k nehodám dochází, je vysoká rychlost, nedodržení bezpečné vzdálenosti nebo přehlédnutí dopravního značení. "Stále omílané zimní obutí vozidla je sice obrovsky důležité, ale není ze zákona povinné. Řidiči si však bohužel neuvědomují, že jízda na letních pneumatikách se musí radikálně projevit na rychlosti a stylu řízení vozidla," uvedl Jiří Kučera, vedoucí oddělení dopravních nehod v Jihlavě.

"To, co nás nejvíc naštve, je alkohol za volantem. Když se řidič po havárii doslova vypotácí z vozidla, tak to nevidíme vůbec rádi," dodal Kučera. Policistům rovněž ztěžuje vyšetřování nehod množství řidičů, kteří z místa ujedou. Jen na Třebíčsku se loni nezodpovědní řidiči podepsali do statistik více než devadesátkrát. Podobný problém ztěžuje práci také policistům na Žďársku a Jihlavsku.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video