Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Řidiči i cestující v trolejbusech mrznou, dopravní podnik šetří

  13:38aktualizováno  13:38
V trolejbusech je zima, stěžují si cestující i někteří šoféři v Hradci Králové. Tamní dopravní podnik totiž šetří. V listopadu zavedl přísnější úsporná opatření, která šoféry nutí topit míň. Podnik tak prý snižuje ztrátu, kterou má po zlevnění časových jízdenek.

Ilustrační foto | foto: Daniel Beran, MAFRA

Dopravní podnik tvrdí, že jde o běžná úsporná opatření. Ta spočívají třeba v tom, že řidiči trolejbusů mají po dobu čekání na konečné stanici vypnout topení. Místo přetápění prý mají vozy pouze temperovat, tedy podle výkladu řidičů trolejbus zahřát a pak topení vypnout.

Některým řidičům to vadí. Tvrdí, že zejména večer, kdy teplota výrazně klesne, dávají cestující v trolejbusech najevo, že je jim zima.

"Podobná úsporná opatření jsou každý rok, ale teď se na to hledí víc. Je to kvůli zlevnění časových jízdenek," řekl řidič, který si z obav před komplikacemi v zaměstnání nepřál zveřejnit jméno.

Šoféři prý sice mají poskytnout cestujícím určitý tepelný standard, ale když se topení pořádně nerozhicuje, netopí vůbec. "Takže zatímco v autobusech teplo je, v trolejbusech ne. My totiž máme nařízeno na každé zastávce otevírat dveře, i když tam nikdo není. Takže to teplo se všechno vyfouká a je to na nic," uvedl řidič dále.

Na konečné musí řidiči vypnout i své topení

V kabinách řidičů trolejbusů je samostatné topení. "Ale i to musíme na konečné vypínat a všechno teplo z kabiny uteče do vozu. Topení totiž topí, jen když je trolejbus zapnutý. Někteří šoféři sice v noci na konečné topení nevypínají, ale tím porušují nařízení. Může se stát, že nás budou z podniku kontrolovat," míní řidič.

Cestující zatím úsporná opatření příliš nepociťují, protože neudeřily pořádné mrazy. "Ale i tak slyšíme skoro pořád, že v trolejbusu je zima. Až bude mínus deset, začnou zamrzat dveře a nepůjdou otevírat, přijde opačný extrém. Pak dispečeři nařídí topit pořád, protože podnik zatěžuje, když musí nechat odtáhnout třeba tři zamrzlé trolejbusy za den," líčí řidič trolejbusu, kterému vadí i to, že součástí úsporných nařízení dopravního podniku je také výzva, že šoféři mají vedení podniku upozorňovat na kolegy, kteří topí moc.

Nechápe, proč radní v době krize zlevňovali jízdné: "Přineslo to ztrátu přes pět milionů korun, kterou by měl magistrát sanovat dalšími čtyřmi miliony z kapes daňových poplatníků. A bohužel také z peněz určených na třinácté platy zaměstnanců dopravního podniku, které jsme nedostali."

Vedoucí střediska městské dopravy Leo Sedláček tvrdí, že úsporná opatření se týkají pouze čekání na konečné. "A to po dobu, kdy řidiči mají deset minut přestávku nebo jdou na svačinu. Nechají-li topení zapnuté, teplo stejně na první zastávce, kde se někdy i minutu čeká, než nastoupí cestující, přijde vniveč," vysvětlil Sedláček.

V autobusech se naopak topí moc

Cestující hradeckých městských autobusů si naopak stěžují, že topí moc. "Nové autobusy topí tak dobře, že si pasažéři někdy stěžují na přetápění. V těchto vozech jde totiž teplo do topení od motorů a nestojí nás nic. Zvláště v kloubových autobusech se někdy stane, že jsou přetopené. Vyzvali jsme proto řidiče, aby topili míň. Ovládání topení v těchto vozech má totiž jen tři fáze: vypnuto, slabé a silné topení. V teplejších dnech, jaké byly dosud, i slabé topení vytopí autobus hodně," vysvětlil Sedláček.

Naopak cestující trolejbusů si často stěžují na zimu. "Používáme převážně trolejbusy typu Škoda 21 Tr a u nich topení opravdu netopí. Výrobce garantuje jen takovou teplotu, která ve výši deset centimetrů nad podlahou neklesne pod plus dva stupně. Výrobce vyřešil ten vůz tak, aby na podlaze při zavřených dveřích nebyla námraza. To však neznamená dobrou tepelnou pohodu pro cestující. S tím ale my už nic nenaděláme," krčí rameny Sedláček.

Aby výrobce nečelil námitkám, že nedbá na zdraví řidičů, mají trolejbusy dvojí vytápění - v kabině řidiče je výkonnější. Někteří pasažéři dokonce řidiče podezřívají, že šetří na topení, protože je podnik za úsporu nafty a elektřiny odměňuje. "Taková motivace sice existuje, nicméně topení v autobusech vliv na spotřebu nafty nemá. V trolejbusech jsou zase měřiče úspor elektřiny zapojeny mimo topení," tvrdí Sedláček

Dodal, že Hradečáci už léta vědí, že v trolejbusech se neohřejí: "Bezdomovec, který se chce ohřát, do trolejbusu nenastoupí. Ten se vozí v autobusech."

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Americký pěšák střílí po nepříteli v afghánské provincii Kunar (srpen 2011)
CIA pošle do Afghánistánu tajná komanda, budou lovit talibance

Americká ústřední zpravodajská služba (CIA) rozšiřuje své tajné operace v Afghánistánu. Do země posílá malé, specializované týmy, které mají spolu s...  celý článek

Satelitní pohled na vepřín v Letech na Písecku
Vláda oznámila cenu za vepřín v Letech, stát ho koupí za 450 milionů

Za odkoupení vepřína v Letech na Písecku, který stojí na místě bývalého koncentračního tábora pro Romy, stát zaplatí zhruba 450 milionů včetně daně z přidané...  celý článek

Náměstek primátora Ivan Langr.
Náměstek primátora Liberce Langr opustil Změnu, nechce poslouchat Korytáře

Další rána zasáhla „rozvádějící se“ libereckou vládu. A přišla přímo ze zastupitelského klubu Změny pro Liberec, která dosud měla co do počtu hlasů v radě...  celý článek

Avokádové quacamole
Avokádové quacamole

Rychlovka, kterou zvládne a miluje každý.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.