Například při cestě na Smíchov mohou policisté okamžitě po ohlášení zablokovat příjezdy do Resslovy ulice a na Jiráskův most. Policejní středisko řízení dopravy sice může na hlavních křižovatkách zajistit hasičům zelená světla na semaforech, ani to však podle hasičů nestačí k bezproblémové jízdě městem.
"Řidiči dříve uhýbali, jakmile slyšeli houkačku, zajeli i ke kraji a zastavili, aby nám umožnili průjezd. V posledních letech se to ale už tolik nevidí," řekl jeden z velitelů hasičských směn Václav Vacek, který slouží u záchranářského sboru přes třicet let.
Hasiči z těchto důvodů na jeden měsíc pokusně umístili na jednom z vozů kameru, kterou při výjezdech zaznamenávali okolní provoz a prohřešky některých řidičů.
"Materiál jsme předali policii a posloužil k vyhodnocení chování ostatních účastníků silničního provozu ve vztahu k vozidlu s právem přednosti v jízdě. Výsledky jsou dost negativní, protože na každý výjezd nám vychází průměrně pět dopravních přestupků spáchaných ostatními řidiči," řekl ředitel odboru pro integrovaný záchranný systém Petr Vodička.
Přestože se nejednalo o soustavné monitorování při každém výjezdu (kamera totiž byla použita jen asi v deseti případech), akce přinesla výsledky. "Uvažujeme o tom, že kamery necháme instalovat na více našich vozů," uvedl Vodička.
Příčinu v chování řidičů vidí Vacek v tom, že s modrými majáky a sirénami v dnešní době jezdí příliš mnoho automobilů zbytečně. Ostatní řidiči proto nutnost jejich průjezdu při zaslechnutí houkačky neberou příliš vážně. "Dnes si zapne maják i kdejaká sanitka, která jen převáží pacienta přes Prahu a chce si urychlit jízdu městem," tvrdí Vacek.