Pracoval vždy od rána do večera v pátek, v sobotu i v neděli a potom ještě šel ve svém volnu jezdit s tramvají.
Šéf Federace řidičů tramvají Antonín Dub se proto domnívá, že tento řidič byl unavený a usnul za jízdy. "To ovšem není jediný případ. Tramvaje také třeba řídí dispečer Dopravního podniku, který kromě svého hlavního povolání na plný úvazek odjezdí měsíčně i sto čtyřicet hodin. Takový pracovník má asi těžko čas na odpočinek," tvrdí Dub.
Podle něj není možné, aby člověk byl pak perfektně připraven k řízení tramvaje. "Po třetí dvanáctihodinové šichtě v kuse toho má každý z nás plné zuby. Jenomže pracovníci vozoven mají malé platy, a tak si potřebují přivydělat," podotkl Dub.
Vše o pondělní |
Předseda Odborového svazu železničářů Jaromír Dušek se diví, že pracovník Dopravního podniku, který řidiči sedmnáctky napsal pondělní směnu, je ještě ve funkci. "Vždyť to odporuje zákonu o době odpočinku pracovníků v dopravě, který jsme sami iniciovali," prohlásil Dušek.
I on si myslí, že řidiče sedmnáctky zřejmě přemohla únava, protože měl málo času k obnově sil. "Naše odbory prosazují, aby lidi dělali co nejméně přesčasů. Ty jsou proti evropskému trendu. V jiných zemích se zkracuje pracovní doba a prodlužují se dovolené," podotkl Dušek.
Před přesčasy varuje i lékař internista Vladimír Němec: "Přílišné pracovní vypětí je akorát cesta k infarktu. Přepracovaný člověk bývá často unavený, v práci se mu chce spát, což u řidičů z povolání je velmi nebezpečné."
Generální ředitel Dopravního podniku Milan Houfek tvrdí, že společnost žádné předpisy neporušila a dodržuje zákoník práce, což se týká i povolených přesčasů. Ten řidič předtím, než sedl do tramvaje, měl dvanáct hodin volna, to je dost dlouho na to, aby se zregeneroval.
"Havaroval asi po hodině a čtvrt jízdy, nebylo ani žádné horko, takže není možné, aby byl kvůli práci unaven," řekl. Podle něj řidič tramvaje musí nastoupit do práce odpočatý a nesmí před službou pít alkohol ani si vzít jiné omamné látky. Jinak by porušil příslušné právní předpisy.
"Pokud se řidič autobusu či tramvaje necítí dobře, má právo požádat o vystřídání," dodal Houfek.
Příčinu havárie, při níž bylo zraněno osmnáct lidí, stále vyšetřuje policie.
V Modřanské ulici v Praze 4 se před půl osmou srazily čtyři tramvaje. Podle posledních informací jsou těžce zraněni čtyři lidé, včetně řidiče tramvaje (24. června 2002). |