Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Řidiče tramvají zmáhá únava

  10:43aktualizováno  10:43
Praha - Odboráři Dopravního podniku a Českých drah tvrdí, že velké množství přesčasů řidičů autobusů či tramvají ohrožuje bezpečnost cestujících a bývá příčinou nehod. Tři dvanáctihodinové denní směny ve vozovně Kobylisy měl za sebou například řidič tramvaje, který v pondělí ráno vrazil u branického nádraží se soupravou číslo sedmnáct do stojících souprav.

Pracoval vždy od rána do večera v pátek, v sobotu i v neděli a potom ještě šel ve svém volnu jezdit s tramvají.

Šéf Federace řidičů tramvají Antonín Dub se proto domnívá, že tento řidič byl unavený a usnul za jízdy. "To ovšem není jediný případ. Tramvaje také třeba řídí dispečer Dopravního podniku, který kromě svého hlavního povolání na plný úvazek odjezdí měsíčně i sto čtyřicet hodin. Takový pracovník má asi těžko čas na odpočinek," tvrdí Dub.

Podle něj není možné, aby člověk byl pak perfektně připraven k řízení tramvaje. "Po třetí dvanáctihodinové šichtě v kuse toho má každý z nás plné zuby. Jenomže pracovníci vozoven mají malé platy, a tak si potřebují přivydělat," podotkl Dub.

Vše o pondělní
nehodě tramvají

Předseda Odborového svazu železničářů Jaromír Dušek se diví, že pracovník Dopravního podniku, který řidiči sedmnáctky napsal pondělní směnu, je ještě ve funkci. "Vždyť to odporuje zákonu o době odpočinku pracovníků v dopravě, který jsme sami iniciovali," prohlásil Dušek.

I on si myslí, že řidiče sedmnáctky zřejmě přemohla únava, protože měl málo času k obnově sil. "Naše odbory prosazují, aby lidi dělali co nejméně přesčasů. Ty jsou proti evropskému trendu. V jiných zemích se zkracuje pracovní doba a prodlužují se dovolené," podotkl Dušek.

Před přesčasy varuje i lékař internista Vladimír Němec: "Přílišné pracovní vypětí je akorát cesta k infarktu. Přepracovaný člověk bývá často unavený, v práci se mu chce spát, což u řidičů z povolání je velmi nebezpečné."

Generální ředitel Dopravního podniku Milan Houfek tvrdí, že společnost žádné předpisy neporušila a dodržuje zákoník práce, což se týká i povolených přesčasů. Ten řidič předtím, než sedl do tramvaje, měl dvanáct hodin volna, to je dost dlouho na to, aby se zregeneroval.

"Havaroval asi po hodině a čtvrt jízdy, nebylo ani žádné horko, takže není možné, aby byl kvůli práci unaven," řekl. Podle něj řidič tramvaje musí nastoupit do práce odpočatý a nesmí před službou pít alkohol ani si vzít jiné omamné látky. Jinak by porušil příslušné právní předpisy.

"Pokud se řidič autobusu či tramvaje necítí dobře, má právo požádat o vystřídání," dodal Houfek.

Příčinu havárie, při níž bylo zraněno osmnáct lidí, stále vyšetřuje policie.

V Modřanské ulici v Praze 4 se před půl osmou srazily čtyři tramvaje. Podle posledních informací jsou těžce zraněni čtyři lidé, včetně řidiče tramvaje (24. června 2002).

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Čapí hnízdo
V kauze Čapí hnízdo čelí obvinění 11 lidí. Babiš je krok od nové imunity

V souvislosti s 50milionovou dotací na farmu Čapí hnízdo obvinila policie celkem 11 lidí. Dosud byla jistá pouze obvinění předsedy ANO Andreje Babiše a...  celý článek

Šéf hnutí ANO Andrej Babiš přichází komentovat výsledky povolební schůzky s...
Babiš se s Okamurou shodl na zákonu o referendu, společnou vládu vyloučil

Až do večerních hodin v pondělí pokračovala vyjednávání vítěze voleb, hnutí ANO, s dalšími stranami zastoupenými ve Sněmovně. Andrej Babiš se během dne stihl...  celý článek

KSČM: Marta Semelová (57) - poslankyně, pražská zastupitelka, pražská...
Komunistka Semelová sny nemá a chce pracovat, Herman zvažuje nabídky

Z dvou stovek dosavadních poslanců se v právě proběhlých volbách rozhodlo obhájit mandát jen 149. Ovšem pouze polovina z nich, tedy 76, se dostala do Sněmovny...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.