Řidiče tramvají ohrožují vedra

  • 2
Praha - Až padesátistupňová vedra bývají v uzavřených kabinách řidičů tramvají. Nemají totiž klimatizaci. Při případné nevolnosti řidiče tak hrozí cestujícím velké nebezpečí. Podle šéfa odborářské organizace Federace řidičů tramvají Antonína Duba jsou pracovní podmínky tramvajáků srovnatelné s pobytem u vysoké pece. Rozdíl je prý pouze v tom, že hutníci na rozdíl od řidičů dostávají iontové nápoje a nemají odpovědnost za cestující.

Před dvěma lety dokonce řidička po návratu do žižkovské vozovny z horka zkolabovala a musela být ošetřena v motolské nemocnici. Bylo velkým štěstím, že se jí neudělalo špatně při jízdě s cestujícími. Před několika lety se stala vážná nehoda v Kobylisích. Řidič dostal při jízdě infarkt, neřízená tramvaj se jako střela rozjela z kopce, vykolejila a zastavila o zeď domu. Naštěstí ani v tomto případě nevezla lidi.

V nových typech bývají prostory řidičů už klimatizovány. Tyto vozy jezdí u Dopravních podniků v Brně, Ostravě, Olomouci, Plzni a Bratislavě. Stoprocentně mají klimatizaci řidičské kabiny berlínských tramvají a v americkém Portlandu je samozřejmostí i příjemně větraný vzduch v prostoru pro cestující.

Podle mluvčí dopravního podniku Evy Dydové nemají pražské tramvaje palubní napájecí systém, který by umožnil instalaci chladicích jednotek. "Chladicí zařízení, které by si bralo proud přímo z trolejového vedení, nikdo ve světě nevyrábí," zdůrazňuje Dydová.

Na jihu Moravy se však odhodlali vybavit klimatizací u řidiče i starou tramvaj T 3, u které to podle Pražanů není možné. Mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Pohanová k tomu dodává: "V starším typu tramvaje T 3 zkoušíme klimatizaci na principu odpařování vody. V budoucnu by jí mohly být vybaveny všechny rekonstruované vozy."

Klimatizace české výroby umístěná v nových vozech je podle mnohých řidičů značně poruchová. Navíc prý není zaručeno vhodné proudění vzduchu, což řidičům údajně působí zdravotní problémy.

Šéf odborů Federace řidičů tramvají Antonín Dub upozorňuje na další vážný problém. "V Praze nemá většina starších tramvají rolety, které by chránily proti slunci, ale pouze malá stínítka, a ta jsou naprosto k ničemu," tvrdí. Řidiči si proto tyto clony sami vylepšují různými nástavbami nebo si na přední okno dávají stínítka vlastní výroby.

Antonín Dub dále upozorňuje na předpis, který řidičům přísně zakazuje otevírat dveře od kabiny. Výjimky nejsou možné a řidiči bývají postihováni srážkami z prémií. V starých typech tramvají se dá otevřít pouze malé okno, ale to na vyvětrání kabiny nestačí.

Mluvčí Dydová však oponuje, že ani v pařížských autobusech, které mají srovnatelné podmínky, klimatizace není. S větracím zařízením se počítá teprve v nových nízkopodlažních tramvajích.

Tramvajáci si ovšem myslí, že jejich problémy nikoho ve vedení nezajímají. Předák Dub dokáže pochopit potíže s montáží klimatizačního zařízení do někdy i třicet let starých vozů. "Nerozumím však tomu, proč musíme mít dveře od kabiny pořád zavřené a dusit se i v tom největším parnu," dodal.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Nejlepší videa na Revue