"Zatím jsme sice nemuseli posílat lidi domů s nepořízenou, ale novým řidičům říkáme rovnou, ať přijdou za týden. Situace je totiž opravdu kritická. Kdybychom si nepůjčili tisícovku průkazů z Prostějova a předtím po pěti stovkách z Bruntálu a z Klatov, tak jsme skutečně mohli už v pondělí vyvěsit ceduli: Zavřeno, řidičáky nejsou," popsal vedoucí dopravně správní agendy z olomouckého okresního úřadu Miroslav Chytil.
Největší problémy mají velká města jako třeba Brno či Olomouc. Těm musí vypomáhat menší města z celé země. Navíc nejde jen o řidičské průkazy, ale úřadům chybějí i další věci.
"Nemáme ani velké techničáky a známky na emise, které se lepí na poznávací značky. Řidičáků jsme si půjčili už dva tisíce včetně fólií. Obvolali jsme spoustu úřadů a nakonec jsme je získali ze Svitav a z Prahy. Toto množství nám vystačí s bídou na měsíc. Jenže zavřít úřad řidičům před nosem nemůžeme, tak děláme, co se dá," posteskl si zástupce odboru dopravy brněnského okresního úřadu Vladimír Bielko.
Ministerstvo dopravy ústy své mluvčí tvrdí, že to zavinily škrty při schvalování státního rozpočtu. "Na zajištění dopravně správních agend nám chybí něco přes osm set milionů korun, nebo spíš téměř miliarda," řekla Ludmila Roubcová. Na otázku, proč se ministerstvo nesnažilo řešit tento problém už dřív, a nepředešlo tak současné situaci, uvedla pouze: "Učinili jsme všechny kroky ohledně nárokování finančních prostředků na rok 2002 včas a předepsaným způsobem."
Ministerstvo už letos na začátku roku způsobilo řidičům značné problémy, protože nedokázalo včas zajistit průkazy o profesní způsobilosti. Ministr dopravy Milan Šimonovský tvrdí, že problém se už pro letošek podařilo vyřešit. Podle něj bude během dvou týdnů řidičských průkazů a tiskopisů dostatek. "Za 14 dnů už nebude nic chybět. Všechno ovšem děláme na dluh," přiznal ministr.
Na tento fakt už několik měsíců upozorňuje Asociace autoškol ČR, která navíc poukazuje na to, že ministerstvo při zajištění tiskopisů zvolilo nejnákladnější varianty z nabízených. "Chtěli jsme pomoci a sami na naše náklady vydat tiskopisy pro zkušební komisaře, ale ministerstvo nemělo zájem," uvedl předseda asociace Bedřich Liška.
Chybějící a pracně na dluh zajištěné řidičské průkazy budou navíc zanedlouho prakticky k ničemu. Sám ministr přiznává, že není nutné je nyní měnit, protože k tomu stejně dojde se vstupem do Evropské unie.
"V zemích unie právě skončila debata o nové podobě řidičských průkazů, které po vstupu do EU nahradí také naše řidičáky. Do té doby je aktuální výměna řidičských průkazů jen u lidí, kteří je získali před rokem 1964. To jsou vlastně dnešní šedesátníci, kterých je pouze několik stovek v zemi," konstatoval Šimonovský. Ministerstvo se podle něj proto bude snažit o novelu zákona, která by měla oddálit nejzazší termín výměny průkazů, jenž je nyní stanoven na rok 2006.