Rozdíl je překvapivě obrovský. MF DNES získala od ministerstva dopravy a od radnic unikátní, nejspíš nikdy nepublikovanou statistiku, jakou máte v různých krajských městech průměrně šanci, že uděláte bez problémů napoprvé zkoušku v autoškole.
Obecně jsou testy lehčí než jízdy. A čím větší město, tím menší pravděpodobnost, že jízda proběhne hladce. Jsou-li tam tramvaje, zkoušku to rovněž ztěžuje.
Úspěšnost u zkoušek dál ovlivňují kvalita autoškol v daném místě a přístup zkušebních komisařů. Někteří jsou vyhlášeni svou přísností. „Máme čtyři komisaře a já si nemohu na žádného stěžovat. Ale u jednoho z nich nikdy nevím, kam pojedu. Ti ostatní mají čtyři až pět tras, které sice nějak obměňují, ale v podstatě se jich drží. Máme tu řadu autoškol, které učí žáky jen těch pět tras, a když přijde ten nevyzpytatelný komisař, tak už rovnou straší žáky, aby si zrušili termín zkoušky,“ vypráví Petr Weber, který vyučuje v autoškole v Hradci Králové.
Samozřejmě nikdo lidem neradí, aby chodili dělat autoškolu do „nejlehčího“ města, ale určitě stojí za to se zajímat, jaké je ve vyhlédnuté autoškole a městě skóre.
„Uvažovalo se o tom, že bychom zřídili krajská zkušební centra, aby byly podmínky u zkoušek rovnější. Nevíme ale zase, jestli je dobře, když budeme lidi honit daleko od jejich bydliště. Pan ministr chce, aby vznikla profesní komora autoškol a sama dohlížela na jejich kvalitu,“ sdělil mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.