Na místě tragické srážky trolejbusu a tramvaje v Brně na křižovatce ulic Lesnická a Provazníkova se objevily květiny i svíčky.

Na místě tragické srážky trolejbusu a tramvaje v Brně na křižovatce ulic Lesnická a Provazníkova se objevily květiny i svíčky. | foto: Petra MášováMF DNES

Řidič trolejbusu jel místem tragické nehody rychleji, než směl

  • 37
Řidič trolejbusu, který se v pondělí večer srazil v Brně s tramvají, jel v místě nehody o patnáct kilometrů rychleji, než mu povolují interní předpisy. Při tragické havárii zemřel jeden cestující.

Z pohledu silničního zákona jeli oba řidiči - tramvaje i trolejbusu - tak, jak mají. Ani jeden z nich nepřekročil 50 km/h. Vyplývá to z údajů, které zjistila Drážní inspekce. "Stáhli jsme záznam z rychloměrů," sdělil mluvčí inspekce Martin Drápal.

Tragická nehoda

Srážka tramvaje a trolejbusu se stala v pondělí krátce po 19:00 mezi zastávkami Lesnická a Provazníkova. Podle mluvčího Drážní inspekce je to druhá nejtragičtější nehoda v zemi.
Tramvaj na křižovatce narazila do projíždějícího trolejbusu a vykolejila. Při nehodě se zranilo 15 lidí. Sedmasedmdesátiletý muž z trolejbusu proletěl sklem a dopadl na stojící auto a utrpěl smrtelná zranění. V trolejbusu cestoval s manželkou, kterou lékaři ihned předali do péče psychologa.

Tramvaj jela v době srážky mezi 26,6 až 29 km/h, trolejbus 45 km/h. Jenže podle interních předpisů brněnského Dopravního podniku měl jet o 15 kilometrů za hodinu pomaleji. Nehoda se totiž stala pod křížením tramvajového a trolejbusového vedení a tady musí řidiči trolejbusů zpomalit.

"Máme interní nařízení, aby řidiči z důvodu bezpečnosti v místech, kde se křižují troleje, nepřekročili rychlost 30 km v hodině," uvedla mluvčí Dopravního podniku Linda Škrancová. Jede-li totiž řidič rychleji, hrozí, že "sběrače" trolejbusu ztratí kontakt s trolejemi.

Proč se na přehledné křižovatce srazila tramvaj s trolejbusem, tak stále kromě pracovníků Drážní inspekce zjišťují i policisté. Ti se zaměřují na technický stav obou vozidel.

"Ve čtvrtek budou inspektoři podrobně zkoumat technický stav tramvaje," řekl Drápal. 

Na místě tragické srážky trolejbusu a tramvaje v Brně řídili ještě den po nehodě policisté dopravu. (24. květen 2001)
Opravy semaforu na místě tragické srážky trolejbusu a tramvaje v Brně na křižovatce ulic Lesnická a Provazníkova.

V plánu je i kontrola technického stavu trolejbusu. Zaměstnanci Drážní inspekce však čekají na řidiče, který se po nehodě psychicky zhroutil (čtete zde). Inspektoři totiž chtějí, aby se kontroly zúčastnil. "Jde nám o to, aby mohl na místě reagovat na případná zjištění," upřesnil Drápal.

Trolejbus měl devět minut zpoždění

Na nehodě se mohl podepsat i fakt, že trolejbus byl už starý. Další otázkou je, zda správně fungovala signalizace na křižovatce. "Zkoumáme, jestli byla správně nastavena doba pro průjezd vozidel nejen městské hromadné dopravy," vysvětlil Drápal.

Podle svědků nehody měl řidič trolejbusu číslo 37, ze kterého vypadl cestující a utrpěl smrtelná zranění, naspěch. Mezi zastávkami neprojížděl včas a za jízdy přes Úvoz do vozovny v Brně-Husovicích nabral devítiminutové zpoždění.

"Nenechal lidi pořádně vystoupit a do křižovatky vjel jako blázen," popsal jeden ze svědků nehody.


Video